Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro

För att försöka till samtliga förklara mitt spörsmål tydligare. Jämför följande länkar nedan så ser ni vad jag menare med detaljerat plotter.

http://www.magellansweden.se/upload/produkter/norm_toposwe4.jpg

http://www.garmin.com/cgi-bin/mapge...=360&d=5&k=1&sc=1&rz=-2&smap.x=222&smap.y=175

Öppna dessa bredvid varandra så går det lätt att jämföra. Dock skall sägas att Magellans karta är topo Sweden. Alltså inte Topo Sweden plus. Dock tror jag tendensen är likartad även där. Rätta mig om jag har fel.
 
HUsen bör ju finnas med på magellankartan men det kanske är i mer inzoomat läge.

Det vore intressant att veta om magellankartan även har fastighetskartans väginformation som täcker betydligt mer stigar än terrängkartan.

Plottrigheten hos Fripro är ett välkänt problem. Det går att redigera bort men få är väl villiga att lägga ned tiden.
 
En jättebra tråd, men tyvärr känner jag mig lika kluven som tidigare när det gäller att välja GPS. Egentligen vill jag nog ha en Garmin 60CSx pga mottagaren/skärmen och Magellans kartunderlag fast med samma täckning och pris som för FriPro. Då skulle jag ha Götaland täckt utan bekymmer. Även om underlaget är toppen så känns de 50x50 kilometrarna fasligt dyra.
/Richard
 
Jag är också kluven. Men om Gps@work hade lust att lägga in en motsv länk på en skärmdump av porjusområdet på sin beskrivning av Topo Sweden plus så hade en jämförelse kunnat bli bättre och lättare att göra. Eller vågar inte Magellan lägga upp en tydlig jämförelse. Det är nämligen garanterat jättemånga där ute i det Svenska slaskmörkret som sitter i ungefär samma spörsmål och vill veta lite klarare skillnader innan man väljer märke.

Vore tacksam för fortsatt konstruktiv analys i denna tråd (gärna med mer fakta i målet!)
 
Man (jag) blir addrig nöjd

I vissa fall blir man som kund aldrig nöjd, eftersom aptiten ökar medan man äter.

På Friluftskartan Pro heter många av höjdkurvorna bara höjdkurva/ konturlinje medan det i Friluftskartan (gamla) är ett numeriskt värde för varje höjdkurva.

På samma sätt har sjöar blivit sämre. På Friluftskartan Pro är sjöns namn en punkt (POI) någonstans på sjön och pekar man på sjön får man texten ”Sjö” (polyline ?) medan på Friluftskartan (gamla) har hela sjön ett namn var man än pekar, förutsatt att sjön är namnsatt. I annat fall heter sjön bara ”vattenyta”. Men vattenyta (Polygon) kunde man med lite knep ändra till rätt sjönamn.

Jag har inte kommit på något enkelt sätt, att sätta namn på en hel sjö i Friluftskartan Pro.

Så det ska mycket till innan alla är nöjda, och i somliga fall var det bättre förr.

Per Brune
 
nikk; sa:
Jag är också kluven. Men om Gps@work hade lust att lägga in en motsv länk på en skärmdump av porjusområdet på sin beskrivning av Topo Sweden plus så hade en jämförelse kunnat bli bättre och lättare att göra. Eller vågar inte Magellan lägga upp en tydlig jämförelse. Det är nämligen garanterat jättemånga där ute i det Svenska slaskmörkret som sitter i ungefär samma spörsmål och vill veta lite klarare skillnader innan man väljer märke.

Vore tacksam för fortsatt konstruktiv analys i denna tråd (gärna med mer fakta i målet!)

*Skratt* Jo vi "vågar" lägga ut en skärmdump. Jag skall försöka hinna med detta under morgondagen. Jag kan dock inte lova att det hinns med.
Jag skall dock försöka.

Vad gäller mottagning, skärm och kartmaterial så är det opartiskt testat av provningsanstalten. Testet finns på http://www.testfakta.se och jag kan inte se varför vi skulle skämmas eller "inte våga".

MVH

Ola @ gps@work
 
För att svara på Pers synpunkter på FriPro. Terrängkartan har inte höjdangivelser för varje höjdkurva utan bara var tjugofemte meter. Bristen ligger i databasen. Hundratusendelen har utsatta höjdkurvir var tionde meter. Lägger man på varandra för att få mer info får man en oreda som inte hjälper. De här skillnaderna avhandlades i fjol.

Du kan naturligtvis lägga till en label till en sjöpolygon i FriPro och få samma effekt som gamla Fri.

Nu består sjöar oftast av flera polygoner så du får namnsätta alla.
 
Hur är det nu med Magellan, t ex. Explorist XL. Kan man ladda in olika kartor på ett minneskort och sen visas dessa i gps:en. Exempelvis några lämpliga områden från en sjökarta, och från en friluftskarta och en vanlig vägkarta. Så kan man göra busenkelt på Garmin men jag har för mig att jag läste tidigare att man på en Magellan är tvungen att ha flera olika minnsekort, en för sjökartan, en för frilufts och en för vanliga kartan. Sen får man uslas med att byta dessa kort fram och tillbaka om man färdas från hemmet på vägarna, till båten över till ön och sen ut i terrängen. Är detta sant, har man verkligen gjort det så urbota idiotisk på Magellan? Antagligen bara för att tvinga folk att köpa mer kartor.


MVH Tony
 
Ola @ gps@work ab; sa:
nikk; sa:
Jag är också kluven. Men om Gps@work hade lust att lägga in en motsv länk på en skärmdump av porjusområdet på sin beskrivning av Topo Sweden plus så hade en jämförelse kunnat bli bättre och lättare att göra. Eller vågar inte Magellan lägga upp en tydlig jämförelse. Det är nämligen garanterat jättemånga där ute i det Svenska slaskmörkret som sitter i ungefär samma spörsmål och vill veta lite klarare skillnader innan man väljer märke.

Vore tacksam för fortsatt konstruktiv analys i denna tråd (gärna med mer fakta i målet!)

*Skratt* Jo vi "vågar" lägga ut en skärmdump. Jag skall försöka hinna med detta under morgondagen. Jag kan dock inte lova att det hinns med.
Jag skall dock försöka.

Vad gäller mottagning, skärm och kartmaterial så är det opartiskt testat av provningsanstalten. Testet finns på http://www.testfakta.se och jag kan inte se varför vi skulle skämmas eller "inte våga".

MVH

Ola @ gps@work

Vare sig man hos den svenska generalagenten skrattar eller ej så försöker jag utifrån mitt perspektiv ur en helt opartisk synvinkel jämföra de olika kartorna i syfte att välja den som fyller mina behov (och kanske andras). Jag varken vill eller kan på ett korrekt sätt kritisera varken Magellan eller Garmin rent teknisk eftersom min kunskap bevisligen är för låg i hur saker och ting presenteras på respektive karta. Jag vill inte heller starta någon slags pajkastning gentemot Magellan utan bara ha kalla fakta presenterat på detta forum. Nog om detta.

Frågor som kvarstår:

Enl det test som Ola hänvisar till är det så kallade "Göteborgspost testet" och där betygssätter man kartunderlaget hos Magellan högre än Garmins - men det står inte så mycket mer än det. Det jag bevisligen är intresserad av är bl. a det Per Brune skrev och även mer om hur detaljrikedomen skiljer de olika kartorna åt. Jag ser fram emot att studera den jämförelse som kanske utlovades på Magellans hemsida i morgon.
 
Tony-Avesta; sa:
Hur är det nu med Magellan, t ex. Explorist XL. Kan man ladda in olika kartor på ett minneskort och sen visas dessa i gps:en. Exempelvis några lämpliga områden från en sjökarta, och från en friluftskarta och en vanlig vägkarta. Så kan man göra busenkelt på Garmin men jag har för mig att jag läste tidigare att man på en Magellan är tvungen att ha flera olika minnsekort, en för sjökartan, en för frilufts och en för vanliga kartan. Sen får man uslas med att byta dessa kort fram och tillbaka om man färdas från hemmet på vägarna, till båten över till ön och sen ut i terrängen. Är detta sant, har man verkligen gjort det så urbota idiotisk på Magellan? Antagligen bara för att tvinga folk att köpa mer kartor.


MVH Tony

Bara så att jag förstår frågan; är det möjligheten att "klippa och klistra" med bitar av olika kartunderlag du efterfrågar? Funkar detta sen som en sömlös karta som bara rullar på när du färdas, inklusive "tracks" (rutter?), waypoints, POI's etc?
/Richard
 
Tumbleweed; sa:
Tony-Avesta; sa:
Hur är det nu med Magellan, t ex. Explorist XL. Kan man ladda in olika kartor på ett minneskort och sen visas dessa i gps:en. Exempelvis några lämpliga områden från en sjökarta, och från en friluftskarta och en vanlig vägkarta. Så kan man göra busenkelt på Garmin men jag har för mig att jag läste tidigare att man på en Magellan är tvungen att ha flera olika minnsekort, en för sjökartan, en för frilufts och en för vanliga kartan. Sen får man uslas med att byta dessa kort fram och tillbaka om man färdas från hemmet på vägarna, till båten över till ön och sen ut i terrängen. Är detta sant, har man verkligen gjort det så urbota idiotisk på Magellan? Antagligen bara för att tvinga folk att köpa mer kartor.


MVH Tony

Bara så att jag förstår frågan; är det möjligheten att "klippa och klistra" med bitar av olika kartunderlag du efterfrågar? Funkar detta sen som en sömlös karta som bara rullar på när du färdas, inklusive "tracks" (rutter?), waypoints, POI's etc?
/Richard


Nej, inte riktigt så nej.

På in egen Garmin 60CSx så ær det bara att på ett och samma minneskort ladda in olika kartdelar från vægkartor, sjøkartor och friluftskartor m.m. Och sen kan man med ett några enkla knapptryckningar vælja vilken karta som skall visas i diplayen. Om det jag skrev ovan skulle vara riktigt så kræver det på en magellan att man har flera olika minnsekort dær varje kort bara innehåller en specifik karttyp och sen får man skifta kort nær man vill byta karta. Det verkar vara ett dumt system i mina øgon i alla fall.

MVH Tony
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ehn Topo Sweden vs Topo Sweden Plus? Navigering 1
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
PerÅkeM Explorist XL och Topo Sweden Plus, bearbeta i datorn Navigering 2
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
jevenstr Gammel Topo Sweden Omr 1 Norrbotten Ønskes Navigering 0
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
koskenkorva Geocacha med Triton 2000 + Topo Sweden +? Navigering 6
Zuma62 Topo Sweden+ Navigering 1
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
Inuyasha Mapsend Topo Sweden Navigering 3
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
niking Topo+ finns nu även för Garmin Navigering 1
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Püttan GPS Topo 1 Alpes Navigering 0
nikk Topo Finland Navigering 13
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
seobserver Plus testade Navigering 27
SNEN Garmin GPSMAP 76CS Plus Navigering 9
PR Garmin 276C Plus? Navigering 2
pero Raytheon ST5000 Plus Navigering 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.