TNF Prophet

Ännu en ryggsäsäcksfråga: är det någon här som använt TNF Prophet 65 för lite längre vandringar? jag har fått motstridiga besked om Prophets kvaliteter härvidlag. Både att den tål tung last och att den är aningen sladdrig.
Är det någon här som har efarenhet av Prophet och kan reda ut det hela?
 
Prophet 45

Har ingen erfarenhet specifikt av Prophet 65, men har använt en Prophet 45 sedan i våras. En bra, allsidig och mycket lätt säck. Funkar bra upp till åtminstone 20 kg, men om man har planer på att bära väldigt tung last skulle jag förmodligen välja en stabilare (och därmed tyngre) säck och med mer stoppning på axelremmar etc. Men jag har ingen erfarenhet av riktigt tunga laster i en Prophet, så detta byggs mer på hur säcken känns vid medeltunga (ca 20 kg) laster.
 
Jag använder TNF Prophet 65

Och jag tycker den fungerar bra, mycket bra och sätta fast is yxa, stegjärn på fronten.

Max har jag burit 20 -> 25 kg och jag tycker den fungerade bra.
 
Prophet 65

Har också en Prophet 65 och tycker att den är mycket skön och bra. Dock tycker jag att remmarna är litet obekväma (tunna) när man bär tungt, 20 kg skulle jag inte vilja ha under någon längre tid. Skall du bära tungt länge kan det nog vara en idé att skaffa en bekvämare (och tyngre) säck. Jag har haft ca 12-15 kg och tyckt att det funkat jättebra!
 
Recension

Det skulle vara intressant om ni skriver en recension om Prophet 45/65 så att man kan få veta lite mer om den. Det verkar vara en intressant ryggsäck med tanke på dess vikt och ändamål. Ni valde den säcken för att den var lätt? Eller var det bärsystemet som bidrog till valet? Vad använder ni till?

Jonas *nyfiken*
 
Ett lätt svar!

Jo, jag letade framförallt efter en lätt ryggsäck. Jag har inte alltför mycket packning med mig och vill inte att säcken i sig ska väga 3-3,5 kg vilket många gör idag. Testade även Arc'teryx Khamsin 62 som också är lätt och smidig. Dock satt den dåligt på mig och lämnades därför tillbaka. All heder till Tierrabutiken!! Bärsystemet på Prophet 65'an passar mig perfekt. Visst är den litet svårpackad och saknar en del behändiga fack etc. En dagsäck vore bra, liksom fästen för vattenflaskor. Men jag ville ha en skön, lätt säck som klarar 10-15 kg och av det sortiment som finns i Sverige tror jag att denna tillhör toppen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.