• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Tjejklassikern?

Hej allihopa!

Springcross var jag sugen på för nått år sen när den starta men sen har det aldrig blitt av. Få se vad man hinner med.

Kom hem igår morse från en underbar helg i Jämtland!! VI hade jättekul och jag skulle lått kunna göra det igen.
Torsdagen börja med en testtur så att alla (25 st) fick testa utrustningen. Sen bastu och trerätters middag. Fredag bar det av 16 km till Sylarna i först sol som blev blåst i 15 sekundmeter med snöblandad regn och då undra man varför vi gjorde det här! : ) Åt lunch i vindsäckar men det gick bra. Bastu och mat när vi kom fram efter 6,5 h.
Lördag tog vi oss 19 km till Blåhammaren i strålande solsken och då förstod vi varför vi gjorde det här. Efter 6 h var vi framme till bastu och trerätters middag. Tog en topptur innan också.
Söndag hade vi 12 km tillbaka till Storulån och det slutade också i solsken. En lång lunch i solen. Helt underbart man ville inte åka hem igen. Kunde ha stannat några dagar till. Men batun väntade och a la cart innan vi tog tåget hem till regniga Stockholm.
Kan varmt rekomendera denna tripp.
Har redan börjat planera för att åka tillbaks och vandra där till sommaren ev med min dotter.

Kia
 
Åhh, vad härligt det låter! Det verkar som ni hade perfekt blandning av utmaning och njutning, skönt. Jag hade en sån toppentur förra sommaren i Jotunheimen i Norge. Där är det fantastiskt fint, ett ställe jag varmt rekommenderar. :)
 
Tjejklassikern

Hej hej Allihopa!

Kul att det är flera som är inne på samma bana att göra Tjejklassikern :)
Själv så är jag inriktad på att genomföra den i år, har åkt Tjejvasan som första delen. Det var jätteroligt och blir garanterat fler gånger!
Det jag är lite orolig för är cyklingen... 9 mil är en bra bit :) Men det ska gå det också!

Ha det bra!

/Hanna
 
Ja, efter 9 mil på sadeln kan man nog vara lite mör i rumpan!

Jag ska börja sätta igång med min löpträning men har legat lågt denna vecka,. Fick ett fint skavsår efter min skidtur i Jämtland. Sen så ska jag ta mig till simhallen också. Så man har lite vana inför Vansbro.
Hur ligger ni andra till i träningen?

Kia
 
Jag och Katarina var på spinning i förra veckan och i allafall jag upptäckte helt nya muskler. Så lite mer träning inför tjejvättern behövs garanterat. Men med lite vilja ska det nog gå...

Annars varvar jag med löpning och borde nog börja simma lite mer också. Men än så länge handlar det främs om att bygga lite grundkondition efter att ha varit förkyld nästan hela vintern...

Låter förresten som att ni hade en fin vintertur. Lite avundsjuk :)

/i
 
Hej!
Hur går det för allihopa?
Själv är jag inne på min tredje vecka utan träning, har streptokocker just nu. Men nästa vecka ska jag väl inte ha några ursäkter hoppas jag!

Lycka till med er träning!

Kia
 
Cykling

Hej,

Jag håller också på att göra en tjejklassiker. Jag har simmat, sprungit och åkt skidor, så nu är det bara cyklingen kvar för min del. Simningen var lättast tycker jag och jag tyckte att det var mycket roligare att simma ute än i en bassäng där man får vända mest hela tiden...

Jag tycker om att cykla och har varit ute på cykelsemester de senaste två somrarna (60 resp 110 mil ungefär) och cyklat en cykeltävling på 7 mil innan. Ett tips inför cyklingen är att skaffa bra vadderade cykelbyxor - ni kommer få ont i baken... Sedan är det bra att ge sig ut på ett par lite längre rundor med cykeln innan tävlingen på kanske 3-4-5 mil. Jogging och spinning kan ge bra grundkondition men är inte samma sak som att cykla utomhus. Det är bra att vara ett par stycken och öva på att "ligga på rulle" (alltså cykla efter varandra för att minska motvinden och få draghjälp).

Jag har funderat lite på mat och dryck under loppet. Min mage tål inte allt för mycket sportdryck, med lite av det, någon energikaka och vatten kommer jag troligen ha med mig. Vad tänker ni ta med er?

//Hallgerd
 
Hej tjejer!

Kul att så många satsar på Tjejklassikern! Jag slutförde min i och med simningen i fjol så nu är jag stolt innehavare av Tjejklassikerdiplomet :) För mig var löpningen det jag fasade mest för eftersom jag fullkomligt hatade att springa innan, men jag lyckades ta mig över det och genomförde loppet och hade jättekul längs vägen!

Simningen tyckte jag var enklast (och tråkigast). Det är bra att ha övat att simma utomhus på öppet vatten en del innan eftersom det är något helt annat än i bassängens lugna klara vatten. Med en kort våtdräkt och insmord med vaselin i övrigt så var det inte ens kallt i vattnet och det hela var över på knappt 30 minuter.

Cyklingen - här gäller det att ha så många mil i benen som möjligt, det har du igen under loppet. Ett par riktiga vadderade cykelbyxor är ett måste för nio mil känns ändå... Fjolårets Tjejvättern gick samma dag som Stockholm maraton, dvs en oerhört het dag, så det gick åt massor med vatten. Jag hade 1,5 liter med mig på cykeln och det var ungefär det som gick åt mellan stoppen men så var det också varmt. Det fanns 5 depåer med jämna mellanrum längs banan där man kunde fylla på vattenflaskorna och få nåt att äta och dricka, men något extra som ger snabb energi kan vara bra att ha med själv utifall energin tar slut mellan depåerna.

Lycka till allihop & ha så kul!! :)
/Anna
 
Börjar närma sig..

Hej!

Ja, hur går det för alla som ska cykla. Jag har inte hunnit med speciellt mycket träning sista tiden pga semester (inte helt fel dock =) så det har bara blivit löpning. Men jag tänkte försöka komma igång och cykla lite utomhus nu.

Mitt "problem" nu är att jag inte har någon speciellt snabb cykel utan en ganska vanlig, 6 växlar, ganska lätt-cyklad, osv. Jag funderar på att ta den och ev byta sadel till en lite smalare samt investera i ett par vaderade byxor. Tror ni att det kommer att gå?

Är det någon som skulle vilja planera en lite längre tur nästa helg till exempel någonstans runt Stockholm?

Ha det så bra!

/Katarina
 
Hej!

Nu har jag nog kommit tillbaka från sjukstugan. Var ute och sprang en kort rund igårkväll. Kändes bra. Ska nog ta en längre intervall imorgon.
Cyklingen blir inte förrän nästa år för mig. Ska gå en grundsäkerhetskurs i kajak 6-8/6. Så jag får simma som första projekt! Men det blir bra det med!

Kia
 
Kul att höra att du börjar bli bättre. Det är många som har dragits med elaka förkylningar i vår.

Jag har anmält mig till tjejvättern och är väl någorlunda förberedd. Har inte blivit så mycket cykel, eftersom jag inte har en vettig cykel här i stockholm, men det har blivit några mil utanför stan på helgerna. Har inga tidsmål utan satsar på att ta mig i mål :)

Så, vi lär ses i Vansbro (återstår för migg att anmäla mig bara...). Jag är även fortfarande intresserad av samåkning!

/i
 
Hej!
Lycka till med cyklingen! Jag tar min nästa år. Men när du cyklar så ska jag paddla kajak. Ska gå en grundsäkerhetskurs 6-8 juni. Ska bli spännade. Har aldrig paddlat förut!

Kia
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ulle_gbg Träningsvänner Gbg - Tjejklassikern Tjejforum 1
jäklaranamma tjejklassikern 2010 Tjejforum 3
Jessie_77 Tjejklassikern 2009 Tjejforum 15
Iddefixen Otränad vill göra tjejklassikern Tjejforum 13
Malin79 Tjejklassikern Tjejforum 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.