Titan!

Funderar på att toppa fältköket med ett nätt kokkärl (1-liters) i titan. Beläggningar hit och dit, men sönder går det och framförallt: tungt är det. Kikat runt på nätet förstås, men inte fått någon helträff. MSR är lite för omfattande (helt kit eller skum kaffekittel). Någon som vet.....?
 
Funderar på att toppa fältköket med ett nätt kokkärl (1-liters) i titan. Beläggningar hit och dit, men sönder går det och framförallt: tungt är det. Kikat runt på nätet förstås, men inte fått någon helträff. MSR är lite för omfattande (helt kit eller skum kaffekittel). Någon som vet.....?

Men MSR Titan tea kettle kanske? Visserligen bara 0,85 l men det kanske räcker? Locket kan man strunta i och kanske går det att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället. Primus Litech är visserligen i al men rätt så lätt även det. Kolla på getout.se

Mvh
Peter P.
 
MSR Titan Kettle är klockren om man vill värma påsmat till två man. Ska man ha kaffevatten så får man värma två gånger!!! MSRs Titan kit inne håller en 1 och en 1,5 liters gryta med tamoj. Lämna ena grytan hemma efter behov och du har en skaplig lättviktslösning. Problemet med titangrytorna från MSR till skillnad från deras Alpine kit är att locket inte funkar som mellansmältning vid snösmältning vintertid, annars superfunkis på alla sätt. Titankettle rymmer MSR Pocket Rocket (delat) samt liten gastub tändare och lätt böjd Titan toolspoon från MSR och 1-litaren rymmer stor gastub, Pocket Rocket, bestick, tändare och diskprylar.

/Patrik
 
Re: Trangias titankastrull

Haft den här i 5 år. Inte lika mjukt och känsligt för stötar som aluminium, 80 gram för 235 kr.
http://www.outnet.se/?pid=211491

/Janne

Som sagt oöm men jag är inte helt nöjd. Tycker att det lätt bränner vid varför jag kör gröten i deras alukastrull med teflonbeläggning. i Trangias titanstekpanna bränner det också fast väl lätt men när man steker så är det praktiskt med mer oöm yta. Fortsätter trots dessa nackdelar med de titanstekpanna, titanyttergryta och tefloninnerkastrull i mitt Trangia 25 med KAP-brännare som mest används i familje och paddelsammanhang.

Thure
 
Men MSR Titan tea kettle kanske? Visserligen bara 0,85 l men det kanske räcker? Locket kan man strunta i och kanske går det att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället. Primus Litech är visserligen i al men rätt så lätt även det. Kolla på getout.se

Mvh
Peter P.

Vad är fördelen med att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället?
Är det inte en fördel att slippa ta-mojen. Det blir ju en pryl mindre.
Jag frågar därför att jag har bara erfarenhet av ta-moj, men funderar starkt på MSR Titan tea kettle
eller Primus Litech. Detta främst för att slippa ta-mojen.

/ Bertil
 
Vad är fördelen med att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället?
Är det inte en fördel att slippa ta-mojen. Det blir ju en pryl mindre.
Jag frågar därför att jag har bara erfarenhet av ta-moj, men funderar starkt på MSR Titan tea kettle
eller Primus Litech. Detta främst för att slippa ta-mojen.

/ Bertil

Personligen skulle jag nog göra som du. Någonstans läste jag om en person som tyckte handtagen var väl stadiga och tog bort dem och ersatta med sin egentillverkade jättalätta tamoj. Är man ute efter att spara gram så kanske det är några 10-tal gram till som försvinner.

Mvh
Peter P.
 
Vad är fördelen med att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället?
Är det inte en fördel att slippa ta-mojen. Det blir ju en pryl mindre.
Jag frågar därför att jag har bara erfarenhet av ta-moj, men funderar starkt på MSR Titan tea kettle
eller Primus Litech. Detta främst för att slippa ta-mojen.

/ Bertil

På vissa liknande har jag tagit bort handtagen och använder tamoj,det är lätt hänt att man bränner sig om man inte har stenkoll på lågan.Det blir även lättare att packa om det är ett rent paket,utan handtag eller om de går att fälla in.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MAW Tältkamin i titan Utrustning allmänt 16
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
Themuppetshow spork i titan? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.