Tips på snöbilder?

Hej hej,
jag har en canon eos 5, negativfilm kamera, och har fotat en del i mina dar, men mest för min egen del. Vad jag inte lyckas speciellt bra med är färgfilm vid snöbilder. Är det ngn som har bra tips på film man skall använda och andra tips att tänka på. Jag har även stativ och blixt.
Mina bilder blir korniga och andra färger på motivet blir bleka. Trots att min kamera har en slutare på 8000 så får jag alltså ingen bra skärpa på motiven när det kommer till snöbilder... Konstigt tycker jag.
Tack på förhand.
Emma
 
montanaemma; sa:
Hej hej,
jag har en canon eos 5, negativfilm kamera, och har fotat en del i mina dar, men mest för min egen del. Vad jag inte lyckas speciellt bra med är färgfilm vid snöbilder. Är det ngn som har bra tips på film man skall använda och andra tips att tänka på. Jag har även stativ och blixt.
Mina bilder blir korniga och andra färger på motivet blir bleka. Trots att min kamera har en slutare på 8000 så får jag alltså ingen bra skärpa på motiven när det kommer till snöbilder... Konstigt tycker jag.
Tack på förhand.
Emma

Jag föredrar diafilm, ffa Fujichrome Velvia (50 el 100ASA. Dia ställer dock högre krav på exponering eftersom den är känsligare för felexponering. Snö reflekterar väldigt mycket ljus och "lurar" kamerans ljusmätare. I regel får man överexponera 1-2 steg. Ett tips är att mäta ljuset i din handflata för att få en bättre exponering. När det gäller färger så kan även polfilter ge fylligare färger.
Med negativ film får man även ta i beaktande ojämnheter i kopiering (till papper) hos labbet eftersom denna i regel är automatiserad.
Att du inte får skärpa låter skumt. Det ska inte vara några problem bara för att det är snö.

/D
 
Trots att min kamera har en slutare på 8000 så får jag alltså ingen bra skärpa på motiven när det kommer till snöbilder...

Jag är nu ingen expert, vet faktiskt inte ens om EOS5 har autofokus. Men på min systemkamera har autofokusen problem att fungera om det bara är vitt (inga ränder). Men du kanske inte använder autofokus.

/Ulf
 
Svårt få bra

Med både snö och mörkare (färg)partier samtidigt i bilden är det svårt att få rättvis exponering på båda delarna. Jag använder själv inte filter, men ett tonat gråfilter skulle kunna hjälpa till att "mörka" snön och låta övriga färger vara. Annars är tumregeln, som redan nämnt, att underexponera eftersom kameran tror att det är ljusare än det egentligen är.

När det gäller skärpan borde det inte vara några problem. Vad du menar med "slutare 8000" i skärpesammanhang vet jag inte, viktigare här är bländaren (som iofs är beroende av tiden). Med liten bländaröppning borde det vara lika enkelt som vanligt att få stort skärpedjup. Snön ändrar möjligtvis autofokusens möjligheter, men prova i sådana fall att rikta kameran mot något kontrastrikt på samma avstånd. Eller kör manuellt...
 
Jag kör med både ett polfilter och ett ND4. De filter ger en djup kontrastverkan och en fin färgåtergivning i mina snöbilder.

Skulle f ö inte gå utanför dörren med min kamera utan dessa två filter. Det cirkulära polfiltret använder jag i stort sett till alla bilder med dagsljus. Utan det blir bilderna lätt bleka kopior av den verklighet de ska avbilda.
 
tjonsson; sa:
Jag kör med både ett polfilter och ett ND4. De filter ger en djup kontrastverkan och en fin färgåtergivning i mina snöbilder.

Skulle f ö inte gå utanför dörren med min kamera utan dessa två filter. Det cirkulära polfiltret använder jag i stort sett till alla bilder med dagsljus. Utan det blir bilderna lätt bleka kopior av den verklighet de ska avbilda.

Jag har hört att linjära polfilter funkar dåligt med autofokus, och att man därför bör ha cirkulärt. Beror det helt enkelt på att autofokusen vrider på objektivet vid fokusering, så att polarisationsriktningen ändras (om man inte har cirkulärt)?

MvH
 
millimeter; sa:
Jag har hört att linjära polfilter funkar dåligt med autofokus, och att man därför bör ha cirkulärt. Beror det helt enkelt på att autofokusen vrider på objektivet vid fokusering, så att polarisationsriktningen ändras (om man inte har cirkulärt)?

Vad jag förstått beror det på att autofokusens sensor har en glasskiva som "spegel". Om ljuset är polariserat så speglas det inte så bra och därmed ser sensorn inte motivet lika bra.
 
En anledning till att bilderna blir dassaiga i starkt ljus är att objektivet inte klarar att hantera allt ljus, samma sak händer på motljusbilder. Reflektioner i objektivet ger dålig kontrast. Kan tyvärr bara lösas den dyra vägen med bättre objektiv. Gråfilter kan också hjälpa, de begränsar ljusinflödet.

En annan sak med snöbilder är att kamerans ljusmätare strävar efter att få bilden i genomsnitt grå. Alltså blir en bild med mycket vit snö kraftigt underexponerad om man inte kompenserar för det. Om labbet då försökt rätta till det blir det nog inga roliga bilder eftersom det finns väldigt lite information i negativet på grund av underexponeringen.

Finns en massa trick för att komma runt detta, mäta ljuset separat eller överexponera lite på chans. Jag kör digitalt så jag testar helt enkelt. 1 - 1 2/3 steg brukar bli bra beroende på hur mycket berg och annat det är i bild.
Omvänt så är en bergssida för mörk, så eventuella snöfläckar kommer bli helt vita utan nyanser på grund av överexponering. För bilder med mycket berg kan man alltså behöva underexponera en aning, 1/3 - 1 steg.

Autofokusen söker kontrast i bilder. Den kan alltså inte söka mot en helt vit yta. Fokusera på något med mer kontrast på samma avstånd och komponera om innan du tar bilden.

Om polfilter och autofokus:
Ljus polariseras när det passerar speglar. I en systemkamera passerar ljuset spegeln på vägen till autofocussensorerna. Om man då har ett linjärt polfilter kan ljuset bli helt ur fas mot polariseringen i spegeln, varför inget ljus når autofocussensorerna. Alla polfilter är dock i grund och botten linjära, men i de cirkulära sitter en speciell skiva bakpå som återför ljuset till att ha alla polariteter (eg. polariteten är cirkulär).
Ett linjärt polfilter saknar denna skiva.
 
Ett problem som nämnts är att negativ färgfilm inte har samma dynamik som positiv, dvs dia. Detta märks även vid fotografering av t.ex. moln som blir konturlösa.

Ljusmätaren eftersträvar alltid 18% gråhet. Moderna kameror brukar ha ganska avancerade mätmetoder och prickar oftast rätt. Gråkort finns att köpa för en billig slant och är bra att använda som referens vid kniviga situationer.

T.ex. bilder från skidsemestern blir gråa trots att solen sken. Jag som har lite äldre systemkameror brukar gå över till manuell mätning och mäta ljuset på en blå himmel och använda detta som referens. Fungerar bra i de flesta fallen och känns säkrare än att använda kompensatorn.
Riktlinjen är att förlänga exponeringstiden 1,5-2 x vid mätning mot snö eller andra vita ytor.

Filter kan hjälpa. Ett UV eller skylightfilter skyddar linsen och tar bort viss distorsion. Dessa filter kan alltid vara monterade såvida inga andra filter används.
 
Snöbilder

Hej
Det första du ska göra är som säg av andra att överexponera bilden. Kameran tror att det är ljusare än det i verkligheten är.
Nästa är att lämna filmen på rätt ställe för framkallning o kopiering. Bor du i Stockholm så kan jag rekomendera Odenlab, visserligen är de inte billigast men kostar du på en resa och tid för att ta kort så är det småpengar. Deras bilder håller absolut toppklass så länge det är färgbilder från negativ.
Christer
 
Tusen Tack!

Tack så jättemycket, allihopa. Ni är så snabba på att svara och väldigt hjälpsamma. Jag är tacksam för alla tips jag kan få.
Jag ska gå ut i vecka och testa lite, bara för att se om det blir ngn skillnad. Det snöar nämligen otroligt mkt idag, så det kan nog bli fin snö till imorgon.
Tänker ni mkt på vad ni har för papper när ni framkallar? Är Fuji att rekommendera framför Kodak?

Än en gång, tack för er hjälp!

Emma
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Chrille74 Vill ha tips på bra funktioner att redigera bilder med Fototeknik 1
Polarnatt Tips på lätt och nätt systemkamera Fototeknik 17
mordarsnigel2 tips på GPS Fototeknik 0
Emiliaskersund Söker konkreta tips på bra systemkamera för under 8k Fototeknik 19
oskarlind Tips på DV-kamera och pennlins??? Fototeknik 4
malamuteberger Tips på enkel allväders-digitalkamera Fototeknik 5
najp Fast brännvidd - Tips/Erfarenheter på porträtt tele ? Fototeknik 3
sestos Tips på bra kompakter Fototeknik 9
veni Tips om en bra fotoboksleverantör? Fototeknik 14
Molngrabb Behöver råd och tips om videokamera Fototeknik 10
thureb Tips reparatör digitalkamera Fototeknik 1
LottenK Ny Digitalkamera. Tips???? Fototeknik 8
Gubben på Udden Programvara - tips Fototeknik 1
hsp Kamera kan ej spara på minneskortet Fototeknik 3
hsp Raw fil på camera som ger Jpg som Std. Fototeknik 2
sladdis App till xperia med längre tid på självutlösare? Fototeknik 3
KristianMattiasson bra stativ för fjällen men även på andra platser Fototeknik 13
Lägga upp foton på Google Earth Fototeknik 1
avslutatmedlemskap160620 Batterier till kamera på vandring Fototeknik 21
maarkstrom Bra kamera att ha med på äventyr? Fototeknik 8
HPP Problem med bildvisning på forumet. Fototeknik 1
äventyrssugen Upplivningsförsök på batteri Fototeknik 3
gahm Att tänka på vid kallt väder? Fototeknik 2
t_andersen Dynamic range på fjället Fototeknik 13
landonia Kompaktkameraväska att fästa på en haglöfs oxo säck? Fototeknik 4
niklaz Okularskydd på kikare, vill inte tappa bort en gång till Fototeknik 11
4623 Begagnat, vad ska jag tänka på? Fototeknik 2
gro Frost på mattskiva Fototeknik 12
Ante_82 Tung kamerautrustning på turer Fototeknik 51
Sandrae Övergivna ställen i Göteborg att fotografera på? Fototeknik 5
Lindapinda Ladda digitalkameran på långa vandringar? Fototeknik 24
ekaterin Brus i P-läge på Nikon D80 Fototeknik 4
Håkan K Kameraexperten - blåst på pengarna? Fototeknik 1
peter1969 Filma på tur? Fototeknik 11
alven Foto på canvas Fototeknik 19
JohnnyL Spara foton på minneskort Fototeknik 10
bjonil Vad ska man satsa på för objektiv? Fototeknik 15
seobserver På gränsen till Fototeknik 16
Colt3n Kvalitén på bilden när man spelar in! Fototeknik 1
pentax4fun Systemkamera på joggingturen Fototeknik 1
J_B Bära Systemkamera på vandring Fototeknik 13
Ralph4info Kan en Sony HC-7 & Teleobjektiv * 2,0 verkligen ge kvalite på 20ggr Optisk ?? Fototeknik 2
Davva2 Digital SLR eller videokamera på fjället Fototeknik 8
spiTe Ljudbortfall på bröllopsvideo! hjälp Fototeknik 2
AsaHellstrom Ta med systemkamera eller inte på vandring? Fototeknik 27
.:maria:. min kamera avled på fjället - dags för en ny! Fototeknik 17
cyanopsis digitalkamera som laddar på USB Fototeknik 11
Blåbär Bärbar bator med på långcykling? Fototeknik 11
xtrem Fuji Finepix F11 på REA! Fototeknik 0
Toval Är det dumt att slå till på en dynax 5d nu? Fototeknik 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.