tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge

Är det någon vänlig själ som har tips på var man kan finna info om vedertagna flerdagarsturer i Norge?

Har googlat runt jättemkt, både på ut.no, visitnorway, fjällforum, trekkingguides etc etc utan att egentligen hitta någon bra sammanfattad information. Söker någon i stil med STF:s fina sammanfattning över Kungsleden, eller något som är lika lättöverskådligt. Har aldrig tidigare vandrat i Norge och vill börja planera nästa års tur redan nu.

Tänker mig en medelsvår sommartur, 5-6 dagar med övernattning i stuga och tält, i typ Hardanger-trakten eller liknande, omväxlande med både fjord och fjäll. Ca 80-100km totalt.

Skulle bli jättetacksam både för tydliga tips på turer, websidor och platser som motsvarar mina önskemål. Har som sagt googlat runt jättemkt, men blir inte riktigt klok på det :)
 
Jag vandrade i Jotunheimen i augusti. Gick följande runda minus bestigning av Kyrkja:

http://kjerstimalene.wordpress.com/2008/11/01/turforslag-8-dagar-jotunheimen-runt/

Otroligt vacker nationalpark med många 2000 meterstoppar, inklusive Norges högsta berg, Galdhöpiggen. Smidigast är att bo och äta på fjällstationerna men även tält borde funka. Området ligger i höjd med Dalarna så det är smidigt att ta sig dit. Jag körde upp från Skåne.

Dagsetapperna finns beskrivna i boken Opptur Jotunheimen.

http://www.adlibris.com/se/bok/opptur-jotunheimen-125-hikes-9788282400091
 
Stort tack!! En tur helt i stil med vad jag tänkt mig (har kikat mkt på Jotunheimen, men inte sett en så bra ruttbeskrivning som denna tidigare). Vi kör också från Skåne, så läget känns väldigt bra.

Undrar - fungerar DNT ungefär som STF - dvs. äger de de flesta av fjällstugorna , eller är de privata? Tanken var faktiskt att försöka hitta en tur där möjlighet till logi i stuga finns varje natt (madrass på golv). Så vi slipper ta med tältet, men ändå kommer undan hyfsat billigt..
 
Stort tack!! En tur helt i stil med vad jag tänkt mig (har kikat mkt på Jotunheimen, men inte sett en så bra ruttbeskrivning som denna tidigare). Vi kör också från Skåne, så läget känns väldigt bra.

Undrar - fungerar DNT ungefär som STF - dvs. äger de de flesta av fjällstugorna , eller är de privata? Tanken var faktiskt att försöka hitta en tur där möjlighet till logi i stuga finns varje natt (madrass på golv). Så vi slipper ta med tältet, men ändå kommer undan hyfsat billigt..
Om du inte absolut måste upp på Kyrkja, så kan jag rekommendera Urdadalen som väg mellan Gjendebu och Spiterstule. "Omvägen" via Leirvassbu är lite mer transportsträcka. Urdadalen är mer vilt och stenigt, vackert med sin långa rad av små sjöar på olika nivåer och med helt olika stämning kring varje. Väl inne i dalen, ungefär vid högsta punkten/passet, går det att ta sig upp på Semeltinden - mycket lättorienterat längst en tydlig kam och minst lika fin toppbestigning som Kyrkja (plus att ni får berget för er själva :)).
Hinner ni inte hela vägen ner till Spiterstulen efter det, finns det trevliga tältplatser intill forsande vatten nära norra änden av dalen.

Det finns privata stugor, men alla på denna rutt hör till DNT. Medlemskap lönar sig efter tre övernattningar. STF-medlemskap ger samma rabatt. Sova över är rätt billigt men äta är helt vansinnigt dyrt, och det finns inga självhushållsutrymmen där man får använda eget kök. Satsa på egna råvaror och redig lunch på på något trevligt ställe mittemellan ;).
 
Självbetjänte hytter finns det inte så många i Jotunheimen.

Kolla ut.no för planering. Finns oerhört många fina vandringsområden i Norge. Systemet med självbetjänte hytter är fantastiskt (du handlar maten till självkostnadspris på plats i hyttorna) och finns i många områden i södra halvan av landet.

Thure
 
Tack för alla fina tips hörni! Som ni säger, så finns det ju otroligt många vandringssträckor i Norge, därför är det svårt att orientera sig på distans..

Det verkar finnas mkt bra information om hyttorna (speciellt på ut.no), och väldigt bra kartor. Men lite svårare med rena ruttbeskrivningar (speciellt flerdagars) med avståndsangivelser.

Så tips hjälper verkliegn! Det väger mellan Jotunheimen och Hardangervidda
 
Dovrefjell rekommenderas

Min bästa fjällvandring hittills gjordes i slutet av augusti i år. Start vid Hjerkinn dit man kan ta sig med buss, tåg eller bil. Sedan buss transport upp till Snöheims Fjällstation. Därifrån relativt lätt vandring runt Snöhetta på leder och bestigning av densamma .Inga problem att hitta tältplatser. Där finns också ett par DNT själv betjänings stugor.
Naturen är oförglömlig där högalpint blandas med lägre mjuka fjäll. När man under några dagar försökt få en skymt av vildren och passerar ett mjukt krön så står plötsligt flocken där. När man på några hundra meters håll kan sitta och studera de urtida myskoxarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.