Tips på fyra dagar från Storulvån, slutmål fiske

Hejsan fellow outsiders,

Landar med natt-tåget i Enafors måndag 17/9 och ska möta upp en kompis på kvällen torsdag 20/9. Var är dock oklart och jag tänkte att ni kunde hjälpa mig.

Jag tänkte alltså vandra ensam i fyra dagar först, med start från Storulvån. Jag tänkte gå Storulvån-Gåsen-Helags-Valåstugorna-Lunndörren-Valådalen med möjlighet att hoppa över Helags om det blir tråkigt väder. Finns det andra alternativa vägar som kanske är roligare? Vad tror ni om att starta en fisketur från Valådalen? Min kompis kommer med bil och troligen när det börjar mörkna på torsdag kväll. Vi måste sedan vara i Östersund kl 17 på söndagen 23/9. Vi tänkte slå läger ganska snabbt på torsdag, för att sedan gå mot Anaris på fredag morgon och fiska runt omkring där under fredag och lördag.

Ett alternativ är att min kompis tar sig upp till Hosjöbottnarna med bilen för att slippa en dags "transport" upp på fjället. Hur funkar det om man inte har bokat något på resorten där?

Finns det fler alternativ däromkring där fisket är gott och man snabbt kommer upp på fjället?

//Klas
 
De flesta vatten stänger för säsongen den 15/9 är jag rädd.. det gäller iaf de som är upplåtna fjällfiskevatten.
http://www.lansstyrelsen.se/jamtlan...pa-renbetesfjall/avlysningar/Pages/index.aspx

Det kanske går att hitta något.. men jag gav upp tanken om fiske nu när jag kör jämtlandstriangeln den 21-24/9. Men det kanske finns något "kryphål"? Orsaken är ju fredning för reproduktionen, vilket jag är för och tycker är bra.

Vi fick inte åka upp till Hosjöbottnarna i somras för ägaren av vägen upp. (den som går från höglekardalen till hosjöbottnarna alltså.)

Det är tydligen bara de som bor i stugorna hos honom som får åka där sa han. Kan vara värt att tänka på.
 
Jag har letat efter avlysningar, men missuppfattade allt fram till nu.

Tur att jag i alla fall åker dit för att vandra i första hand!

Tack för infon ang. hosjöbottnarna, det var precis det jag misstänkte...

//Klas
 
Kolla området norr om Hosjöbottnarna. Det finns många fina tjärnar med utgångspunkt spjätten eller vallbo. Fiskeförbudet gäller i första hand strömmande vatten och hundra meter från in- respektive utlopp. Kolla dock på länsstyrelsen om ni vill fiska i vatten som de säljer kort till.

Men hursomhelst. Om inte storulvån och topparna därikring är målet så är detta ett bra alternativ. Vill ni upp på några toppar så kan ni gå till Lunndörren, eller ta en tur till issjödalen och pyramiderna.
 
Det är vackert där uppe oavsett om man fiskar eller inte, själv kan jag "nöja" mig med att bara vandra denna gång. Annars är jag en flugfiskenörd.
Både vålådalen och hosjöbottnarna är fina för fiske, men det gäller att hitta rätt ställe bara.
I hosjöbottnarna är det ganska smala stigar överallt, eller där det finns stigar alltså.. För det är inte så gott om dem. I vålådalen är det lite mer upptrampat även om det finns sträckor som är lite mer trollskogig.
 
Jag tror att jag hittat en del sjöar utan avlysning, om jag kikar på http://fjallfiske.nu/karta_z/ och klickar för Tassåsen och Avlysningar så markeras ju inte alla sjöar på kartan. Tex. Anasjön får jag ingen information om restriktioner för. Betyder detta att det alltså är fritt fiske året runt där? (förutsatt att man har löst fisketillstånd för området)
 
Fritt fiske tror jag inte det är jämt men man kan ju altid höra av sig till anarisets fiskecamp. www.anariset.se
Jag tror att fokus just nu ligger mest på jakten, men det kan vara värt ett försök.
 
Det är bara strömmande vatten det är fiskeförbud. Inte sjöar.

Jag citerar..
"Inom renbetesfjällen råder en generell avlysning av fiske mellan 16/9 -31/10 för att skydda lekbestånd." Där ingår Tåssåsen, Handöl.. jag kan inte hitta att några av dessa vatten är öppna för fiske iaf. http://fjallfiske.nu/jamtland/fisketryck/aktuellt.html?upplatelseRegion=9&korttyp=se.dygn&vecka=38

däremot kan det finnas lokala avvikelser i andra vatten.
 
Jag citerar..
"Inom renbetesfjällen råder en generell avlysning av fiske mellan 16/9 -31/10 för att skydda lekbestånd." Där ingår Tåssåsen, Handöl.. jag kan inte hitta att några av dessa vatten är öppna för fiske iaf. http://fjallfiske.nu/jamtland/fisketryck/aktuellt.html?upplatelseRegion=9&korttyp=se.dygn&vecka=38

däremot kan det finnas lokala avvikelser i andra vatten.

Det är precis det där som jag har läst, blir dock lite fundersam då det är lite smått otydligt när man kollar på kartan över avlysta sjöar.

Jag har kört för fort och plankat på tunnelbanan nån gång, men jag vill inte fiska i ett avlyst vatten...

tack för svar och de fina tipsen om området!
 
Det är precis det där som jag har läst, blir dock lite fundersam då det är lite smått otydligt när man kollar på kartan över avlysta sjöar.

Jag har kört för fort och plankat på tunnelbanan nån gång, men jag vill inte fiska i ett avlyst vatten...

tack för svar och de fina tipsen om området!

Ja det känns lite luddigt emellanåt. Det finns ju massor av sjöar,tjärnar och vattendrag men alla är inte helt lätta att avgöra var de är eller vad de heter på en riktig karta. Jag önskar en mer detaljrik karta över vattnen. När jag gick i vålådalen var jag lite osäker några gånger. Jag antar att man inte får fiska alls i de som inte finns namngivna på kartan? Storvargtjärnen var det någon som fiskade i när vi gick förbi, men jag kan inte se att den finns med i listorna över upplåtna vatten. Som sagt lite luddigt. Jag ska försöka reda ut det där någon gång med ett mail till länsstyrelsen eller något.

Man vill ju göra rätt liksom.
 
Hej igen!

Tänkte följa upp och berätta lite om turen!

Gick alltså solo från Storulvån på måndag morgon efter en stadig frukost på fjällstationen. Regningt och ca 5 plusgrader. Lunchade i Gåsåns rastskydd och gick sedan in en bit i Holkendurrie och slog läger. Solen sken och jag somnade nästan innan det blivit mörkt. Gick ganska tidigt vidare genom den fantastiska dalen och lunchade i Ljungan. Vädret var inte toppen, så jag struntade i Helags och gick mot Vålåstugorna. Sedan slog jag läger i skogen efter Vålåstugorna mellan de två broarna ungefär. Tog mig tredje dagen till Lunndörrstugorna i snö, tänkte stanna där för att basta och torka men gick till slut in i öppningen mot Lunndörren för att slå läger låg och läste medan snön föll. Det blev till slut två timmars uppehåll, så jag gick in mott passet och kikade lite. På torsdagen tog jag mig till Vallbo för att möta upp en vän, men han blev sen så jag gick till Vålådalen och Nulltjärn där vi slog upp ett läger. På grund av whiskey kom vi iväg sent och gick från Vallbo mot Anarisstugan. Slog läger innan stugan och vaknade i ett vitt landskap på lördagen. Genade lite och kom på stigen genom Hällådalen som var helt fantastisk. I passet pulsade vi i flera decimeter snö och sjönk ibland ner till knäna. Sedan slog vi upp det sista lägret i Issjödalen och for sedan hemåt på igår, söndag.

Angående fisket så var det mycket riktigt helt avlyst. Däremot så verkade den allmänna inställningen vara "det gör väl inget om ni tar upp en till middag". Vi hade inte med oss några grejer alls, och det var nog tur det. Ingen höjdare att stå stilla och kasta i nollgradigt och snöblandat regn...

Angående att vandra ensam i fyra dagar så kan jag säga att det var blandat. Saker och ting blir roligare och vackrare när man har någon man kan säga "visst är det fantastiskt" till. Särskilt kvällarna är ganska trista och lite nojjiga.

Tack för tipsen och jag kan starkt rekommendera åtminstone den sista turen, Vallbo-Anaris-Issjödalen-Vallbo.

//Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6
oscarthegrey Tips/synpunkter på vandringstur i Kebnekaisefjällen! Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.