Tips om jacka med bra kvalitet

Hej,
För ett år sedan tänkte jag att jag efter en del krångel med en jacka i 1500kr klassen att jag skulle köpa mig en lite ordentligare jacka. Jag köpte mig då en Haglöfs Sharkfin Hood, det var för ca ett år sedan, jag är nu på väg att lämna in den för 3:e gången!!! Så nu ska jag få pengarna tillbaka. De problem som varit är sömmar som har gått upp, samt att jag har fått båda kardborreremmarna i ärmsluten utbytta då de började gå av.

Det jag nu funderar på är vad ska man köpa för jacka idag och vilket märke? har kollat på Tierras jackor, Bympy, Snoowie och Prime, även Norrönas Lofoten XCR, är dessa några jackor som man kan lita på, är lite trött på kläder som inte håller. Har hört att Tierra ska ha en rätt schysst garantipolicy vilket låter väldigt bra då man inte verkar kunna lite på kvaliten idag.

Det jag har tänkt att använda jackan till är utförsåkning, lite långfärdsskridskor, är även tänkt till att användas till vardags, är inget måste att den ska kunna användas på sommaren så det kan funka med en soft-shell, det jag har tänkt att betala är ca 4500kr.
[Ändrat av simpau 2007-03-08 kl 12:45]
 
Om du också talar om vad du har tänkt använda den till (krypa i grottor?), samt vad du har haft för problem med den nuvarande. Så kanske det bli lättare att ge tips.
 
Simon jag har sett att kvalieten sjunker, år för år. Välsydd, utan anmärkningar i butiken blir tyvärr ovanligare. Det finns bara ett sätt att återupprerätta detta och det är att kunderna kontrollerarar samltliga sömmar i butiken, finns det dåliga sömmar, påpeka det för personalen! Många gånger när jag under första brukartillfället tidigare upptäckt en dålig söm tog både butik och tillverkare sitt ansvar. Min dotter har inte alltid i nutid samma erfarenhet.
Själv tycker jag att det är illa när nya prylar uppvisar brister, men genom att vara noggrann själv kan du i alla fall minimera en felkälla.
Som prisutvecklingen har varit på friluftsplagg blir hemsömnad alltmer lockande. Då vet man på vem man kan klaga.

go tur
[Ändrat av johankse 2007-03-08 kl 12:56]
 
Bra jackor!!

Vill du ha en jacka som håller så kan jag verkligen rekommendera "Klättermusens" jackor.Kanon kvalitet..funktionellt mycket genomtänkta..med ett ypperligt material..som sitter skönt på kroppen.Det finns ett antal olika modeller att kika på.Den nya jackan"Noatun" ser intressant ut.Priset är väl det enda att klaga på..men om du jämför med dom flesta andra jackor och hur lång livsläng dom har..så är dom väl värda pengarna.Mvh.europa12
 
Hej!

Jag är inte så himla övertygad kring Klättermusen. Min klättermusen-jacka har varit den bästa jag nånsin haft...men nu på sista året känner jag att det smärtar kring nacken när jag har den på mig. Det visar sig att tyget i jackan har töjts ut mer än sömmarna vilket gör att hela jackan vilar på sömmen som går runt nacken och axlarna...värdelöst. Men det är klart den har ju några år på nacken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
eldaniel Tips på längre jacka? Kläder 0
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
densken Usa imorn tips pa bra jacka Kläder 3
jens_ Tips på jacka? Kläder 20
Verity Tips på lämplig jacka? Kläder 6
Gustaf Karlsson Tips på grym jacka Kläder 5
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
KakanSomSmular Tips på "Fot-formade" vandringsskor? Kläder 12
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
Pseudonym Tips på klädmärken för bredaxlad? Kläder 3
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
nderson Tips mellanlager Kläder 17
camm1982 ulllinne med axelbreda band-tips? Kläder 6
Johan.H Anorak tips Kläder 9
Cuba Cola Lätta tält/stugskor - tips från dig Kläder 19
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
dmchris Tips på softshellbyxor för vandring Kläder 1
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
Vintervilan Tips på hiking/trekking skor? Kläder 0
stenblock Tips på Skor m rymlig tåbox? Kläder 23
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Punkt Tips på vår/höstjacka Kläder 2
Viktorious Tips sökes på stretchiga friluftsbyxor (dam) Kläder 3
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Mansson Tips på damasker/ gaiters Kläder 12
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
NiklasViklund Ny skidjacka - Tips!? Kläder 2
pythagoras Tips på vinterjacka önskas Kläder 10
Bölet Ny prisvärd dunjacka, tips sökes Kläder 30
Mowgli33 tips på regntät damjacka med vindstrut Kläder 1
dmchris Tips på vinterbyxa med "bib"? Kläder 12
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
DrJ Tips på lätta vandringskor/kängor? Kläder 7
AnteÅ Tips på bra t-tröjor Kläder 26
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
Jackiie Tips på kängor samt Var köpa Meindl Taiga GTX? Kläder 0
basti Köpa kängor till flickvännen! Tips? Kläder 12
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
JoAxa Tips på ultimat vandringsryggsäck för kort tjej? Kläder 18
elm000 Tips på vandringsskor vår/sommar Kläder 6
Rookien Tips för att kunna gå in kängor inomhus Kläder 0
desireman Prisvärda vandrings/trekking byxor! Tips? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.