Tips och råd, vandra mellan Sthlm-Göteborg.

Hej alla erfarna och mindre erfarna vandrare ute i världen!

Vi är tre kamrater som planerar att vandra från Stockholm till Göteborg i sommar med start tidigast 1:a Juli.

Vi har inte så stor erfarenhet av "friluftsliv" men är i ganska god fysisk kondition. Vi skulle behöva hjälp, tips, råd om vad vi bör tänka på inför och under vår vandring. Rent spontant tänker vi gå ca 4 mil per dag, vi kommer sova i varsinn hängmatta respektive tält. Vi har inga pengar och kommer därför inte köpa ny utrustning annat än den vi har eller får/lånar av vänner och ovänner.

Hur mycket packning behöver man? Finns det en checklista på nödvändiga saker som måste tas med? Är 4 mil per dag ett realistiskt mål, vi har ingen tidsgräns men tänker att det borde gå. Ni som gjort denna sträcka tidigare, kan ni rekomendera rutter att gå. Både natur och bebyggelse fungerar, ej motorvägar.

Tacksam för svar!

/Albin, Otto och Boris
 
Långa dagar...

Fyra mil om dagen låter som väldigt mycket, speciellt om ni inte bara tänker gå landsväg. När jag går på led så är ca 2 mil om dagen lagom, lite mindre i fjällen.
 
Med jägartempo och bara VISA som packning går det säkert i några dagar till kroppen protesterar.
Mera realistiskt är 14-20km om dagen. packa lätt och handla ofta.
 
Angående 4 mil kan man ju säga som så att Njimegen som är 4 mil i 4 dagar brukar räknas som hyfsat jobbig och de flesta tränar rätt mycket inför det loppet. Skall ni dessutom ha campingutrustning med er så tror jag det blir rätt jobbigt.

Spontant så skulle jag dela upp resan i moduler om 4 dagar där man går i 3 dagar och vilar den 4e. Detta gör att huden på lår och fötter hinner vila lite regelbundet samt att skorna får en chans att torka ur. Lämplig distans för varje modul kanske är 10 mil.

Räkna med minst 50 mil mellan Göteborg och Stockholm vilket ger en vandringstid på 20 dagar. Tycker jag låter helt realistiskt iofs för en sommarsemester. Försök dock att komma till sinnesfrid med de absoluta faktumen att det största hindret kommer bli psykologiskt och att ni kommer vilja ge upp ett flertal gånger under vägen på grund av regn och allmän tristess. Gör upp en plan för hur ni handskas med sådana problem.
 
Ni kanske kan inspireras av Josefin som ska springa runt Gotland. Det borde likna ert projekt.

http://josefinspringer.se/?p=274

Jag tycker också att 4 mil låter långt, brukar nog bli en dryg mil/dag när jag fjällvandrar. Naturligtvis går man fortare på slätare underlag.
 
Testa innan

En annan grej är att se till att testa allt några längre turer innan. Diverse märkliga skav och skavanker kan uppstå efter rätt lång tid. Det är också bra om ni får ett hum om hur mycket mat ni behöver för att må bra. En grupp med väldigt låg blodsocker kan vara en grinig grupp...

Packa så lätt det går, och undvik bomull.

Sista biten mot Stockholm kan ni gå på Sörmlandsleden. Tar säkert lite längre tid men ger mycket fin natur.

Häftig grej btw! Återkom gärna med hur det gick
 
Angående 4 mil kan man ju säga som så att Njimegen som är 4 mil i 4 dagar brukar räknas som hyfsat jobbig och de flesta tränar rätt mycket inför det loppet. Skall ni dessutom ha campingutrustning med er så tror jag det blir rätt jobbigt.

Spontant så skulle jag dela upp resan i moduler om 4 dagar där man går i 3 dagar och vilar den 4e. Detta gör att huden på lår och fötter hinner vila lite regelbundet samt att skorna får en chans att torka ur. Lämplig distans för varje modul kanske är 10 mil.

Räkna med minst 50 mil mellan Göteborg och Stockholm vilket ger en vandringstid på 20 dagar. Tycker jag låter helt realistiskt iofs för en sommarsemester. Försök dock att komma till sinnesfrid med de absoluta faktumen att det största hindret kommer bli psykologiskt och att ni kommer vilja ge upp ett flertal gånger under vägen på grund av regn och allmän tristess. Gör upp en plan för hur ni handskas med sådana problem.

Läste på om den marschen och blir lite orolig för våra kanske naiva mål, men å andra sidan är vi ninjor och kommer inte marschera. Om vi delar upp 4 mil på en hel dag blir det förmodligen inte lika tungt. Läskigt med de 2 som omkom under tävlingen... Får se till att ha mycket vatten och undvika stark sol.

Ni kanske kan inspireras av Josefin som ska springa runt Gotland. Det borde likna ert projekt.

http://josefinspringer.se/?p=274

Jag tycker också att 4 mil låter långt, brukar nog bli en dryg mil/dag när jag fjällvandrar. Naturligtvis går man fortare på slätare underlag.

Tack för tipset det här projektet hade jag ingen aning om, hon har packlista och allting på sin sida. Kan nog ge oss mycket användning!

En annan grej är att se till att testa allt några längre turer innan. Diverse märkliga skav och skavanker kan uppstå efter rätt lång tid. Det är också bra om ni får ett hum om hur mycket mat ni behöver för att må bra. En grupp med väldigt låg blodsocker kan vara en grinig grupp...

Packa så lätt det går, och undvik bomull.

Sista biten mot Stockholm kan ni gå på Sörmlandsleden. Tar säkert lite längre tid men ger mycket fin natur.

Häftig grej btw! Återkom gärna med hur det gick

Tack för alla svar och uppmuntran! Du har helt rätt vi kommer måste testa kortare utflykter innan, men vi har ju ett tag på oss innan avfärd. Jag ska försöka få fram en digitalkamera så kan jag fota mina skor och se ifall ni tror dom duger eller om jag måste ut och leta efter nya. Fast som sagt det ska vara en resa som alla ska kunna genomföra utan allt för mycket förberedelser. Blir det 20 dagar så är det okej blir det längre lika så. Så länge vi genomför det!
 
jag har gått nijmegen 5 gånger (var även där det året med hettan och de två som dog; resten av marschen ställdes in det året) och valt 50 km per dag. det funkar fint för mig, men jag har sett militärer gå och grina så det är ingen självklarhet att det funkar...

förberedelser inför marschen har ibland varit fjällvandringar och då går jag cirka 20 km om dagen. ett år promenerade jag från fredrikshavn till flensburg och snittade då på 35 km om dagen. ju fler dagar, desto kortare dagsetapper pallar man med. jag gjorde bort mig under den promenaden. en dag gick jag 60 km. morgonen efter gick jag på knäna (på riktigt!) när jag skulle till badrummet, eftersom jag (på riktigt) inte kunde stå på benen. efter ett par timmar hade jag lyckats mjuka upp fötter och anklar och gud vet vad man har längst ned på kroppen så att jag kunde fortsätta promenaden.

detta är tre år sedan. kroppen minns dock och påminner mig om detta idiotiska hanterande av situationen varje gång jag vill gå längre än 30. se till så att ni vilar och låter kroppen läka ihop om ni gör illa er!
 
jag skrev just att nijmegen fungerar fint för mig. första året var dock ett helvete. jag mindes det precis. det jag gjorde inför andra året (revansch-sugen) var att ha med mig sandaler. ombytet gör susen. man kan inte gå långt i skodon som man inte tränat i, så det bästa är att ni tränar i de skor ni tror att ni vill använda mest. men att byta med sandaler nån timme då och då gör att belastningen på fötter och annat ändras och detta gör stor skillnad för mig.

så det är nog mitt bästa tips, förutom träningen och att ta hand om sig: två par skor!
 
Svala skor som eftermiddagsfötterna passar i kan göra stor skillnad. Strump och sockombyten. Tvätta fötterna med en behaglig våtserviett inför strumpbytet. Ni skulle säkert kunna gå 50 km / marschdag med rätt utrustning och peppning. Problemet är att repetera och repetera.
Landsvägen eller Jvg Gbg-Sth är inte problemet, det är skallen. Skall ni bära på bivack och kök blir packningen tyngre och farten lägre. Med bara vattenflaska, torrt fotombyte och regnplagg samt visa kommer det att gå så fort som det kan gå.
Tränar ni på väg så ser ni vad som är realistiskt för er. Bara ni kan kan komma fram till det. Vilodagar kommer kroppen att kräva sen om intervallen blir var tredje, femte eller sjunde är en sak som den svagasti i ert gäng skall bestämma.
go tur
 
Och angående vägar ni kan gå, så finns det något som kallas europaleden: http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Vandring/Vandring-i-ovriga-Sverige/

Om ni går utmed sexan ner till omkring nässjö så kan ni någonstans däromkring korsa över jönköping (där bland annat södra vätterleden går) tills ni kommer till mullsjö där ni kan fortsätta neråt på ettan. I en bok som heter typ "Vandra i södra Sverige" (som brukar finnas på bibliotek) så finns det en bra genomgång av alla lederna ni kan tänkas behöva gå på för att komma fram.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plate Skidexpedition Kebnekaise. Tips och råd? Expeditioner 14
kmsellin Behöver tips inför första vinterturen igenom Sarek. (gällande utr mm) Expeditioner 64
MattiasP Tips på Norska berg? Expeditioner 10
bladjan Tips på ö att tälta på vid Nynäshamn Expeditioner 26
Dirk Diggler Tips önskas Stormande hav Storbritannien Expeditioner 2
Hota Bohusleden etapp 11, tips å info Expeditioner 0
Galten Tips på vandringar på Grönland? Expeditioner 14
Hota Tips på fina vandring-och skidställen som nås med lokaltrafik från Göteborg Expeditioner 1
Stråvalla Tips sökes; tallskog vid sjö Expeditioner 6
karol Hiking tips around the Stockholm area Expeditioner 3
NaturBiten Tips på sittunderlag? Expeditioner 20
lynne99 Tänka på under expeditioner i varmt klimat? Expeditioner 7
86008 Vilken är din dröm expedition/vandring? Tips & inspiration Expeditioner 21
Linn75 tips på tur/berg jag kan ta mig upp på. Expeditioner 7
amandasol Tips på sponsringsmöjlighet Expeditioner 1
sjöbergarn Tips sökes om Svalbard! Expeditioner 25
Kongidz Tips om Elbrus !! Expeditioner 5
hnz Peru - Machu Piccu och Amazonas. Tips! Expeditioner 5
Panikak Kanada/Alaska - tips! Expeditioner 16
Tove92 Tips inför expedition Expeditioner 10
gaeyner Tips på vandring i Europa önskas. Expeditioner 3
ninapenda fågelälskare? hett tips...juveltrast (?)... Expeditioner 0
Markus_hjo Utrustning, fasta rep och rutt-tips ang Kebnekaise Expeditioner 4
Gab83 Kilimanjaro 2008, priser/tips Expeditioner 8
birru Tips om Patagonien Expeditioner 0
Hrdlr tips på äventyr Expeditioner 3
springo Tips på mindre expeditioner i Europa Expeditioner 12
X2000 Söker tips på finansiering av större expedition Expeditioner 4
fredarp Tips for elbrusbestigning Expeditioner 1
Avslut090305 Tips om sydostasien! Expeditioner 1
Nosse Vinter-tälta utan erfarenhet, alla råd är välkomna! Expeditioner 15
densken Nepal lukla 09, råd tack! Expeditioner 2
HenrikWfMH Vandra från Örnsköldsvik till Norrköping Expeditioner 5
Dinglaren Vandra från Stockholm till Göteborg! Expeditioner 8
Östregård Vandra på våren, var? Expeditioner 4
coolmarcus Vandra The great Himalayan trail:) Expeditioner 6
jotho Vandra från Treriksröset till Kiruna? Expeditioner 6
carta Vandra genom öknen Expeditioner 13
karlmattsson För er som tänkt vandra till Everest Base Camp, Island Peak motsv. Expeditioner 127
nummeråtta Vandra genom sverige Expeditioner 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.