Tillverkning av långfärdsskriskor

Känner någon till om det är möjligt att tillverka ett par långfärdskriskor själv?
Var får man tag i material?
 
Är det värt det?

Klart att det går, frågan är väll bara om det är värt det.
Skenorna är svårast, både att göra och att ordna material till. Materialet i de flesta skridskoskenor är ett härdat, ferritiskt, rostfritt stål. Detta är både svårt att få tag i och att bearbeta. De flesta rostfria stål är austenitiska och går alltså inte att härda.

Ett alternativ är då snabbstål, men det rostar.
Snabbstål i lämplig form finns i sågblad till kallsågar (ser ut som ett jättestort bågfilsblad). Hör med någon verkstad med gamla maskiner, kallsågar börjar bli ovanliga.

Sedan är det "bara" att slipa ut formen. Snabbstål är ofta lufthärdande, så det gör inte så mycket om det blir lite varmt.

Slutligen tillverkas platta och bindning av aluminiumplåt och alltihop skuvas ihop.
Småbitar Al-plåt köps lämpligen på någon plåtverkstad. För det man får betala för 0.1 m2 plåt på Clas Ohlson får du närmare 1 m2 på en verkstad...

Detta är ju rätt jobbigt, så vill man ha en specialbindning eller specialform på sina skridskor är det nog bättre att vänta tills vårreorna och köpa ett par Fjärden eller liknande för några hundra och gå hem och karva på dem. Så gör i alla fall jag numera, trots att jag arbetar med plåt.
 
Re: Är det värt det?

peno01; sa:
Ett alternativ är då snabbstål, men det rostar.
Snabbstål i lämplig form finns i sågblad till kallsågar (ser ut som ett jättestort bågfilsblad). Hör med någon verkstad med gamla maskiner, kallsågar börjar bli ovanliga.

Sedan är det "bara" att slipa ut formen. Snabbstål är ofta lufthärdande, så det gör inte så mycket om det blir lite varmt.

Desvärre så är dagens kallsågsblad ofta i bi-metall
utförande. Det innebär att tänderna är hårda som f-n.
Men resten av bladet är tillverkat i något mjukare material. Visserligen ganska hårt men troligen inte som snabbstål.

//Göran
 
Köpa byggsats

En variant är att köpa halvfabrikat från någon av skridskotillverkarna dvs ej tillsågad och hålförsedd aluminiumprovfil hopfogad med skenor. Sedan kan man såga till exakt den skridsko man vill ha och sätta bindningarna fritt utan att behöva ta hänsyn till tidigare håltagningar.

Med specialblad till bågfil kan man kapa och forma till själva skenan också.

Beställde 25 sådana par i höstas som jag förmedlade via Klubben. Mycket roligt att experimentera med egna lösningar.
Och mina skridskor är givetvis bäst i varje fall inbillar jag mig att de är bäst för mig ;o)

Hälsningar Thure
 
Halvfabrikat, var?

Låter intressant med halvfabrikat. Var köpte du dem, vad kostade de och hur många var man tvungen att köpa?
 
Re: Halvfabrikat, var?

peno01; sa:
Låter intressant med halvfabrikat. Var köpte du dem, vad kostade de och hur många var man tvungen att köpa?

Skridskobolaget Devex i Skarpnäck som är de som producerar Skyllermarks och Haglöfs skridskor. http://www.devex.se/verkstads/link5.htm

De hade inte så mycket råmaterial kvar i höstruschen så det räckte bara till 25 par varför parpriset blev så pass högt som 500 Kr. Till nästa säsong kanske jag gör om beställningen och då kanske priset kan pressas.

Det är alltid dyrt med små serier även om själva materialet är billigt i sig.

Almgrens/Lundhags kan säkert göra motsvarande halvfabrikat. http://www.lundhags.se/

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lönn Hyra Långfärdsskriskor Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.