Tibet / Lhasa..?

Jag är sugen att besöka Tibet och Lhasa i Oktober.
Vill inte gynna kineserna. Har någon varit där och kan ge tips på vad jag bör tänka på.
Gruppresa? Trekking? Äventyr? Är oktober bra?
Hälsningar Drakryggen.
Är det någon som vill bli eller ha rese sällskap?
 
Oktober funkade för oss (-96) men det börjar ju att närma sig risk för snö i passen på väg dit och därifrån... Vi åkte från Tibet ner till Nepal i månadskiftet oktober/november och vi träffade folk som hade fått problem (relativt små - väntan - men ändå)med vädret i passen.

Ta sig upp: Vi åkte in norrifrån, från Kina, den vanliga vägen men inte med de vanliga bussarna. Vi tog en taxi ut till gränsstation i mörket, gick runt och liftade (räkna med att få betala) en "bit bort" när morgonen kom...

Trots att min tid var begränsad och trots att vi tog oss in på detta (inte helt legala sätt) så kunde jag förlänga mitt visum uppe i Lhasa (antagligen inte heller helt rätt, men av rätt gubbe med rätt stämpel fast på hans fritid).

Vi har bekanta som under samma tid tog sig upp från Kunminghållet. Detta tog väldigt lång tid och de hade problem med den lokala polisen, men det löste sig till slut...

Patric
 
Tjena,
Jag flög in till Peking Augusti -99 och reste genom Kina ner till Chengdu via Xian (Sydvästlig riktning) för att därifrån flyga in i Lhasa/Tibet. Tillbringade 16 dagar i Kina och sedan 10 dagar i Tibet (ja, jag särskiljer dem med flit). Jag kan skriva mycket om min resa och hänvisa till bilder, ge tips osv men det enklaste är om du hör av dig till mig så kan jag svara på specifika frågor och ge mer konkreta tips. Jag har lite tight om tid och har inte något dagbok eller resetips nedskrivet i digital form som jag kan skicka. Maila mig om det är intressant (se min profil). Jag har även vandrat i Nepal 1993 (1 månad) och valde då att inte gå över till Tibetsidan från det hållet.

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sophia55 Trekking i Nepal/Tibet Trekking 14
d.a.n.i.e.l Två veckor i Nepal/Tibet Trekking 1
ril Nepal eller Tibet? Trekking 0
zzeezz Lhasa Trekking 2
Gregory Lhasa - Everest - Lukla Trekking 2
Mjo_74 Lhasa->Kathmandu via EBC Trekking 2
Schilleman Lhasa / Utrustning Trekking 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.