Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är nöjd med den vid sommarvandringar. Däremot fastnar snö i håligheterna som lätt smälter till is på vintern när jag har den som underlag för mitt uppblåsbara underlag.
Jag gillar också z-rest, har haft den i flera år, numera den alu-belagda utgåvan. Perfekt bivack-underlägg, har fungerat även under några minusgrader, direkt på isblandat grus och frusna klipphällar. Äggkartongformen gör att sovsäcken bara komprimeras punktvis och värmer även underifrån (förhoppningsvis behåller också dunet spänsten längre). Ev. kondens samlas (och i bästa fall fryser till snö) i "groparna" i stället för att väta ner sovsäcken - bara att skaka ur försiktigt på morgonen. Sovsäckens undersida känns betydligt torrare efter en natts sömmn, än med släta underlägg.
Enda nackdelen är den ilsket gula färgen .
Z-lite är i snitt 20 mm tjock, så troligen ca 7 gånger bättre än dina osannolika 3 mm .
Mer på allvar: jag är en magsovare, som hellre sover på ett plant trägolv än i en alltför mjuk säng, så jag är nog inte till mycket hjälp här. Och kanske ingen annan heller, för detta är väldigt individuellt. Det hänger inte alltid på tjockleken, du kanske snarare behöver lägga något avlastande klädesplagg under midjan och/eller mellan knäna i stället. Har du möjlighet att provligga underlägget i någon affär eller på öppet köp hemma, så är det det bästa sättet.