Telt å såvseck?

Re: Telt å såvseck

Strmbrg; sa:
Vad använder ni för tält och sovsäck när ni är ute och kajak-campar? (Sommartid, Mälaren)

Jag går och klämmer på ett sniket kupoltält, som säljs på Jysk för 399 spänn. Silverfärgad väv och innertält i bomull. Drygt 2x2 meter i bottenyta.

Jag hade precis ett sådant när jag var iväg och paddlade förra sommaren. Det är väl värt sina pengar även om passformen på yttertältet kändes lite sådär.
Det kan vara lite bökigt att få ned det i lastluckan om man inte först lägger i tältstängerna och sedan "knökar ned" ned. Då är det iofs inget problem.

Som de andra har sagt är det bara att köpa den billiga sovsäcken. En sådan är alltid bra som reserv även om dina förutsättningar förändras inför framtida resor.
 
Där satte du hufvudet på schpiken..

Du sammanfattade mer eller mindre mina åsikter om utrustningens vara eller inte vara! Skillnaden är att jag antagligen sjunker ett snäpp till längre ner på puritan skalan.. Jag blir till och med motiverad att t.ex. löpträna om jag köper en ny "goretex windjacket".

Efter långa funderingar har jag mer eller mindre bestämt mig att inte kompromissa alls med prylar som är till för att ge mig tillfredställelse i första eller andra hand.

En pryl som ger en tillfredställelse i andra hand är t.ex en jacka man använder på en 2 veckor lång tur. Turen är tillfredställelsen i sig, men jackan är till för att maximera och utvinna det mesta ur turen.

Dock gör man ju ständiga avvägningar, och tesen har blivit, största möjliga njutning till minsta möjliga anstränging/kostnad. Men då ska du ju köra med de billigaste grejjerna säger någon... Icke, eftersom jag väger in det estetiska hos saken, dess livslängd och eventuellt njutningsbortfall om den pajjar :)

På sommmaren kommer jag se ut som en Haglöfs reklampelare. Detta dock tack vare att jag har mycket bra priser, vilket gör att de kvalicerar sig till "maximal njutning, minimal ansträngning/kostnad"

Köp dig inte lycklig, men var lycklig med det du köper!

//Martin Fredrikson
 
Exprimentera mera

En motiverande sak som vi alltid har med oss är:
Kan Själv!

Det syns så tydligt på barn som inte sätter ett värde i XXX prylarna eller prislappen. Även om det har tillgång till tält, sovsäck, liggunderlag och får använda dem när som helst så bygger våra barn sina egna hängmattor i äppelträden. Hängmattorna tillverkar de av handdukar och gör sen ett tak av andra handdukar.

Detta är i Mälardalen på sommaren. Fungerar det? Javisst, är det bekvämt nja..... Har de skoj? Ja mycket.

Samma ådra finns nog kvar i oss vuxna, viljan att exprimentera och pröva oss fram. Pressening, påslakan och en filt vår, sommar och höst i Mälararegionen. Javisst fungerar det. Det värsta som kan hända är att man blir blöt och mer eller mindre myggbiten.

Pressening, påslakan och en filt i fjällen på vintern inte så klokt. Det värsta som kan hända där är att man inte vaknar igen.

Mellan ytterlighetrna finns en mycket stor zon där man bara kan råka ut för obehaligheter (som i efterhand ofta blir roliga minnen) utan att äventyra säkerheten.

Som sagt exprimentera mera.

/Dag
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.