Telt å såvseck?

Vad använder ni för tält och sovsäck när ni är ute och kajak-campar? (Sommartid, Mälaren)

Jag går och klämmer på ett sniket kupoltält, som säljs på Jysk för 399 spänn. Silverfärgad väv och innertält i bomull. Drygt 2x2 meter i bottenyta.
Eller borde jag inse, att jag måste köpa ett "Kropp Späsial/Amundsen Edition", för att skiten inte skall vibrera sönder om man råkar snarka?

Tänkte dessutom på en kompakt sovsäck som jag såg på Intersport för 350 balubas. Inte större än 15x25 cm (ihoppackad i.e.)
Eller är jag dumsnål om jag inte skaffar en "Sauna Polar", som man kan sova i på botten av Norra Ishavet, utan att vare sej frysa eller bli blöt?

Va?

Strmbrg,
 
hahaha

Skit bra!!

Jag är själv grymt kluven i sådana här frågor.. Å ena sidan så är jag någon form av minimalist, men å andra sidan så är jag en prylbög... Detta slutar med att när jag väl inser ett behov som är ofrånkomligt så blir det gärna lite halvfräcka hightechsupervisingrobocop prylar... På kortare turer på sommaren kan man oftast helt skita i tex. tält, varför inte en pressening för en 100:- det e grymt skönt med ett vindskydd som tar det värsta regnet och vinden... Angående sovsäck så räcker det med en skitbillig statoil sovsäck i vindskyddet före att det skall lira... Skall man å andra sidan ut på mer strapatsliknande utfärder under längre tid så vill i alla fall jag ha prylar som inte krånglar och som garanterat e funkis i alla lägen, då tycker jag inte att man skall slå på snikbromsen...

Det handlar nog mest om hur, var och hur länge...

KÖR HÅRT!!
 

Guest

Gäst
Det där med minimalism samtidigt som prylbögeri är du inte ensam om. Jag skaffade till exempel en massa fiffiga tillbehör till cykeln (lättvikts-super-kevlar-kolfiber-titan-dyrt). Kort därefter strippade jag cykeln på allt som inte absolut behövdes. Det är nog inget ovanligt tillvägagångssätt.

Vad beträffar billighetstält, hade jag ett sånt på en paddeltur förra sommaren, och jag kan bara säga att en presenning sannolikt hade varit avsevärt bättre. Jag kunde aldrig avgöra om det var kondens eller om det regnade in. Dyngsur blev man i alla fall. En presenning som vindskydd hade varit att föredra!
/Mattias
 
Vad var det för tält?

Du nämner att du blev blöt av kondens eller regn.
Vad var det för typ av tält du badade i?

Var det ett utan innertält?
Jag hade ett enkelt 2-mans ryggåstält en gång.
Det var mindre kul att vakna av att tältduken låg som en wettextrasa mot plytet på morgonen.

Nu är jag lite envis av mej, och vill helst inte okritiskt gå på den gyllene regeln "Du får vad du betalar för!"

"Inomhusbassäng 199:-!!"

Strmbrg,
 
Går det så går det

Min fru och jag var ute och paddlade Kristiflygare för några år sedan. Vi paddlade ut Spå vartlögafjärden vindstilla 18 grader varmt. Toppen helt enkelt. Med oss var 2 kamrater som körde allt det billigaste.

Nästa dag vaknade vi i 4 graders värme, hård blåst och regn. Vid middagstid lyssnade vi på väderleksrapporten jag citerar: "Det blåsiga, kyliga och regniga vädret med risk för inslag av hagel kvarstår i hela regionen"

Våra kamrater var dyngsura efter natten de frös som hundar och avbröt paddlingen på eftermiddagen. De paddlade nonstop tillbaka in till Ljusterö utan ett enda ord till varandra.

2 dagar senare var temperaturen 25 grader på dagen och vi bara njöt av kontrasterna.

Hade vädret varit stabilt hade de oxå trivts, men det är inte bara fjällen som har ombytligt väder.

Så kort, visst går det om man har turen på sin sida.

/Dag
 
Köper man ett billigt tält så är det stor risk att man får ett som det regnar in i vare sig det regnar ute eller ej. Däremot kan en billigare sovsäck vara ok, mycket lätt att komplettera med ett superställ som inte tar någon plats. Är man bara i bebyggda trakter (Mälaren) så klarar man sig med presenning eller t o m naturell. Skulle det bli regn kan man väl i värsta fall sova under någon sommarstuga!
 
Utrustningslotteriet

Perspektiv på sin utrustning får man först efter flera års användning. Vet man för och nackdelar med en viss pryl så kan man klara sig mycket bra med billiga grejor.

Vad gäller tält så håller oftast ett kvalitetstält betydligt fler år och fler övernattningar än ett billigt.

T ex så är kvalitén på bågar på tunnel och kupoltält oftast relaterade till priset. För några veckors tältning kan ett billigt tält vara ett bra köp. Regntäta är oftast tält som har både inner och yttertält även om de är billiga.

Billig sovsäck kan funka utmärkt. Jag har emellertid funnit att jag trivs och sover betydligt bättre på sommaren i en vid sovsäck (jag är ivändare på sommaren). Jag är därför glad att jag förra sommaren kom till skott med en ny 1000 kronors sovsäck i stället för den gamla 300 kronors sommarsäcken som hängde med ett tiotal år och hundratalet övernattningar.

Tjaba Thure
 
När det verkligen gäller är kvalitet skönt

Sov nästan en hel sommar i ett skitbilligt kupoltält för 349 kr för några år sedan. Större delen av sommaren stod regnet som spön i backen. Det klarade dock tältet av utan större problem. En natt i Augusti friskade dock vinden i ordentligt samtidigt som regnet vräkte ned. Det hade visserligen blåst rätt kraftigt tidigare men denna gång var det något i hästväg. Vaknade mitt i natten av att ena stången till kupolen knäcktes mitt itu och rev upp hela tältduken. Där satt jag i spöregnet med genomsur packning, sovsäck etc med flera timmar till morgon och nästan en mil till närmaste bebyggelse. Drog på mig regnkläderna och satt under ett träd och frös så att jag skakade i några timmar och väntade på att världen skulle vakna igen och jag kunde slinka in på en bensinmack/grillkiosk och dricka kaffe...

I efterhand är det givetvis ett kul minne men jag kan lugnt säga att jag inte tyckte att det var kul då.

Ett dyrare kvalitetstält hade förmodligen klarat den natten galant. Det billiga tältet klarade dock alla andra nätter den sommaren.
 
När det gäller tält så använder jag ett gammalt "The North Face" kupoltält som håller ordentligt tätt mot regn och är lätt att sätta upp på en klippa. För sommartältning behöver man knappast det dyraste Hillebergtältet men jag tror att det är bättre att satsa på något bättre än ett 399:- tält i alla fall!

Liggunderlag: Tjockaste (?) varianten av Thermarest inkl "fåtöljtillsats". Otroligt skönt med en bekväm sittplats efter en dags paddling.

Sovsäck: Svimma inte nu, men när det gäller tältning sommartid så använder jag ett tjockt täcke i påslakan istället för sovsäck! Jag har helt enkelt aldrig gillat att sova i sovsäck, det slutar alltid med att jag ligger helt insnodd i säcken. Men hur får det plats i kajaken då? Jo, i en VKV Måsen är det inga större problem!
 
Satsa på press

Tjena,

skaffa hellre en pressening än ett statoiltält, det är mitt råd. Det billiga tältet ger i bästa fall samma regnskydd men utan den sjyssta känsla som det är att sova i det fria. Dessutom är det stor risk att billighetstältet ramlar i bitar om det blåser.

Sovsäck för övernattning i mälarlandskap under sommaren , här kan du i princip använda vad som helst.

Vänligen,

J
 

Guest

Gäst
Re: Vad var det för tält?

Strmbrg; sa:
Du nämner att du blev blöt av kondens eller regn.
Vad var det för typ av tält du badade i?

Var det ett utan innertält?
Jag hade ett enkelt 2-mans ryggåstält en gång.
Det var mindre kul att vakna av att tältduken låg som en wettextrasa mot plytet på morgonen.

Nu är jag lite envis av mej, och vill helst inte okritiskt gå på den gyllene regeln "Du får vad du betalar för!"

"Inomhusbassäng 199:-!!"

Strmbrg,

Innertältet har kvadratisk botten, ca 2x2m, gjord i samma material som lättviktspreseningar. Resten av innertältet är gjort i någon slags tunn nylonväv. Innertältet hålls uppe av två st stänger i pultruderad glasfiberarmerad polyester, ihåliga med gummisnodd. Ytterrtältet är gjort av en tunn, men inte så tunn som innertältet, nylonväv. Blå och grön på ena sidan och grå metallic på andra sidan. Yttertältet spänns så att man får lika små absider på båda sidorna.

Om jag inte minns fel är tältet tillverkat i Kina. Det köptes i Windhoek i Namibia och fungerar utärkt i öknen, men inte så bra i skärgården. Det ser faktikt ut att kunna fungera i skärgården, men det gör det alltså inte. I alla fall inte om det blåser och regnar. Det är förmodligen ganska likt sådana tält som finns på Statoil, OK eller Coop Forum. Satsa hellre på en presenning!
/Mattias
 
Fina grejor - halva nöjet

Bland friluftsentusiaster odlas ofta en motsägelsefull inställning till prylar. Å ena sidan vill vi alla likna den där gamla fjällräven som år ut och år in använder en gammal beprövad och lagom insliten pryl, vare sig det är tält, kängor, ryggsäck eller sovsäck. Å andra sidan vill vi gärna ha nya fina prylar med alla de senaste funktionerna. Hur många är det inte som när de köpt förra årets kanonjacka helt plötsligt känner att det nu blivit oumbärligt med årets modell eftersom den har något annorlunda funktioner och 3 % bättre kondensbalans eller något annat lika viktigt. Något som är viktigt är förmodligen att tänka på att fjällräven må ha gamla mysigt inslitna grejor nu, men när han eller hon köpte dem var de förmodligen det senaste som fannas att tillgå då. Hade räven köpt sina grejor på Statoil (eller snarare Esso för 30 år sedan) hade de inte funnits kvar nu. Antingen hade räven haft sönder dem och slängt dem, eller så hade han eller hon aldrig blivit en räv. För att ha en gammal insliten grej med rätta mysigheten krävs nog att det är en kvalitetsgrej från början. Skall man bli en räv gäller alltså att köpa kvalitet, vilket oftast kostar, men inte falla för att ständigt uppdatera sin redan bra utrustning annat än när det verkligen behövs.

Jag misstänker att strävan efter att skaffa så billiga saker som möjligt bottnar i viljan av att inte vara i kommersens käftar. Detta är väl i linje med de allmänt förhärskande idealen i friluftssammanhang. Jag själv känner mig oerhört nöjd i just den aspekten när jag liksom lurar butikerna och gör en egen grej eller skaffar något billigt som fungerar lika bra på Konsum istället för i en dyr märkesvarubutik. Men, ofta inser jag att en del av glädjen med friluftslivet (och nu reser väl alla puritaner samfällt ragg) ligger i att ha fina prylar. Jag skulle förmodligen klara mig aldeles utmärkt på mina friluftsäventyr med betydligt billigare och enklare utrustning än den jag har, men varför? Jag gillar känslan av en ryggsäck som ser ut och dessutom klarar av att tåla det mesta. Likaväl som många av oss satsar stora pengar på att skaffa oss en viss känsla när vi handlar våra kläder att ha på jobbet eller i stan gör vi det i naturen. Skillnaden ligger nog i att naturen bland många anses vara en frizon där sådana känslor inte skall finnas. Att vara offer för kommersiella påtryckningar och reklam är något man skall kasta av sig när man klampar ut i skogen. Jag gillar tanken och inbillar mig nog själv att det fungerar lite så, men skall jag vara ärlig är det långt ifrån fullständigt.

Jag köpte just ett Hillebergtält. Visserligen till ett bra pris eftersom det var en liten reva idet, men ändå dyrt - 4 100 kr. Dyrt i jämförelse med ett tält på Statoil för 399 i alla fall. Jämför jag med min hyra hemma i stan är det inte dyrt, tvärtom blir det ett extremt billigt boende. Om man tar i beaktande att de flesta i Sverige idag ändå har i vart fall mellan 120 000 och 160 000 kr efter skatt att disponera varje år är 4 100 kr inte så mycket. Skippa åtta dyra krogkvällar med taxi hem, en halv semsterresa i Europa eller bilen en månad så har du ett Hillebergtält. Visst, jag vet att det går att gå billigt på krogen och resa billigare också, men som jämförelse med vad de flesta svenskar ändå är beredda att lägga pengar på är det intressant.

När jag skall köpa en ny pryl brukar jag försöka utröna dels om jag kan bygga den själv, dels om det finns en billig variant att köpa någonstans. Kan jag göra en själv brukar det bli väldigt tillfredställande, medan att köpa en billig halvdan variant inte brukar kännas så bra, varken i köpögonblicket eller i skogen. Jag har därför accepterat min dekadenta attityd och gör ibland själv men köper oftare fint och då ofta dyrt. Jag har råd med det och det ger mig stor tillfredställelse. Därmed inte sagt att jag alltid köper det allra värsta och saker jag inte har nytta av.

Kalle
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.