Teleskopstav

Hej !
Jag ska upp och göra min tredje vandring i svenska fjällen om 2 veckor vilket jag ser fram emot. Förra året så bar jag omkring på en pinne för att kunna ta mig över vaden. I år tänkte jag satsa på en teleskopstav istället.

Jag skulle behöva tips på en bra teleskopstav som jag kan ha vid vad.
 
Satsa på TVÅ istället...

...det är en stor skillnad med två stavar, både när man vadar och när man vandrar!

Har läst lite olika siffror, men runt 80 ton per vandringsdag skall man tydligen avlasta sig med dubbla stavar...

Jag har Komperdell, som kostar c:a 850.- per par. Dyrt, men väl värt priset. De har extra långt handtag, så man kan flytta greppet temporärt istället för att ändra längden på dem i lutande terräng. Greppet är i fuktabsorberande neoprenmaterial också.
 
Re: Satsa på TVÅ istället...

anomifo; sa:
...det är en stor skillnad med två stavar, både när man vadar och när man vandrar!

Har läst lite olika siffror, men runt 80 ton per vandringsdag skall man tydligen avlasta sig med dubbla stavar...

Vet inte om jag håller med om att man avlastar sig, armarna förbrukar avsevärt mer energi än benen (därför är det populärt att motionera med stavar, man förbränner mer) men på vandringar brukar stavarna mest hänga på ryggan förutom vid vad och knepigare passager.

Det blir stabilare med två stavar, man blir avsevärt bredare så det underlättar vid svåra vad.

För det första, se till att det är aluminium stavar, inte glasfiber (de går inte att laga om de går sönder). Jag tycker vikten spelar stor roll eftersom jag oftast har dem på ryggan (runt 250g st är rimligt) och så förståss spetsen (gärna i kormant). Lyxiga hantag och liknande spelar enligt min mening mindre roll.

/Björn
 
Lite missuppfattning kanske...

...vad jag menar är att man avlastar kroppsdelar som annars tar mer stryk. Jag har fotbollsknän som blir ganska trötta efter en hel dags vandring, och då är det en markant skillnad när jag gått med två stavar en hel dag jämfört med att hänga dem på ryggan.

Att man förbränner mer energi kan vara möjligt, men min vinst är som sagt att mina knän känns betydligt fräschare på kvällen!

Dessutom känner jag mig "tryggare" med stavar, t ex när man går på klapperstensfält.

...jag upplevde för övrigt inte själv att det åtgick mer energi med stavar, men allt är ju subjektivt!

Instämmer annars i uppfattningen om att det inte är lönt att vända på femtilapparna, utan köp i så fall två högklassiga stavar!

MVH,

/Micke - nedräkning påbörjad till årets Sarek-expedition... :)
 
Två stavar avlastar och underlättar vad

Själv la jag "enkelstaven" på hyllan i mitten av 90-talet och gick över till två stavar. Tidigare var det mest tyskar och sydeuropeer man såg med två stavar. I början frågade folk om man var tysk. Men nu är det ju vanligt. (utvikningshistorik)

Jag använder alltid två stavar sen dess. Man avlastar knäna, balansen blir bättre och risken för fall minskar rejält, framförallt i blockterräng. Vaden blir lättare.

Om man råkar bränna några kalorier extra så är den effekten lätt att bära.

Mvh Björn
 
Re: Re: Satsa på TVÅ istället...

bjornw; sa:
armarna förbrukar avsevärt mer energi än benen (därför är det populärt att motionera med stavar, man förbränner mer)

/Björn

Nja, om man håller samma hastighet med stavar som utan så förbrukar man i princip samma mängd energi (tillkommer vad det krävs för att bära stavarna, dvs obetydligt). Vid stavgång kan man med hjälp av stavarna öka hastigheten utan att belastningen på kroppen (knän, rygg etc) ökar i samma omfattning. Då fler muskler jobbar och ger en högre hastighet så ökar alltså energiförbrukningen/träningseffekten.

I fjällvandring så är ju stavarnas funktion främst att ge stöd och avlastning, endast viktökningen pga stavarna inverkar då på energiförbrukningen.

/Hånkan - som fortfarande använder en vandringsstav i trä
 
Nu är jag ingen expert på området men efter vad jag läst både i material från stavtillverkare och i andra sammanhang så förburkar man mer energi vid gång med stavar (eller stav) än utan och att det främst beror på att man lyfter armen högre än vad man gör utan. Det är alltså inte så mycket vikten av staven som ökar förbränningen utan mer att armar och överkropp får jobba hårdare, detta utan att farten påverkas.
För att ta ett exempel så gör en simmare med halvdålig teknik av med 80% av sin energi via armarna men får bara 40-50% av farten därifrån. Hur stort förhållandet i vandring är vet nog ingen men förmodligen är det inte en påfallande stor energiförlust. Framförallt om man inte har stavarna utdragna så mycket som det går, dvs inte gör så höga lyft med armarna.

Jag gick i en grupp i fjol där en dam var med som använde sina stavar hela tiden. Hon hade träningsverk i armar och överkropp de första dagarna vilket visar på att den delen av kroppen fick jobba ganska hårt.

Naturligtvis förbättras balansen och andra delar av kroppen avlastas framförallt på det sättet. Man behöver inte parrerra och korrigera så mycket med ben och fötter. Detta gör ju att man sparar både belastning på leder och energi och på så sätt kompenserar det lite för den ökade förburkning stavarna ger. Jag har full förståelse för de som använder stavarna ofta men tycker själv inte att det behövs i annat än tråkig terräng (block och vad).

/Björn
 
Ser ni inte Plus?

I Plus (eller om det nu var något annat TV-program) så redovisades ett seriöst test där man försökte mäta på skillnaderna i energiförbrukning vid vandring med resp. utan stavar. Testet visade att skillnaderna var betydligt mindre än vad tillverkare och försäljare vill göra gällande. Jag kommer inte ihåg några exakta siffror, men det rörde sig om någon enstaka procent om man höll samma fart.
 
Var plustestet objektivt?

Jag missade detta Plusprogram. Enligt hängivna stavvandrare jag känner blev det bara mer frågetecken efter inslaget. (Jag missade det själv)
Man använde enligt uppgift bla en 65-årig kvinna (inget fel på det) som tillämpade fel gångteknik. Mao stavarna mer framför sig. Det är ju mera skidteknik med frånskjut som skall användas. Skidåkare tränar även sommartid på detta sätt och det torde erfarenhetsmässigt ge ett bra resultat.

Jag måste få ställa frågan.
Är ett avslöjande program som Plus alltid 100 % objektivt, eller kan även dessa i sig seriösa journalister drivas av att få, vad man skulle kunna kalla, ett högt uppmärksamhetsintresse.

Mvh Björn
 
Korta stavar!

Jag har alltid störts av att alla teleskopstavar är för korta. 140 cm räcker ju absolut inte när man åker skidor, och jag tänker inte bränna nästan 100 kr på ett par stavar om de inte kan användas året runt. Har någon sett längre stavar?

/Harald!
 
Jag är beredd att svara 'ja'...

I det här fallet så bedömer jag plustestet som objektivt med tanke på att det gjordes av läkare/forskare och att de även gick in på vilken teknik som skulle användas. Huromhelst så tycker jag att det florerar väldigt mycket "glädjesiffror" när det gäller förbränning vid stavgång...
 
Re: Jag är beredd att svara 'ja'...

haskell; sa:
Huromhelst så tycker jag att det florerar väldigt mycket "glädjesiffror" när det gäller förbränning vid stavgång...

Jag håller med!

Tar man istället stavarna och letar upp en schysst slalombacke och sätter iväg uppför backen, med full kraft, så är det nåt helt annat. Sån träning ger grym träning av den centrala kapaciteten (dvs distribution av syre från lungor ut i muskelfibrer).

Stavar är oxå ett utmärkt hjälpmedel vid promenader, för att minska halkrisk etc.

/Håkan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.