Teleskoppinne till Tarp!

Hej!

Jag söker en bra teleskoppinne att användas till Tarp, likn.

Det jag söker är följande:
* 2st. teleskoppinnar
* Längd 65 - 180 cm
* Aluminium (eller lättare material)


Och, naturligtvis, skall den palla lite beslastning eftersom den skall användas till en Tarp.

Jag har sökt på olika platser men inte hittat något av värde. Det kanske är så att jag få ge upp helt och hållet och acceptera fakta "Det finns inga!".
Men innan jag gör det vill jag ta hjälp av Er här på forumet. För här vet jag att det finns mycket kunskap.

Vikten är egentligen av underordnad betydelse, eftersom jag fraktar mina prylar med mc. Mestadels av tiden vill säga. Så till Er som hade tänkt komma med förslaget att använda en pinne från skogen (brrrr hemska tanke! :) ber jag Er hoppa över detta förslag. Så till vida den inte är hopfällbar ned till 60 cm:s längder.

Av det kan man då dra slutsatsen att jag också skulle kunna klara mig med fasta hopfällbara pinnar av rätt kvalité/längd.

Vad jag dock INTE gör avkall på är i så fall passformen. För min erfarenhet av Tarp är att de blåser sönder eller på annat sätt är obrukbara vid ganska lite vind. Vilket irriterar mig. Jag spänner därför upp staglinorna ordentligt, vilket har haft god effekt hitentills.

Förslag emottages tacksamt!

Mvh!
// Niklas

P.S Till Er som undrar vad en "knutte" skall med en Tarp´s till kan jag bara säga att jag "lyxar till det" eftersom jag har ett litet tält (lagom till 1 person) men vill ha utrymme att kunna stå upp och ta av eller på regnkläder mm. i händelse av ofint väder. :)
 
Går det att använda ett par teleskopstavar?
Fast dom går nog bara att dra ut till en 150-160cm (?)
/BAX
 
BAX; sa:
Går det att använda ett par teleskopstavar?
Fast dom går nog bara att dra ut till en 150-160cm (?)
/BAX

Just vad jag tänkte. Biltema har billiga stavar, men dom är nog för korta som sagt var. Annars kan du kanske göra egna av något slags rör. Såna där vita som man drar elledningsr i borde funka. Kapa i lagom längd och sätt i nån hylsa i ena änden.
 
Har jag redan tittat efter!

BAX; sa:
Går det att använda ett par teleskopstavar?
Fast dom går nog bara att dra ut till en 150-160cm (?)
/BAX

Hej Bo!

Jo, nog har jag tänkt på det alltid men de stavar som jag har sett har varit för korta. De har inte ens mätt upp till 160 cm, vilket hade varit helt ok, även om jag av bekvämlighetsskäl vill upp till ca. 180 cm (är själv 173 cm).

Jag skall dock kolla på Biltema, så tack för tipset, men jag tror att de är lite väl korta för min belväma smak (vilket i grund och botten har att göra med att jag har plats och själv inte måste slälpa på grejorna :))

Mvh!
// Niklas
 
Inte tillräckligt stabila!

Vandrare; sa:
... Annars kan du kanske göra egna av något slags rör. Såna där vita som man drar elledningsr i borde funka. Kapa i lagom längd och sätt i nån hylsa i ena änden.

Hej Björn!

Jag vet precis vilka rör du menar, sk. PVC-rör. Dessa finns i olika tjocklek men är gjorda i ganska tunn plast (om jag inte har misstagit mig fulständigt på vad du menar). Och dessa, som jag tänker på, är dels alldeles för klena och klarar inte en axiell belastning (längs med staven/röret) utan viker sig vid ganska måttlig belastning. Tyvärr, men tanken var god!

Mvh!
// Niklas
 
Eftersom vikten inte spelar så stor roll kanske du skulle kolla på teleskopskaft för målning (eller fönsterputsning)? De brukar i alla fall vara billigare än skid/gångstavar och maxlängden tror jag du blir nöjd med. Problemet med dem är väl att de flesta av dem har för långa sektioner så det är inget man släpar med sig på en hoj...
 
Tack för hjälpen!

Tack allihop för hjälpen!
Jag måste nu ta reda på lite mer av vad den Norska firman har att erbjuda och kommer att ringa dem.

Jag har nämligen lite svårt att förstå skriven Norska. Eller rättare sagt jag vill ha mer information om vad de har (packlängd) eftersom det inte framgick av prislistan. Sedan skall jag väl motvilligt säga att jag "hajar nada" av viss skriven Norska, trots mängder med resor det underbara landet med väldigt trevliga människor (så länge de inte kör bil på vårt vägnät för då tror alla Norrmän att de har stänk av blod från Michael Schomacher. Fördom!???).

När det gäller Globetrotter.de så fanns där helt klart ett par stänger av intresse (220 cm). OM jag köper av dem så väljer jag 220 cm före 200 cm enbart av den anledningen att varje enskilld del i resp. stänger är längre i 220 cm än 200 cm, vilket befrämjar styrkan i den slutliga konstruktionen. En annan fördel är att jag då (med 4 längder) kan komma ner i 176 cm vilket är alldeles utmärkt i den lägre änden.

Nu har jag i alla fall lite att "jobba med", vilket jag tackar å det ödmjukaste för.

Mvh!
// Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
aan1 Liggunderlag som passar till kärleksfulla stunder Bo och sova 2
eaglerock pumpsäck till liggunderlag Bo och sova 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.