teleskop spö?

Ett tvådelat är bättre än ett teleskopspö- min åsikt. Poängen med ett teleskopspö är ju att det ska vara litet och lättare att transportera än ett vanligt tvådelat. Från den synpunkten sett finns även fyrdelade haspelspön.

Nu vet jag inte vilket ditt användningsområde blir, men för det vanliga lätta fisket, upp till c.a. 15 gram, finns exempelvis ett fyrdelat som jag skrivit en recension om här: http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4022

Raskesven
 
Klart du kan köpa ett teleskophaspelspö. Du får dock räkna med att det blir dyrare för samma prestanda, och vill du ha ett riktigt bra (istället för bara ett bra) spö så kanske tvådelat är bättre. Själv värderar jag smidigheten högre. Att bara kunna trycka ihop spöt och slippa ha flera delar är väldigt bekvämt. Dessutom så finns det bra teleskopspön om man nu inte köper de där skräpgrejorna som säljs med rulle och allt för någon hundring.

Själv äger jag numera uteslutande teleskopspön och det borde väl antyda vad jag har för åsikter på området...
 
storfiskarn?; sa:
Klart du kan köpa ett teleskophaspelspö. Du får dock räkna med att det blir dyrare för samma prestanda, och vill du ha ett riktigt bra (istället för bara ett bra) spö så kanske tvådelat är bättre. Själv värderar jag smidigheten högre. Att bara kunna trycka ihop spöt och slippa ha flera delar är väldigt bekvämt. Dessutom så finns det bra teleskopspön om man nu inte köper de där skräpgrejorna som säljs med rulle och allt för någon hundring.

Själv äger jag numera uteslutande teleskopspön och det borde väl antyda vad jag har för åsikter på området...
Jag är lite biased not teleskopspön, men det baseras på gamla erfarenheter. Smidigt dock som du säger, om teleskopspöna idag håller måttet. Har du några tips på bra teleskopspön, i klasserna 7-8 fot upp till c.a. 15 gram och 8-9 fot upp rill c.a. 30 gram, båda i 1000-1500 kronorsklassen?

Raskesven
 
Telis

Hej!
Jag är (var?) också mycket skeptisk mot teleskopmodellerna, då de jag sett både varit svajiga och ömtåliga. Om det nu hänt något under min frånvaro på teleskopmarknaden så är jag också intresserad av små, lätta teleskopspön, eftersom de är ruggigt praktiska att transportera. Har dock svårt att tro att de kan bli riktigt lika stabila som de 2-delade, ren elementär fysik.
Så, har du tips på lätthaspelspön (0-15g ca) i teleskoputförande så är jag idel öra!
/A.
 
De har blivit bättre men

de är ändå, enligt min åsikt och hantering, lika bra som "fasta" spön. Själv skulle jag satsa på ett bra flerdelat spö.

~Paul~
 
Har ett Guideline Outcast, 10 fots. Jättebra spö, men tyvärr har toppen gått av 2 gånger under transport (låg i tub på flygresa när den bröts första gången, andra gången biltransport).
Blir nog tyvärr inget mera teleskop efter detta, skall nog köpa ett 3- eller 4-delat hos http://www.guidelineflyfish.com gillar spöt i sig att fiska med.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.