Telemarkspjäxor, Plast/läder

Kan någon hjälpa mig...

Telemarkspjäxor, skall man köpa höga, låga, plast eller läder?
Det finns en djungel, hur orienterar man sig genom denna?

Mikael
 
Plast regerar pa alla omraden utom ett (tycker jag): Toppturer!
Da ar det mycket skonare med lader, men det ar helt klart berattigat med plast anda.
 
Topptur!

Hmm, topptur där är ju då det kan vara som jävligast/underbarast - kartong, bristande skare, cement, grisbrant, is, godumlig puder, djup slemsnö!

Det är ju då man behöver plast...

Jag har numera alltid plast utom skogsturen, för där tycker jag höga plastpjäxor är lite overkill! Kör med T1 (gamla modellen!)
 
Läder först, sen plast..

Jag började åka telis (1998) med T1:eek:r och det gick väldigt bra tills jag vred knäet. Nu i år jag jag börjat med läder för att lära mig åka telis på riktigt. När jag väl kan telistekniken tänker jag gå över till plast och njuta av stabiliteten.

Det är väldigt många som man ser i backarna som inte åker telis på sin plastutrustning. De borde åka alpint istället...eller gå en kurs.
 
Precis så, läder först och plast sen...

Min erfarenhet är just den att man ska börja med låga pjäxor, gärna läder, och inte allt för alpiniga skidor. Detta för att lära sig rätt teknik. Därefter kan man vart efter uppgradera sig.
Min erfarenhet är att fusk med telemarkstekniken i stort sätt alltid går bra i pist men off-pist och vid toppturer så straffar sig genast brister i tekniken.
Jag har åkt Telemark sedan slutet av 80-talet och gått från Alpina 1400 över Asolo Extreme till Garmont plastpjäxor. Skidor har varit Dynastar Montagne, Tua Wilderness, Tua Montets, K2 Off-Pist till nu K2 Pist-Stinx.
 
Kan inte annat än hålla med föregående inlägg. Jag började med läder helt utan spännen, bara snörning. Väldigt bra sätt att lära sig tekniken. Nu har jag plast, Scarpa T2.
Personligen tycker jag nog att jag åker nästan lika bra i läder med det är väldigt mycket jobbigare för fotlederna.

Sen är frågan hur du åker. Jag gör mest toppturer och inte alls mycket pist/lift. Därför tycker jag T2:eek:rna duger bra. Åker du bara pist finns det nog ingen anledning att inte köpa T1:eek:r el liknande.

Dom låga plastpjäxorna har jag i och för sig inte testat men jag förtår mig inte riktigt på dom. Då skulle jag nog hellre välja läder.

/K
 
varför börja med läder?

varför ska man börja med läderpjäxor?
jag började åka telemark för ett år sedan och lärde mig av en kompis som numer jobbar som telemarksinstruktör. han sa aldrig nåt om att börja med låga läderpjäxor?

är inte saken den att man har chans att lära sig tekniken fortare om man bara gör rätt med plastpjäxor? nu vet jag att det är en helt annan sak att åka med låga läder, för det har jag prövat nu, men varför egentligen ens pröva när man bara åker utför. så tungt är det inte att gå uppför med pjäöxor. tänk på de stackars snowboardåkarna som måste släpa med sig snöskor...

läger och låga pjäxor hör för mig till turskidåkning, och det är ju nåt helt annat än pisten.

/johan

ps. jag gissar att jag kommer få en hel del skit för det här, men åsikt är åsikt. förklara gärna för mig varför jag har fel... ds.
 
Läder? näe...

Inget mothugg! Så länge allt uppförsjobb utförs av en lift så är det plast som gäller. Visserligen hade jag kul även i läderpjäxor (i 8-10 år), men jag har lika kul i plast (d.v.s. trillar i stort sett lika ofta!). Läder "andas", kan vara en fördel på tur, men plast är jäkligt praktiskt...
 
Som du skriver så finns det egentligen ingen anledning till att börja med läder för att sen övergå till plast om man bara åker pist/lift.

Det finns nog inget rätt eller fel. Men jag upplever att eftersom det är svårare att åka i läderpjäxor så lär man sig tekniken bättre.

Sen spelar faktiskt skidorn VÄLDIGT stor roll tycker jag. Eftersom jag började med telisar när jag gjorde toppturer åker jag fortfarande på ett par alldeles för långa "fjällskidor". När jag lånar eller hyr ett par riktiga telisskidor.....det går knappt att jämföra. Jag åker så mycket bättre och behärskar svåra underlag bättre.
För mig spelar nog skidorna större roll än pjäxorna. Den stora skillnaden för mig mellan plast och läder är just att jag blir så väldigt mycket mer trött i fötterna i läder, medans i plast är det enbart benen som blir trötta.

/K
 
Förstår inte inställningen att man ska lära sig tekniken i "gamla" grejer först för att sedan få utnyttja den teknik som kommit de senaste åren. Det är väl ingen som rekommenderar någon som ska börja åka slalom att ta ett par skidor från 1990 för att lära sig den teknik som gällde med dem först? Sedan få äka med carvingskidor och upptäcka hur mycket lättare och roligare det är.
Att använda den senaste tekniken är ju rätt på nästan alla andra områden så varför inte inom telemark.
En riktig gubb-inställning!

Förresten, någon som vill köpa min 286:a för att lära om datorer på det riktiga sättet?`
eller kanske min röda cresent med 10 växlar som då kan användas för att cykla 08XC nästa år.

Det var bättre förr!
/Freddan
 
Alla talar om denna telis teknik som om den vore gudomlig. Jag vill veta, vilken är den? Vad är det man gör fel om det funkar i pist men gör att man krashar i off-pist? Vilka fel gör man som nybörjare som man själv inte upptäcker?

mvh/samme
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bergh smörja läder.. Telemark 4
ingalill74 Var hittar man läder... Telemark 2
erikborglund Plats/Läder Telemark 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.