Telemarksdilemma – hjälp efterlyses!

Hej!

Känns som att jag har levt under en sten de senaste åren eftersom det tydligen har dykt upp något som heter NTN-bindning. Jag har ett par skidor med en Black Diamond O1-bindning som jag tycker väldigt mycket om. I den bindningen har jag ett par urgamla Scarpa T2-pjäxor med ”anknäbb” framtill. Nu känner jag att jag skulle vilja uppdatera pjäxorna, men funderar då på om jag ska köpa ett par anpassade för NTN-bindningen eller en som funkar i 75 mm-bindningar. Slår jag till på pjäxor anpassade för NTN måste jag ju skaffa ny bindning också..

Så – ni som kanske inte har levt under en sten de senaste åren och är mer uppdaterade på telemarksfronten: vad hade ni gjort? Skaffat nya pjäxor eller skaffat både nya pjäxor OCH NTN-bindning? Det jag klurar på, förutom att pjäxa OCH bindning blir dyrare, är att 75 mm-bindningar kanske blir helt ”ute” snart och att jag då ändå måste skaffa nya pjäxor och bindningar.

Hoppas någon förstår min fråga och kan svara =)

/Petra
 
Bägge varianterna fungerar.

För min del har det tagit tid att bli vän med NTN-pjäxor och bindningar. Men nu föredrar jag dessa framför mina gamla skidor och bindningar. Inte lätt att jämföra rakt av då jag upplever att de nyare skidorna tål fart och hårt före bättre än de gamla. Med NTN är parallellsväng ett (fusk)alternativ om föret gör telistekniken knepig.

Thure
 
Bägge varianterna fungerar.

För min del har det tagit tid att bli vän med NTN-pjäxor och bindningar. Men nu föredrar jag dessa framför mina gamla skidor och bindningar. Inte lätt att jämföra rakt av då jag upplever att de nyare skidorna tål fart och hårt före bättre än de gamla. Med NTN är parallellsväng ett (fusk)alternativ om föret gör telistekniken knepig.

Thure

Tack för svar! Fråga: kan du beskriva på vilket sätt det tog tid att bli vän med pjäxor och bindningar i NTN-systemet? Största skillnaden mot 75 mm?
 
Första pjäxorna Crispi passade inte mig, hemska skavsår vid pjäxkanten.
Scarpa telemark pro blev bra efter boot fitting. Upplevde att böjkraften kändes för stor för att böja bakfoten första tiden men med de tillfixade pjäxorna som har mjukare och jämnare flex framåt känns det nu OK.
De lättare Rottefella turinriktade Freedom bindningarna hade jag en del trassel med. En bindning sprack i kyla och senare fastnade pjäxan i bindningen så att jag fick traska i innerskon.

Den tyngre Rottefella Freeride trivs jag nu bra med.

Skillnaden mot 75 mm är stadigare känsla när jag kantar skidorna och större motstånd när bakfoten flexar.

Thure
 
Senast ändrad:
Jag levde kvar i 75-världen länge och trivdes bra med det, men när det inför förra säsongen slutligen blev dags att byta utrustning av rena utslitningsskäl ställdes jag inför samma fråga: köpa nytt av det nya eller nytt av det gamla. Jag valde då att gå över till NTN främst för att det är där all utveckling sker nu och 75 mm kommer att fasas ut mer och mer vare sig man vill eller inte.

Det som tippade över mig på allvar var dock tillgången till lätta techbindningar (Dynafit-tå), som inte finns i 75-utförande, där jag trivs utomordentligt väl med 22 Designs Lynx. De är lite av en perfekt kombination: 75-känsla i flexet men NTN-kontroll av kanterna, och suveräna att tura med. Meidjo är en annan liknande variant. Freeride och Freedom har jag provåkt men kommer inte överens med alls, annars kör jag Outlaw X när det är mer pistbetonat eller riktigt stökigt då det är lite mer kraft i den.

Jag hade för övrigt också O1 förut och övergången från en sådan till NTN är betydligt mindre än från en traditionell kabelbindning med fjädrarna på sidan. Men, det kommer att kännas styvare i början.
 
Jag ställdes inför samma dilemma för ett par år sedan då mina O1or pajade. Jag körde dessa i kombination med låga Scarpa T4 vilket jag trivdes bra med. Jag valde att köpa Meidjo-bindningar och Scarpa TX. Första intrycket var att pjäxorna var stela och alldeles för höga, bindningarna kändes som ett gångjärn helt utan flex. Jag har dock vant mig och tror inte att jag skulle vilja byta tillbaka. Men jag kör fortfarande med dom två översta spännena i princip öppna.
Det känns som att åkstil för telemark är mer individuell än för slalom.
 
Intressant Kalle och Magnus. Recensera gärna bindningarna lite till. Har ni skistoppers? Mest pist eller mest toppturer? Tankar om skidlängd och bredd?

Min fru Eva har nu hyrt NTN ett par dagar och kommer att gå över hon också.

Thure
 
Min nuvarande uppsättning:

Salomon QST 99 181cm + Outlaw X + skidbroms
Allround som är bra på det mesta; kring decimetern i midja och knappa 20m i radie är ett bra riktmärke för den kategorin. Stabila i hög fart på kant men också väldigt livliga i kortsväng och/eller när man trycker till dem. Huvudalternativet för pistdagar eller riktigt ojämnt före åt det hårdare hållet. Hyfsat lätta och bra att tura med också, men inte ren lättvikt. Bindningarna är stabila så det räcker och blir över, men jag upplever dem inte som styva i överkant, åtminstone inte på den fjäderinställning jag provat mig fram till. Full tillit och kraftutveckling när man behöver den och bra gåläge. Bromsar för enkelhet i och kring anläggningar.

Atomic Backland 107 182cm + Lynx + fångrem
Lättviktsalternativ vars huvudområde är turer, plus lössnödagar av alla slag samt stökigt före som drar åt det mjukare hållet. Håller även kant bra så länge det inte är stenhårt och är väldigt lekfulla och rappa i kortsväng, särskilt för sin bredd. Riktiga lekskidor med härligt flyt. Bindningarna ger som sagt en härlig mix av 75- och NTN-känsla som med sitt lite mjukare flex speciellt kommer till sin rätt ute i lössnön (kör på lösaste inställningen). Kantkontrollen är suverän och jag har inte upplevt att de känts för svaga i något sammanhang hittills (vilket inte min skidkompis som importerar 22 Designs och kör hårdare än de flesta heller gjort). Överlägset gåläge och inga bromsar för viktens skull.

Scarpa TX Pro
Tycker egentligen dessa är lite för mjuka i plasten och framför allt bälgen, som är (för) lätt att trycka igenom, men tyvärr har inte Comp-varianten techinserts i tån så det fanns inte så mycket val. Har testat ett par racepjäxor från Crispi men det var Stig Helmer-tortyrkänsla med dem. Hade T-Race på 75mm som var lite styvare, särskilt i bälgen, och trivdes mycket bra med dem.

Jag själv är 182 cm och har inte stått på en badrumsvåg på över ett årtionde, men ligger gissningsvis runt 75 kg. Varierad åkstil men ofta med fart på något sätt, men hellre surf än brant.
 
Min nuvarande uppsättning:

Salomon QST 99 181cm + Outlaw X + skidbroms
Allround som är bra på det mesta; kring decimetern i midja och knappa 20m i radie är ett bra riktmärke för den kategorin. Stabila i hög fart på kant men också väldigt livliga i kortsväng och/eller när man trycker till dem. Huvudalternativet för pistdagar eller riktigt ojämnt före åt det hårdare hållet. Hyfsat lätta och bra att tura med också, men inte ren lättvikt. Bindningarna är stabila så det räcker och blir över, men jag upplever dem inte som styva i överkant, åtminstone inte på den fjäderinställning jag provat mig fram till. Full tillit och kraftutveckling när man behöver den och bra gåläge. Bromsar för enkelhet i och kring anläggningar.
_______
Intressant Kalle.

Har samma skida och är väldigt nöjd. Bindningen Rottefella Freeride tung med pålitlig.

Thure
 
...Recensera gärna bindningarna lite till..

Ambitionen är topptur, verkligheten är pist. Nu när jag har vant mig med den mekaniska känslan med NTN gillar jag bindningarna, jag har i och för sig inte så mycket att jämföra med men för mig har dom funkat klockrent. Jag har inte skistoppers utan kör med kort fångrem. Dom är monterade på ett par Dynastar Legend, inga puderskidor direkt men funkar bra i pisten och på sena majturer till topps. Tanken är kanske att byta ut dom mot ett par Dynastar Mythic istället.
 
Kanske lite intressant vad min fru valde nu i mars sedan hon hyrt utrustning på Åre skidsport under en vecka.
Vi hade gärna handlat där men de hade inte rätt storlek på pjäxorna eller lagom långa skidor inne för försäljning.

Det blev Scarpa TX PRO Woman, Rottefella Freeride och Völkl Rise Above 88 i längden 156 cm. Beställde allt från Sport Conrad.

Kanske kan vi skriva en recension nån gång nästa säsong.

Thure
 
Tack för alla recensioner.
Även om jag hoppas att stanna kvar i 75-världen i några år.
I pisten med Rottefella R8, på topptur med G3 Targa Ascent eller ibland (som idag :)) med Rottefella Super Telemark.

Henning
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
markanthus Hjälp! Telemark 3
Lunkan76 Hjälp med skidtips! Telemark 4
160270 HJÄLP: Hyr av lavintransceiver vid Helags!! Telemark 0
baja_maja Pjäxorna mosar mina tår. Hjälp! Telemark 6
Martin_einarsson Hjälp med telemarksutrustning! Telemark 20
Öhrn Lite hjälp tack! Telemark 5
Hille76 Hjälp.... Telemark 5
umelatjo Behöver hjälp att välja skidor Telemark 2
vstboy hjälp Telemark 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.