Tekniktips för Canadensare

Jag ska delta i en tävling där man bla ska paddla Canadensare. Eftersom jag är en novis inom paddling skulle jag vilja ha några tekniktips. Vad ska man tänka på för att kunna paddla så snabbt som möjligt med så lite kraftåtgång som möjligt?

/Jocke

Hur mycket novis?

Kan du och din paddelkompis göra riktiga styrtag, d.v.s J-drag så man styr under själva paddeldraget? Betydligt mer effektivt än att sitta still och styra med paddeln som roder.

Per

Boktips: Tidens Kanotbok en handbok i kanoting av Arne Larsson Bo Rennermalm ISBN 91-550-2717-2. Kanske inte så lätt att hitta i bokhandeln, men kanske på loppis eller second hand.
Annars gäller träning och använda paddeln mer än bara framåt och bakåt. Man använder paddeln väldigt mycket även i sidled för att styra. Även förpaddlaren hjälper till mycket för att styra.

canoe; sa:
Boktips: Tidens Kanotbok en handbok i kanoting av Arne Larsson Bo Rennermalm ISBN 91-550-2717-2.

Tack för tipset. Jag har lyckats låna ett ex av boken och tycker att den verkar bra. Efter att ha läst en del har jag dock fått en fundering:

Enligt tips jag fått från annat håll så bör man byta paddelsida efter ca 8-10 drag. Författaren skriver dock att det inte är bra utan att man bör paddla längre innan man byter. Vad säger ni? Är inte risken större att man kör slut på sig om man inte byter sida ofta?

/Jocke

Bill Mason: Path of the paddle

En grymt bra teknikbok för kanadensarpaddling är Bill Masons Path of the paddle. Suverän, en klassiker.

Staffan

8-10 paddeltag per sida känns väldigt lite, med någorlunda teknik behöver du inte behöva korrigera hela tiden och borde ha fördel av att paddla längre än så innan du byter sida.
Jag tror att det stor risk att ni kommer att dra väldigt ojämt om ni inte tränar några pass innan.
Full fart från början ger otroligt kass teknik, jämför med att försöka kasta jättelångt med flugspö första gången, massor med kraft utan att komma någonstans.

Om ni tänker hyra canadensare så tänk på att dom ofta vill lämna med paddlar som skulle passa världens längsta man, fundera på att skaffa andra kortare paddlar i så fall.

Multisport?
Varför inte ta kontakt med en multisport eller paddelklubb?

Försök hålla bra flyt och inte slösa för mycket kraft på ett moment som är ovant, ta in tid på något som ni är mer hemma på istället.

JL

Jag tävlar en hel del med 2-mans canadensare på motionsnivå. Jag och min kompis brukar byta sida efter 12 - 14 tag, en del av eliten brukar byta efter 8 - 10 tag. Sidbytet går att göra så fort att det inte stör tempot, men man kanske måste träna lite på det först.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg