Teknik längdskidor

Men vilka gedigna svar jag får av er :D Jag blir nästan rörd. Stort tack allihopa.

Kikade lite på de där videorna från Längd.se, väldigt bra instruerat (tycker han såg otäckt lik en släkting så kanske är något avlägset släktband där...)

Tror nog jag skulle behöva få till en hel del balansteknik. Jag åkte nerför ett väldigt lång utförsbacke i spår, som resulterade i att jag tappade balansen bakåt efter ett tiotal meter. Lär väl ha haft tyngdpunkten för långt bak.

Det jag känner stor osäkerhet med att kliva ur spåret är just att jag har svårt att kontrollera skidorna, det slutar ofta med att de sticker iväg åt två håll och liknar Bambi på isen... Och just att våga lyfta ena skidan utan att tappa balansen och fara ut i skogen eller rasa omkull.
 
På de större konstsnöanläggningar jag besöker finns alltid både och. Skejtbädd jämte spåren. På de små elljusspår jag åker när det just nu finns snö är det nog lite för smalt och för lite snö för skejt. Men kan ju bli fint skejtföre "naturligt" på sjöar och åkrar vid rätt väder.
Jag har bara sett det på de stora skidanläggningarna i fjällen, men känner inte till nån skejtslinga i Stockholmsregionen. Kanske finns, men jag vet inte var.
 
Tror nog jag skulle behöva få till en hel del balansteknik. Jag åkte nerför ett väldigt lång utförsbacke i spår, som resulterade i att jag tappade balansen bakåt efter ett tiotal meter. Lär väl ha haft tyngdpunkten för långt bak.

Det jag känner stor osäkerhet med att kliva ur spåret är just att jag har svårt att kontrollera skidorna, det slutar ofta med att de sticker iväg åt två håll och liknar Bambi på isen... Och just att våga lyfta ena skidan utan att tappa balansen och fara ut i skogen eller rasa omkull.
Jag tror du kan ha behållning av följande mycket grundliga video för nybörjare på längdskidor:
 
men känner inte till nån skejtslinga i Stockholmsregionen. Kanske finns, men jag vet inte var.
De flesta golfbanor med skidspår har också skatespår. Merparten av de motionsspår som finns i Stockholmsområdet är för smala för både skate och klassiskt spår. Nu under pandemin promenerar väldigt många också i motionsspåren så det är väldigt trångt.
Lida, Bisslinge, Ullna och Jarlabanke mfl har alla skatespår. Skate är inte speciellt vanligt bland vanliga motionärer. Såg 2 skateåkare på Jarlabanke bland flerahundra hasare. Ser dock väldigt roligt ut att skejta. Om nästa vinter ger lika många skiddagar som denna är jag klart sugen att prova på.
 
Före dessa bindningar så var 75mm rottefella inte ovanliga
Korrekt, den var standardbindningen för längdskidor fram till mitten på 1970-talet, men när skidskrinnartekniken började användas på bred front hade den ersatts av först RN-50 och senare av första generationen SNS vilka båda genom sin mindre bredd är bättre lämpade för den tekniken. Jag har inte sett någon användning av NN-75 på skridskor.
 
Har funderat på om det kan vara fel skidor jag använder. De är "ärvda" så kanske inte är anpassade för min längd/vikt, sen är de egentligen inte vallade heller (kanske därför jag glider isär med benen så lätt utanför spåren). De är 205 cm långa, sen står det P55 på dem, vet inte om det är "maxvikten" man menar, för i så fall väger jag 10 kg för mycket för ändamålet. Plus att det kanske borde vallas innan?

Här i helgen åkte jag utför i ett spår, väldigt lång och utdragen backe, sen vette katten vad som hände, tror jag tappade balansen åt något håll så höger skida for ur spåret och där vurpade jag omkull, fort gick det. Tur det inte var folk som såg, måste ha sett galet ut...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.