Tegsnäs 95mm vallningsfri!

Tegsnässkidan

Jag har haft två par Tegsnässkidor under de senaste 26 åren. Först ett par Raid med björksula ca 75 mm breda och 7 1/2 fot långa med Tegsnäs egen bindning som den då såg ut på. Bytte för 15 år sedan upp mig på ett par med Bakirawood sula och försåg dem med Rottefella Super Telaemark Dessa åker jag ännu på.

Tegsnässkidan är ingen fjällskida det är en skogsskida för kall djup snö och för det är den det bästa jag provat.
Bakirawoodsulan är helt vallningsfri ingen tjära och ingen fästvalla isnötemperaturer under noll grader vill man ha bättre glid så är tjärvallad björk att föredra. Men helt klart är att vid skogsskidåkning i kall snö så är träsula överlägset moderna belag.

För fjället är helträskidor för sköra och slits lätt av skarföre. Jag har fasktiskt slitit ut ett par Erä Valtonen björkskidor på en fjälltur i Hotagenfjällen i slutet på 70-talet.

Att glida över myrar och genom Nordsvenska skogar på horisontell off-pist med Tegsnässkidor på fötterna är en enastående skidupplevelse, fullt i paritet med toppturer och off-pist utför. Fast givetvis på ett annat sätt.

Så köp Tegsnaäs för skogen och de snötyngda granarna och ett par schyssta moderna turskidor för fjället så får du bra upplevelser på båda ställena.
 
Klassiska

Köpte mina Tegsnäs Raid med Epokbindningar 1989.
Använder dem i skogen, där snödjupet inte sällan innebär, att när jag tar av skidorna, sjunker jag ner till armhålorna i skiktad snö (inte i Stockholm).
Jag använder lite extra långa, av denna anledning.

Skidan håller nog på livstid och bindningen har hållit hittills utan problem, men plast är ju plast, så man vet ju inte.

Smärre utförsturer har bindningarna klarat, men jag skulle aldrig ge mig ut i pisten med dem.
Då finns nog vridstyvare bindningar på marknaden.

Fina skidor helt enkelt och klassiska.

/Björn
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.