Tarfala mot Kebnemassivet

Hej!

Hur ser det ut med framkomlighet mellan Tarfala och Kebnetoppen? Är det möjligt att ta sig upp mot Kebnemassivet från Tarfala utan att runda Tarfalajärvi (sjön)? Dvs är det möjligt att passera Tarfalajokken högt upp? Den är ju otroligt stark och strid längre ned, tex vid bron till Keb. Vid en snabb titt på kartan verkar det som att jokkens tillflöden kommer till stor del från Storglaciären på Kebne och därför bör Tarfaljokki vara mindre längre upp, men hur stort är det? Det jag har i tanken är att komma åt Kebnemassivets turer (Glaciärerna, Nygrens, halspasset etc.) från Tarfala istället från Kebnestationen. Är detta möjligt eller helt utestlutet.

Jag har själv passerat bakvägen från Kebnes toppar via halspasset till Kebnepakte, ner via passet och vidare till Tarfala. Men detta var krångligt och tidsödande, speciellt upp och ner på stenhögen Kebnepakte, och det duger inte till vad jag tänkt mig. Så jag hoppas finna en annan väg. Tips någon...

Tacksam för all hjälp/
Micke
 
Bron!

Inte för att jag vill vara elak, men har du tittat på kartan? Forskningsstationen har en bro över jokken, och den är då utsatt på mitt ex av BD6.
\ål
 
finns bro

Finns en bro som sagt nere vid forskningsstationen 1 km söder om själva Tarfalastugan.

Är man radikal så kan man "kanske" hoppa över jåkken där den tränger ihop sig vid den sk hydrolog-rännan, dvs där man mäter vattenföringen (om detta nu fortfarande görs).PÅ vintern är det förövrigt en kanonfin telisbacke här...

MVH Mats
 
bra tältplatser vid bron

Det finns förresten bra tältplatser också där i "gruset" vid bron alldeles invid den stora ändmoränen vid den sk Grönsjön...ganska nära bron.

Är ni snälla mot personalen vid forskningsstationen så kanske ni får låna deras bastu :)

MVH Mats
 
Jaså bron...

Jaså det finns en bro. Den finns inte med på min karta. Men jag sitter just nu med en gammal variant av blå kartan på CD-rom då mina riktiga fjällkartor finns på annan ort. Då är ju problemet löst. Tack skall ni ha. Till forskningsstationen är det ju bara någon km så det bli nog kanon.
 
Rännhopp?

Det där med att hoppa över rännan låter lite farligt tycker jag men bron finns ju. Dessutom brukar det gå att ta sig torrskodd över ca 300 m söder om tarfalastugan. Lämpligt t.ex om man tältar vid grönsjön. När jag har varit där har vi fått nyttja tarfalastugans dass efter överenskommelse med stugvärden. Förmultningshastigheten är ju låg däruppe. En grej till: Ska man ta sig från tarfala upp på toppen måste man passera glaciär och klippa (gr2-3) Således behövs en hel del utrustning och träning.

Ha det ljuvligt däruppe!!

JohanC
 
farligt

Jodå, det är nog rätt farligt och jag skrev det mest på skämt, hoppas ingen testar....det var mest apropå en liknande fråga angående Sarek. Sarvesvagge, då man kunde hoppa över på ett ställe...

MVH Mats
 
Uppdatering!

Jag läste ditt inlägg lite mer noggrant nu och upptäckte att det faktiskt var klättringen du var ute efter. Det finns en enorm och fin lägerplats strax söder om forskningsstationen, den s.k. cricketplan. Där kan man ligga en hel bataljon om man vill. Dessutom kan man få oväntad underhållning, förra året kom ett gäng inflygande med helikopter över dagen för att tälta och spela kubb i +3 grader och ösregn. Tämligen surrealistiskt!

Ha det!!

JohanC
 
Även ett slags bro vid Rännan!

Micke, du behöver inte hoppa över rännan vid den hydrologiska stationen!
Åtminstone förra sommaren gick det bra att balansera på en betongdamm ut till en bro över mittfåran. Detta ifall du kommer söderifrån och inte vill gå ända upp till bron vid Tarfala-stationen. Inga problem.
Vi tältade i fjol en dryg vecka uppe på Storglaciären och gjorde diverse toppturer därifrån. Kanon!

Ha en fin tid däruppe!
/ My
 
Grönsjön

Jo, alltså, det går alldeles utmärkt att tälta vid grönsjön också. Ca 6-7 tält går bekvämt in där. fördelen jmf med cricket plan är att man har kortare anmarsch till Isfallsglaciären och är mer isolerad. Cricketplan är ju lite lägre (ca 50m) och lite längre från glaciären (Stor-) men å andra sidan gigantisk. Om jag skulle välja skulle jag nog ta Grönsjön mest för att det är så himla mysigt och då vada över Smadjejokki strax söder om tarfalastugan. Efter lite spaning och rek går det att vada torrskodd i Tevasandaler. Sen har man Sveriges bästa basläger med ca 2-3h anmarsch till en massa kul alpina turer.

Ha det fint!

JohanC
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Vonsan Från Sälka mot Tarfala Fjällvandring 10
Overland Tarfala mot Singis? Fjällvandring 3
Kaskasavagge mot Tarfala, Finns det några TIPS Fjällvandring 2
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
filainu Sälka-Tarfala versus Tjäktja-Nallo Fjällvandring 13
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
553344 Tarfala till Vistas Fjällvandring 9
Struensee Nikkaloukta -vistasdalelen tillbaka via Tarfala Fjällvandring 3
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
xoxoxo Tarfala - Kebne fjällstation bakvägen via "Drakryggen" - Hur ser sträckan ut? Fjällvandring 4
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
Janost ”Ofarbar” JOJO leden över Kebnepakteglaciären till/ från Tarfala Fjällvandring 31
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
Pakr888 Tarfala till kaskavagge (sommarbro) Fjällvandring 4
SugarGlider Kebnekaise summit staying at Tarfala and Singi huts Fjällvandring 9
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8
christian_hh Vistas - Kaskasvagge - Tarfala: Experience needed Fjällvandring 6
andreas.lindholm.5 Vandring Kebne-Tarfala-Nallo - Tjätka (Sälka)- Kebne Fjällvandring 6
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
yakman Tarfala Fjällvandring 0
Guck framkomlighet Unna, trepass och tarfala?. Fjällvandring 4
Karpaterna.se Tips på dagsturer längs sträckan Vakkotavare-Singi-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 4
monterey Galet snöläge i Tarfala Fjällvandring 0
elihe1 Tarfala Fjällvandring 9
haiwa svartasjön tarfala Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
camlun Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 2
fjallenv34 Tarfala - Singistugorna - tältplats? Fjällvandring 4
Gunnar81 Vandringsrapport Ballinvagge - Mårma - Unna Räita - Tarfala Fjällvandring 18
haiwa kaisepakte-mårma-tarfala-nikkaluokta Fjällvandring 0
Namn Led mellan Nikkaloukta - Tarfala Fjällvandring 4
vago tarfala-kaskavagge i 1:a v. i juli Fjällvandring 4
apk Tarfala - Vistas Fjällvandring 4
andersgd Tarfala - Vistas - Nallo - Kungsleden Fjällvandring 4
millimeter Kring Tarfala Fjällvandring 17
claesf Abisko - Mårma - Unna Räita -Tarfala: snö och vatten Fjällvandring 3
JohanCla Hur är sträckan mellan Tarfala och Sälka Fjällvandring 11
femma Tältplats mellan Nikkaluokta och Tarfala via Cievrrajavri? Fjällvandring 5
fjallpinglan TARFALA från vistas! Fjällvandring 5
millimeter Mobiltäckning längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 15
millimeter Tältplats i Tarfala Fjällvandring 7
millimeter Toppar längs Abisko-Mårma-Tarfala Fjällvandring 0
Vonsan Tarfala-Vistas Fjällvandring 3
Per P Snö och vattenlägen Tarfala- Vistas- Mårmastugan? Fjällvandring 0
charlie mike Tarfala-Kuopervagge-Drakryggen-Kebnekaise topp Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.