Tappad kamsäkring

Jag tappade min camalot c4 # 2 i går vid Nacka kvarn. Den fick ett fall på ca 5-6m ner på en sten. Vad jag kan se så har den små grader av fallet på karbinen vilket i och för sig är billig men vad värre är en liten grad på ena kammen där jag bedömmer att den landade först. Graden är inte djupare är övriga grader som tillförskansats vid normala säkringar; fall och standplatser och är svår att se om man inte letar.

Jag har hört/ läst att nyare legeringar gör att säkrningar inta är så känsliga för att tappas som de var tidigare. Behöver jag verkligen kassera min camalot?
 
En säkring som du inte själv tror på är inte mycket värd...
Nu är jag inte någon expert på hållfasthet, men om jag tvivlade på någon pryl som jag helst inte bara slängde, så skulle jag rigga upp någon metod för att provdra den till sisådär hälften av vad den ska klara. Alltså tillräcklig belasting för att katastrofala försvagningar borde märkas men inte så hög att jag förstör prylarna.

Är jag helt ute och cyklar då?
 
Om du bara har koll på hur hårt du provdrar, så ska du kunna prova ända uppåt maxlast. Men undvika att göra det MÅNGA gånger.

Vissa saker (kamsäkringar) erbjuder ju antagligen en del svårigheter för att man ska få till en vettig inspänning.

Tappade klättergrejer, och "microsprickor"m har varit upp många gånger här på utsidan, och även på sweclimb.com http://www.sweclimb.com/forum/viewtopic.php?t=1883

Ännu mer finns förstås på RC och Supertopo.
 
Du måste absolut kassera din camalo!. Enklast gör du detta geom att skicka den till mig för säker skrotning, jag erbjuder en skrotningspremie på 20 kr om du skickar med karbien också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.