Tandem

Halloj!
Har dragit hem 3 gamla fula cyklar från stugan. Har varit full drag idag att få loss alla rostiga skruvar o grejjer från ramarna. Har arbete kvar kan ja lova.. hammare, bågfil, stämjärn m.m blir det
H A R D C O R E =) dock så funkar samtliga cyklar mer eller mindre..
Nä allvarligt..
ska låna svetts o vinkelslip för att få ihop ramarna. Bygget e mer för nöjes skull o inte så mkt för kvalité. Tänkte crusa till skolan vid kolavslutningen:D
Förutom problemet att få ramarna raka mot varandra så man inte får en cykel som svänger av sig själv så är det gamla rostiga och antagligen olika modeller av kjedjehjul och kransar. Har ni några tips om det? Finns kanske risk annars att kjedjan hoppan som fn o inte går o cykla på?
Måste köpa nya kjedjor om inget annat.
 
Ingen som har nått o komma med? Ena moddellen på ljedran är bredare än den andra.
Har kommit en bit nu. Drog fram vinkelslipen idag så det ser nästan ut som en tandem..
 
Rakt och svets, samt styrka.

Jag har inte byggt tandem, men vid alla fogningar gäller det att få rakt! Bygg på en bänk i bekväm höjd, spika eller tvinga fast delarna i rät linje. Ögonmått kommer man långt med. Är rördeiametrarna de samma går snöre bra med.
Även tunga järncyklar är byggda av relativt matrialsvaga rör. Den som gör det lätt för sig muffar och hårdlöder. Den som gör det svårare för sig svetsar med rätt tillsatsmatrial. Bränn inte bort rosten! Slipa bort den före.
Kommersiella tandemcyklar har grövre bottenrör och den ende jag känner till som bygger tandemcyklar av standard järncyklar har ett mycket grovt bottenrör i mellan vevpartierna.
Lycka till och berätta gärna hur det blev och vad det väger.

God tur

Johan K

PS lagerkulor och skålar gör du enklast rostfria i en liten tombola.
 
Köp ett gäng likadana standardkedjor och skarva ihop så får du lika bredd på dem. Tänk på att gamla hojar med sk ballongdrev inte går att hitta nya kedjor åt (vad jag vet) Du kan enklast smärgla av kedjehjulet lite då så du får dit kedjan .

Många använder en gammal bakväxel som kedjesträckare när de bygger egna tandems så kedjan inte hoppar så lätt.

Vad är det för hjuldiameter? Är det 26x2 kan du ju köpa ett bakhjul från till exempel en gammal armehoj eller en nytt från kronan (inte samma) så får du transportekrar så håller det lite bättre (kronan har dock dassiga plåtfälgar)
 

Köp ett gäng likadana standardkedjor och skarva ihop så får du lika bredd på dem. Tänk på att gamla hojar med sk ballongdrev inte går att hitta nya kedjor åt (vad jag vet) Du kan enklast smärgla av kedjehjulet lite då så du får dit kedjan .

Var på o riktade hjul idag på jobb, hade turen att en kolega hade kommit på att göra en "skrot" låda till diverse av personalens projekt. Så ja hittade 4 fina kjedjor ja tänka använda om de funkar bra.
Många använder en gammal bakväxel som kedjesträckare när de bygger egna tandems så kedjan inte hoppar så lätt.

om ja får samma problem så har jag två trissor som jag tänkte använda
FC-M560 (Jo Da) skrev:
Vad är det för hjuldiameter? Är det 26x2 kan du ju köpa ett bakhjul från till exempel en gammal armehoj eller en nytt från kronan (inte samma) så får du transportekrar så håller det lite bättre (kronan har dock dassiga plåtfälgar)

"tyvärr" är det 28". Får se hur det håller. Ska låna en svetts i veckan om ja får tid o få ihop ramarna
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.