Tåliga Zip-off byxor

Hej,

Jag planerar en tur till Nya Zeeland med många inslag av vandring i Januari och kommer vara borta några månader.
Till detta tänkte jag att ett par friluftsbyxor av Zip-off modell kan vara bra att ha.
Jag är nu intresserad av tips på sådana byxor eller om det finns anledning till det motargument till varför jag inte ska välja zip-off och sen förslag på andra friluftsbyxor.
Saken är den att jag vill kunna använda dem på fjällvandringar väl hemma också.

Tack på förhand!

Linus
 
Ett argument mot Zip off är ju att ett par Långbrallor och ett par Shorts tillsammans inte tar mycket mer plats än ett par zip-offs. Ett annat problem som jag ser det är vilken kvalitet man ska använda på Zip-offs. Är det kallt så man behöver långbyxor så vill man kanske ha lite tjockare kvalitet. Är det varmt så man kan ha kortbyxor vill man ha tunnare kvalitet.

Jag har haft ett gäng Zip-offs genom åren men har mer och mer gått ifrån det. Min känsla är att kompromissen blir till det sämre. Dragkedjan är inte skön (på mina gamla fjällräven var det två dragkedjor så jag kunde välja längd - när jag böjde benet skar dragskon in bak på vaden). När man har haft dom ett tag så blir dom olika färg. Gått med shortsen länge i solen med benen liggande i ryggan så bleks shortsen men benen är i samma gamla oblekta färg.


Zip offs har ju iofs en fördel att man inte behöver bära lika mycket men det är rätt marginellt problem.

Min röst är mot Zip-offs,. Köp byxor för den typ av väder du behöver byxor i och shorts för shortsväder...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
G.S Lätta&tåliga skalbyxor med fullzip Kläder 13
thomalin Tåliga byxor? Kläder 25
jan_banan Tåliga skalbyxor Kläder 2
joanna Black Diamonds" Stormline Stretch Full Zip" - omöjliga tryckknappar...? Kläder 17
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
tango Vindtäta snabbtorkande zip-off som även funkar på stan Kläder 6
FruNalleman Zip-off-byxa för sommarbruk? (varm man) Kläder 5
m_t_j Tips på bra zip-in jacka (mellanlagret) Kläder 0
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
falken85 Nya Zip-off byxor Kläder 5
JohannaXX Marmot Precip Full Zip Pant - 100 % vattentäta? Kläder 7
HillBillyBob Hitta zip-off byxor i juniorstorlek (140cl)? Kläder 4
Collin icebreaker epic zip Kläder 1
myggan i tältet Merinoväst med polo-zip Kläder 7
Campse Var köper jag zip-off-byxa i storlek 170? Kläder 3
perlarsson Zip-offbyxor med utsvängda ben Kläder 1
PaulPersson Vattentäta luftiga zip-off byxor Kläder 8
Jakan Zip-byxor Kläder 5
100826 Everest zip off pants. Kläder 1
highlandpark Knöligt med zip-in i TNFs jackor! Kläder 3
Gubben på Udden Vattentäta zip-off ben Kläder 3
npeter Marmot DriClime Side Zip Pants Kläder 0
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
joanna Vivobarefoot Off Road Hi Kläder 8
bionicon Finns det zipp-off byxor som kan delas på 2/3 Kläder 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.