Tåliga vattenflaskor

Jag har aldrig haft behovet att hitta något som ersätter nalgeneflaskor när det gäller den funktion som efterfrågas.

Personligen behöver jag oftast inte ha en flaska som isolerar eller som klarar kokande vatten osv, men när jag behöver det blir det nalgene eller thermos.

När det gäller fjällvandring har jag gått från nalgene, via petflaskor, till att nöjd använda en rullbar Source Liquitainer 2L.
(http://www.addnature.com/product.asp?dept_id=0&pf_id=SOURCELIQUIDTAINER2L)
 
Läckande sirapsflaskor med saft är vi nog flera som har erfarenheter av och den typen av flaska är nog bland de sista jag skulle rekommendera, trots den utmärkta graderingen ;)

Ja vi har nog olika erfarenheter av nämnda flaska. jag har fostrat tre barn,vandrat i skog o fjäll i trettio år och aldrig trots flitigt användande haft nåra problem med läkage.
 
Om jag inte är helt felunderättad anses Nalgene och andra plastflaskor numera vara lite lätt hälsovâdliga, varför de pà senare tid tappat stor del av sin fsg i exempelvis USA.
[/URL]

Har hört och läst detsamma, men har ingen aning om vilka det handlar om. Har Nalgene's med 3 st olika plaster. Nån som vet vilka/vilken det gäller?

Inte för att jag ska äta dem, men kan vara 'kul' att veta.


valdemar
 
Om jag inte är helt felunderättad anses Nalgene och andra plastflaskor numera vara lite lätt hälsovâdliga, varför de pà senare tid tappat stor del av sin fsg i exempelvis USA.

Om något anses vara "lite hälsovådligt" enligt amerikanska mått så innebär det nog att man måste äta upp hela flaskan för att må dåligt.

Sirapsflaskor har jag för övrigt inte hittat någon som inte läcker. Nu har de dessutom bytt utformning och har mjukare plast och ett snäpp-lock. Snäpplock i ryggan går bort.
 
Sirapsflaskor är mitt lilla tips i samanhanget, inte för att dom håller värmen så bra men de tål det mesta och har dessutom en gradering som är mycket användbar i olika samanhang

Sedan är det ju nostalgi! Mulleskolan med sirapsflaska instoppad i en av de raggsockor som ej blivit lagad. Tänk det var dagar det:)
 
klipp eller skär ut en bit av ett liggunderlag så att den passar ett varv runt flaskan, limma eller tejpa fast den hårt så håller det drycken varm lite längre oavsett om du har PET flaska eller vad du nu vill använda.
 
klipp eller skär ut en bit av ett liggunderlag så att den passar ett varv runt flaskan, limma eller tejpa fast den hårt så håller det drycken varm lite längre oavsett om du har PET flaska eller vad du nu vill använda.

Problemet med PET är som sagt att det tappar formen av kokhett vatten, även om man kan lösa själva isoleringsfrågan.
 
farliga plaster??

När det gäller Nalgeneflaskor som som är gjorda av PC (polykarbonat, varunamn Lexan) är det antagligen rädsla för bisphenol-A (byggsten i PC) läckage. Minns jag rätt så finns det studier där möss blir sterila pga bisphenol A. Säkert inget att oroa sig för, eller?
 
När det gäller Nalgeneflaskor som som är gjorda av PC (polykarbonat, varunamn Lexan) är det antagligen rädsla för bisphenol-A (byggsten i PC) läckage. Minns jag rätt så finns det studier där möss blir sterila pga bisphenol A. Säkert inget att oroa sig för, eller?

Sterila möss gör mig ingenting!
 
När det gäller Nalgeneflaskor som som är gjorda av PC (polykarbonat, varunamn Lexan) är det antagligen rädsla för bisphenol-A (byggsten i PC) läckage. Minns jag rätt så finns det studier där möss blir sterila pga bisphenol A. Säkert inget att oroa sig för, eller?

Detta uppmärksammandes i samband med nappflaskor. Bisfenol A är inte en del av slutprodukten polykarbonat men det kan förekomma spår av det från tillverkningsprocessen. EUs livsmedelsorgan gjorde ett test för några år sen där man kontrollerade hur mycket bisfenol A som läckte ut i vätska som förvarades i nappflaskor. Det rörde sig om extremt små mängder, på gränsen att mätutrustningen kunde detektera det. I vilket fall som helst långt långt under gränsvärdena.

Nappflaskor i polykarbonat har använts i nästan ett halvt sekel till nästan alla barn och man har inte upptäckt att det orsakar några skador, så att använda nalgeneflaskor när man är ute och vandrar kan nog ses som helt riskfritt.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.