Har man rails är saken enkel i alla fall för mej
När jag är ensam och skall lasta min kajak, Pijon Touryak (26 kg olastad) på min V70 med rails, så lägger jag den parallellt med bilen men drygt metern ifrån bilen. Placerar den så att när jag lyfter endera fören eller aktern så kan jag lägga den i den vinkel som bildas mellan lastbågen och railen. Sedan är det bara att lyfta aktern/fören på backen och skjuta/lyfta upp. Kajaken ligger ganska stadigt i vinkeln och och den ligger inte emot karossen (beror väl på karossens utformning, men för V70 går det bra). Har lastbågar rörisolering som sedan kajaken får ligga emot när jag spänner fast den. En enkel å billig lösning utan ngr tillbehör.
Flaggstång har jag funderat på att sätta på kajaken för att synas bättre när man är på ställen med mycket båttrafik.Men det ärväl en annan fråd.
Har respekt för all andra lösningar, det viktiga är att det funkar så att man inte sabbar ryggen så paddlingen blir ledande. Har själv haft dickbråck/ischias sedan i vintras då jag fastnade med skridskon i en spricka på isen, men har med bra träning å sjukgymnastik ändå kunnat hålla igång utan alltför mycket påverkan på paddlingen eller skrinnandet, Men jag är försiktig då jag lyfter eller arbetar med ryggen får att få fortsätta njuta av vattnet i fast å flytande form.
//Omar