Tag med kameran men mer då?

Vad har ni mer med er? De jag undrar över mest är ju om ni tar med er stativ? Eller får man allt klara sig utan de? De väger ju trots allt mellen ett och två kilo, eller finns de några riktiga lättviktare? Och objektiv då? Hela bunten eller bara ett 28 - 100 nånting?
 
bordsstativ

Hur mycket prylar man tar med sig beror ju på vilket intresse man har. Är man mycket fotointresserad tar man ju nartuligtvis med sig både tung systemkamera, objektiv och riktigt stativ. Andra nöjer sig med bara en liten kompaktkamera och inget stativ. Många tar som en kompromiss med sig ett litit bordsstativ och använder en sten eller annat lämpligt tillhygge att ställa på. Själv är jag fågelintresserad och tar därför med mig en en ganska tung kamera, teleobjektiv, bra kikare och en fågelbok, och följaktligen får jag prioritera bort något annat (stativ brukar jag inte ta med eftersom man i alla fall inte hinner få upp det innan fågeln försvunnit.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Vad prioriterar du?

När jag var ung och stark fick jag med mig hela kameraväskan, eblixt och stativ, filter och film i massor.
Efterhand har jag lärt mig att två små lätta kameror utan eblixt och stativ räcker för mig. Hellre reservfilm och batteri. Finessen med mindre fotoprylar och mindre andra prylar för den delen, förutom mindre vikt, är att man hinner med mycket mera av upplevelsen samt färdkamrater.
Vad du prioriterar är säkert rätt för dig nu.....Är du fotograf behöver du säkert 2-3 hus och många gluggar. Bra stativ väger och det gör bra närbildsgrejor och ringblixtar....så gör dina val, gläd dig åt vad du gör och klaga aldrig över vikten....

Go Tur

Johan K.
[Ändrat av johankse 2005-02-06 kl 20:30]
 
Ringblixt och ett par tre hus blir de nog inte, men en digital system och så ett par objektiv till den, plus ett stativ så är de ju 5kg, mer får de inte bli.
 
Ska man ut på vintern med stavar i nävarna kan det vara bra att ha med en kompaktkamera i bröstfickan. Snabb att slita fram och ta ögonblicksbilder och dessutom bra i oväder (om man har en väderskyddad). Vem bryr sig om ett bländarsteg hit och dit i alla situationer...

Systemkameran följer såklart med för de tilfällen när man har mer tid eller behöver tele. Stativ? Jag har bara med det om jag går själv, sällskapet har inte lust att vänta medan jag lassar av det från ryggsäken och vecklar ut alla ben osv.
 
lite ämnesflykt men...

Jag är mycket spänd på hur det kommer att fungera med min nya kamera i fjällen, en panasonic lumix fz20. Den väger ganska lite och har en zoom på 12 ggr vilket borde täcka det mesta. Det som är lite osäkert är batterikapaciteten, kameran har ju speciella ackumulatorer så vanliga batterier går ju inte att använda och extrabatterier kostar uppåt 700 kr st! Bildstabilisator ingår så något stativ blir det nog inte, kanske något bordsdito för egocentrerade bilder.
 
Jag delar ett enbensstativ med min man och har en systemkamera (Pentax MZ5N) med två objektiv 35-70 och 80-200. När jag köpte kamera valde jag en som var hyfsat lätt och liten. Har antingen kameran i en plastpåse i ryggsäcken eller i en vattentät Ortliebväska, beroende på hur vandingen går till. Tror enbensstativ, kamera, objektiv, väska och 10 rullar väger runt 2 kilo. En del sätter stativgänga på sin ena vandringsstav.
/Stina
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.