Tältväv wbt3 etc krymper

Någon mer än jag som upplever att Arctic Alpine Wbtx krymper väldigt mkt i sol? Inte funderat så mkt på det på andra tält, kanske även andra vävar drar ihop sig mkt. Tältet kan hänga hyfsat på morgonen med nattens kyla och kondens men efter någon timme i sol går det knappt stänga tältet av risk för dra sönder blixtlås. Måste kort och gott flytta på stängerna för att kunna stänga. Nån mer erfarenheter?
 
En av nackdelarna med nylon är att det sväller när det blir fuktigt, av tex regn eller dagg. Så problemet delas med alla nylontält...
 
Mina Hilleberg, TNF, Terra Nova har inte detta problem...

Men det är nog ett vanligt problem. Nylon expanderar omvänt mot temperaturen och töjer sig när det blir kallt. Ett tält med silnylonväv som ställs upp i sol bör töja sig då det blir nedkylt av tex regn eller fallande temperatur på natten. Omvänt drar tältväven ihop sig då tältet ställs upp en kylig kväll och vädret växlar till strålande sol morgonen därpå. Har man då spänt upp tältet ordentligt vid uppställningen kan det bli ordentligt tajt i förmiddagssolen.

Problemet växer antagligen med tältets storlek. På många tält finns möjlighet till att efterspänna eller släppa efter duken.

Fördelen med silnylonväv är dess rivstyrka och vikt. Nackdelen är att det ändrar storleken med temperaturen samt att det är något mer UV-känsligt än tex polyester.
 
En av nackdelarna med nylon är att det sväller när det blir fuktigt, av tex regn eller dagg. Så problemet delas med alla nylontält...

Ja, nylonvävar ändrar sig lite, men det ska ju inte påverka tältdörrarna kan man tycka. Låter som lite märklig design.

Mitt Helsport går att stänga och öppna utan problem i alla väder, samma med mina HB-tält...

//J
 
Hilleberg

Självklar är nylonen i Hilleberg mycket mer vattentålig, åsså bli vädret bättre, maten godare, myggen färre och flickorna vackrare... :)

"En av nackdelarna med nylon är att det sväller när det blir fuktigt, av tex regn eller dagg. Så problemet delas med alla nylontält... "

"...det är något mer UV-känsligt än tex polyester. "

Precis så är det.
Vill man ha sträck i tältet på kvällen så det inte låter som tusan i blåst blir det lätt lite saggigt framåt småtimmarna och spännt i morgonsolen.
I viss mån tycker jag att det är avhängigt konstruktionen.
WBT-tälten har bågkanaler med "låg profil" som gör att man kan få ett fint sträck, men de ger lite mindre slack för duken. Just Nammatj har mer utanpåliggande bågkanaler (mitt Kaitum har inte samma lösning har jag för mig) och tål vävvariationer lite bättre, å andra sidan har jag aldrig sett ett Nammatj med bra sträck ;).

MIN erfarenhet säger mig att man kan sträcka botten - som ju hålls med polyesterband - ganska hårt, och sträcka elastiskt vid ventilöppningarna. Bågarna kan däremot sträckas rakt ut (ja en smula vinklat) och styvt.
Då kan väven sträcka sig med temperatur i längsled och man får ända ett bra, spännt och tyst tält.
Men visst - jag packade ner ett BLÖTT WBT3 i Åndalsnes och satte upp det i Leirvassbu i sol och efter 30 minuter stod det som ett trumskinn... det var bara att släppa här och där.
 
Min erfarenhet är att tält med tunnare ytterduk i nylon "rör sig" mer med fuktighet och temperatur, antar att det är ett pris man får betala med viktbesparingen?
 
Nog fasen får man bra sträck på Nammatj om man kan sätta upp det rätt (reser det med bra sträck direkt med de fyra ringarna). Lite slackar det om man spänner upp det torrt och det sedan regnar men inte så farligt. De tunnare 1200-vävarna som i Kaitum och Nallo töjer sig något mer i väta jämfört med 1800 som i Keron och nammatj men helt OK ändå. Vad jag sett så är det väl ingen skillnad på bågkanalerna emellan HB-tält, eller har jag missat någon nyhet?

Just Nammatj har mer utanpåliggande bågkanaler (mitt Kaitum har inte samma lösning har jag för mig) och tål vävvariationer lite bättre, å andra sidan har jag aldrig sett ett Nammatj med bra sträck ;).
 
Inte heller jag har något problem med att få bra sträck på mitt Nammatj 2GT, håller sig dessutom bra utan eftersträckning i väta. Däremot måste jag efterjustera mitt Bergans compact light (som har en tunnare yttertältsduk) beroende på väta och temp för att inte riskera dragkedjorna.
 
Runt 10 år har jag camperat med mitt Vaude Taurus I och inte märkt några sådana problem, gillar dessutom tältet fortfarande. Har varit ca 20 nätter i det under året, allt från Lernacken till norra Jämtland. Kommer att bli 7-8 till i höst.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.