Tältuppsättning i U-dal

Vid en tältning i Kaskasvagge i somras blåste vårt Keron 3 GT tält sönder (lagat och fixat av HB helt gratis). Det blåste en hel del, den klart blåsigaste natten i mitt fjällvandrarliv. Det gick dock med viss möda att stå och gå hyfsat normalt.

Vi satte upp båda våra tält och gick in raststugan för att göra mat. Efter ett tag tittar en av oss ut och ser att en av stängerna har gått av och sprättat upp stångkanalen. Vi fick riva tälten och sova inomhus den natten.

Vi hade satt upp tälten längs med dalens riktning eftersom det mesta av vinden kom i den riktningen, då och då kom dock mycket starka (starkare än den konstanta vinden) vindbyar ner ifrån dalens sidor. Min fråga är: I vilken riktning bör man sätta upp tältet? I dalens riktning eller vinkelrätt mot dalens riktning.

Spelar det fakum att tälten var tomma in, skall man spänna alla staglinor helt och hållet eller är det bättre att tältet får deformeras lite av vinden för att det på så sätt blir lite mer strömlinjeformat?
 
Låter mest som ett fabrikationsfel.

GJMC; sa:
Vid en tältning i Kaskasvagge i somras blåste vårt Keron 3 GT tält sönder (lagat och fixat av HB helt gratis). Det blåste en hel del, den klart blåsigaste natten i mitt fjällvandrarliv. Det gick dock med viss möda att stå och gå hyfsat normalt.

Vi satte upp båda våra tält och gick in raststugan för att göra mat. Efter ett tag tittar en av oss ut och ser att en av stängerna har gått av och sprättat upp stångkanalen. Vi fick riva tälten och sova inomhus den natten.

Vi hade satt upp tälten längs med dalens riktning eftersom det mesta av vinden kom i den riktningen, då och då kom dock mycket starka (starkare än den konstanta vinden) vindbyar ner ifrån dalens sidor. Min fråga är: I vilken riktning bör man sätta upp tältet? I dalens riktning eller vinkelrätt mot dalens riktning.

Spelar det fakum att tälten var tomma in, skall man spänna alla staglinor helt och hållet eller är det bättre att tältet får deformeras lite av vinden för att det på så sätt blir lite mer strömlinjeformat?

Hejsan!

I mångt och mycket tycker jag att det verkar som om ni slog upp tältet på helt rätt sätt, dvs i den förhärskande vindriktningen som för det mesta innebär i dalens längsriktning. Att det kom mycket kraftiga vindbyar från sidan beror troligtvis på att vindriktningen på hög höjd var i vinkel mot dalen, vilket brukar medföra just denna typ av fenomen.

För tunneltält gäller det generellt sett att man ska förspänna dem så mycket som det bara går. Ju fler staglinor och ju högre spänning desto bättre. Ideat sett ska tältet vara som ett trummskinn när man är färdig. Om tältet inte är nog förspännt medför det dels att tältet blir mindre aerodynamiskt och dels att de dynamiska lasterna ökar.

Men anledningen att det mest låter som ett fabrikationsfel är att bågen gick av. Detta brukar i normala fall vara mycket svårt, ja näst intill omöjligt, att uppnå. Om något så brukar bågarna bara böja sig extra. Enda gången jag lyckats få en tältbåge att gå av var när jag med tält bjuds på en ofrivillig luftfärd i en snöstorm uppe i lapporten och landade på en av bågarna. Resten av natten låg tältet nästan platt mot marken under de värsta stormbyarna utan att de kvarvarabde bågarna gick av.

/ Stefan
 
Hur gick tältbågen av? Om det var i anslutning till en skarv (mest troligt), så kan det ha berott på att den inte var helt hopskjuten i skarven, vilket sänker hållfastheten rejält. Om bågen knäcks är det bara en tidsfråga innan resten går åt pipan; antingen sticker bågen genom duken som i ert fall (vilket är en rätt liten skada trots allt), eller också sliter sig tältet och sticker iväg, alternativt slits sönder, eftersom den avbrutna bågen gör att tältet tar vind som en stor säck.
 
Strykarräven; sa:
...så kan det ha berott på att den inte var helt hopskjuten i skarven...

Det är förmodligen också lätt hänt att det händer i skitväder. Man kanske luras att tro att stångspännaren är så pass åtdragen att det inte kan finnas nåt glapp i skarvarna, medan det i själva verket är vinden som spänner ut duken och därmed lurar en.
[Ändrat av öringen 2006-01-11 kl 09:13]
 
Nu vet jag inte vilken typ av bågar det är på nämnda tält, men på mitt Keron från början av 90-talet har bågarna gått av två gånger, mitt på, (glasfiberbågar).

Sista gången köpte jag en ny båge i aluminium, 500 spänn! Svälj!!

Johnny
 
Den gick av vid skarven, om den var ordentligt inskjuten kan ju av förklarliga skäl vara rätt svårt att svara på. Som tur var upptäckte vi nog skadan förhållandevis fort innan något mer hade hunnit gå sönder, kanalen hade ju bara sprättats upp i sisådär 40-50 cm.

Den trasiga delen byttes ut mot reservdelen och kanalen lagades med skavsårstejp, så att vi kunde sova i tältet natten efter dock så vågade vi inte fortsätta upp över Tjuralako så det blev till att vända ner i Vistash*****t för utsätta tältet för mindre vindar.

Det var aluminiumbågar, jag tror att tältet lagades på garantin så det kan nog inte varit mer än 2 år max.
 
Re: Låter mest som ett fabrikationsfel.

undvall; sa:
Hejsan!

I mångt och mycket tycker jag att det verkar som om ni slog upp tältet på helt rätt sätt, dvs i den förhärskande vindriktningen som för det mesta innebär i dalens längsriktning. Att det kom mycket kraftiga vindbyar från sidan beror troligtvis på att vindriktningen på hög höjd var i vinkel mot dalen, vilket brukar medföra just denna typ av fenomen.
.....
/ Stefan
Har inte det där att göra med fallvindar? Alltså att tryckförändringar gör att kall luft rasar ner i U-dalen, accellererar och kan nå stormstyrka?

Raskesven
 
Re: Re: Låter mest som ett fabrikationsfel.

Raskesven; sa:
Har inte det där att göra med fallvindar? Alltså att tryckförändringar gör att kall luft rasar ner i U-dalen, accellererar och kan nå stormstyrka?

Raskesven

Nja, det kanske de kallas, men jag tror inte det. Som jag har förstått det helt uppstår fallvindar primärt vid lungt väder då kall och tung luft ansammlas på hög höjd för att sen "rinna" ned i dalen. Fenoment kan alltså tilll viss del liknas vid en lavin, ju mer snö (eller i detta fall kall luft) som lagras upp och desto större höjdskillnad, desto högre fart (på vinden).

Detta kan till exempel på Grönland, där ett mäktigt högtryck med oerhört kall luft ofta ligger över inlandsisen, leda till oerhört höga vindstyrkor (de högsta uppmätta vindstyrkorna på jorden bortsett från tromber om jag inte är fel underrättad). Samma fenomen, i mildare form, har alla som skidat en klar vårdag i fjällen troligen upplevt någon gång då kall luft ofta kommer ner från högfjällen till dalarna.

Men i detta fall skulle jag gissa att fenomenet beror på tryckskillnader mellan läsidan och vindsidan, dvs att vinden inte blåser exakt i dalens längsriktning. När vinden möter ett berg blåser det uppför berget, vinden ändrar riktning, vilket leder till ett högre tryck, medans man på andra sidan upplever det motsatta. Denna tryckskillnad kan betraktas ungefär som en spänd fjäder, och då vi får en vindkantring eller något annat som rubbar jämvikten försöker naturen utjämmna tryckskillnaderna så snabbt som möjligt. Detta är vad jag tror leder just till denna typ av fenomen med mycket starka vindar tvärs dalen. Men vad fenomenet kallas för har jag ingen aning om, kanske kan man kalla även detta för fallvindar.

/ Stefan
 
Re: Re: Låter mest som ett fabrikationsfel.

Raskesven; sa:
undvall; sa:
Hejsan!

I mångt och mycket tycker jag att det verkar som om ni slog upp tältet på helt rätt sätt, dvs i den förhärskande vindriktningen som för det mesta innebär i dalens längsriktning. Att det kom mycket kraftiga vindbyar från sidan beror troligtvis på att vindriktningen på hög höjd var i vinkel mot dalen, vilket brukar medföra just denna typ av fenomen.
.....
/ Stefan
Har inte det där att göra med fallvindar? Alltså att tryckförändringar gör att kall luft rasar ner i U-dalen, accellererar och kan nå stormstyrka?

Raskesven

Var det inte bara en gammal vanlig hederlig fjällstorm? :)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.