Tältsäkerhet och gas i pyreneerna

Ska åter till spanska pyreneerna i sommar. Vi tänkte börja i Benasque och gå västerut över Parzan och förmodligen avsluta i Vall de Pineta.

Denna gång ska vi tälta och undrar därför om det förekommer mycket stölder/vandalism av tält och utrustning (tex om man lämnar en del grejer för att gå på topptur)?

Nästa fråga gäller gas. Vi har en primusbrännare.
Hur lätt är det att få tag på primus-gas?
Måste man leta i stora städer som Barcelona eller går det att hitta även på mindre ställen?
Är det någon som känner till affärer som säljer det, i framförallt Benasque, men även i andra städer vore jag tacksam för tips.

Slutligen undrar jag vilken typ av mat man kan inhandla i städerna som jag nämnt. Är det konserver och bröd som gäller eller går det att få tag torkad mat typ pastarätter och soppor?
Valet står ju mellan att bära med sig all mat från början eller handla allteftersom man passerar byarna.

Tacksam för svar

/Daniel
 
korta svar

I många områden är det otillåtet att ställa upp tältet över
dagen. Minns jag rätt ligger din rutt i Aragonien som
har MÅNGA och KOMPLICERADE regler. Det finns vigilantes
som patrullerar och kontrollerar.

Mat kan bli vadsomhelst. Den påsmat jag köpt i Spanien
kan ha väl långa tilllagningstider.

Gas har jag haft stora problem med i Alperna och gissar att
det kan vara likadant här.

il C.
 
Har mer erfarenhet av franska sidan, men har vadrat något i Spanska delen. Min erfarenhet är att när det kommer till bränsle är den enklaste gasen att hitta till så kallade blew-it. När vi vandrar har vi haft ett multikök och på så sätt har vi kunnat växla lättare efter vad som kunnat tillgås. Fransmän och spanjorer använder helst själva dessa blew it som inte funkar till något annat kök. Har man något annat kan man ju alltid bidra lite till kvällsunderhållningen om man stannar vid någon refuge... Vi har campat hela tiden och ibland utnyttjat de herdestugor som finns markerade på kartor, men ibland kan det ju hända att man måste tänka lite på var tältet står och när det är uppe. Normal praxis har varit åtminstone en halv mil ut till vägen. käk har varit knepigt i Spanien men man får ta det som finns och i mindre byar är det inte så mycket att välja på. När vi gjort toppturer har vi haft allt packat och lagt ryggorna lite undangömda och det har funkat..Ha en bra tur
 
I just Benasques ligger ju en av Spaniens mest välsorterade butiker, Barrabes: fyra vâningar späckade med prylar. Ni borde därför kunna köpa en hel del utrustning där, förmodligen billigare än i Sverige. Utöver Barrabes finns där ytterligare ett gäng butiker som poppat upp i deras kölvatten, s.a.s.

Barrabes har ju även en mega-butik pà internet http://www.barrabes.com Utbudet pà nátet stámmer nâgorlunda överens med sortimentet i butik.

De vanligaste márkena i Spanien vad gäller gas är Coleman, CampingGaz, MSR, Makril.. Primus finns här de med, men inte samma täckning som i Sverige.

Om ni kan spanska finns det en trevlig site typ Utsidan där en hel del rutter och andra tips dels lággs upp och dels diskuteras i deras forum.

http://www.madteam.net


Mvh / Mats
 
Hej,

Antagligen har Dangermouse redan gjort sin vandring i Pyreneerna, men det är inget hinder att ni svarar ändå.

Du (Dangermouse alltså) får gärna skriva hur det gick med gas och mat och om det var några problem. Ju mer info det finns desto lättare blir det i framtiden att göra vandringar i Pyreneerna och andra ställen.

/Jonas U
 
Hur det blev

Sent-om-sider, men ändå...
Gas hittade vi i Barcelona varför vi aldrig tog oss tid att besöka friluftsbutikerna i Benasque. Skulle dock med ganska stor säkerhet kunna gissa att det finns att hitta där, men det är - som sagt - bara en gissning.
Vi tältade ett antal nätter men behövde aldrig lämna varken det eller annan utrustning obevakat över dagen och på så sätt pröva spanska och andra vandrares ärlighet.
Även maten som vi provianterat innan vandringen räckte hela vägen med stöd av att kunna äta några måltider på refugios längs vägen och restauranger i Parzan. I Parzan fanns en matvaruaffär med en del torkad mat, konserver, bröd, färskvaror och de för varje vandrare oumbärliga 5-kilos skinkorna. På det stora hela fullt tillräckligt för att proviantera inför några dagars vandring.

/Daniel
 
Spanien

Jag bor här i Spanien sedan några år tillbaka, visserligen på Costa del Sol men jag känner till såpass mycket om resten av Spanien och Frankrike att jag vet att Primusgas är i praktiken omöjligt att få tag i. Den europeiska varianten Camping Gaz (blå flaska)finns däremot överallt. Lämna primusen hemma och köp antingen ett Camping gas kök eller ännu bättre ett multifuel kök.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MartinPaddlr Gas i Montenegro? Trekking 1
camoscio Gas i UK? Trekking 7
z95nida Löpning Pyreneerna Trekking 1
callemilla Vandra i Pyreneerna Trekking 3
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 1
M.G. HRP Vandring i Pyreneerna Trekking 7
monnes GR11 Pyreneerna. Hjälp! Trekking 17
monnes Vandring Pyreneerna. Tips!? Trekking 3
Fabian90 Vilken sovsäck i Pyreneerna? Trekking 2
mbergqvist Pyreneerna - guide på plats Trekking 1
camoscio Sensommar i Pyreneerna? Trekking 0
camoscio Bilder från Pyreneerna Trekking 9
camoscio Tältregler i Pyreneerna. Trekking 0
byggarn Tips för nybörjare som vill vandra i pyreneerna Trekking 3
trolljohn Skor för pyreneerna? Trekking 6
JL83 Vandring över Pyreneerna - Tips på 2-veckorstur Trekking 4
arfsnarf Vandringstips centrala Pyreneerna, tack! Trekking 0
Gejdersson Vandring i Pyreneerna Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07 Trekking 0
camoscio Pyreneerna 07, preliminär rapport. Trekking 0
Gohan Tälta i Pyreneerna Trekking 16
larkar Pyreneerna -GR11 kontra HRP mm Trekking 9
jenzoo Pyreneerna från Girona Trekking 2
ingka Vandra i Pyreneerna Trekking 1
Avslutat medlemskap Pyreneerna 2005 - preliminär rapport. Trekking 6
jonnylocktong GR 10 - pyreneerna Trekking 12
amontan Trekking i Pyreneerna Trekking 6
mardh Någon som vandrat GR11 i Pyreneerna? Trekking 7
gunillae73 Vandring i Pyreneerna Trekking 6
tocar Snö i Pyreneerna Trekking 0
mcbain Pyreneerna: Pic d'Aneto? Trekking 8
beo Vandring i Pyreneerna Trekking 9
dangermouse Pyreneerna - vatten mm Trekking 15
hakanharr Pyreneerna Trekking 0
Kalle E Aigües Tortes - Pyreneerna Trekking 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.