Tälta med familjen i två småtält?

Hej!
Till sommaren ska vi upp till fjällen för första gången sedan vi fick barn. De är då 3 och 5 år gamla.

Sedan länge har jag ett Vaude Taurus 2 (som egentligen är 2,5 pers enligt beskrivning, men iaf rymligt 2 pers).
För ett par år sedan köpte vi också ett campingtält modell större. 6 personer och plats för campingbord i förtält osv.osv... Dock otroligt vindinstabilt och det är knappt att jag ens vill använda den på en vindutsatt camping. Jag har dock ingen användning av ett stort fjälltält för att senare nyttja det som campingtält.

Eftersom det är första turen med familjen har jag ingen aning om hur barnen kommer reagera och vad de kommer tycka om det. Vi kommer därför aldrig vara mer än en (barn)dagsmarch bort från Storulvån och vi räknar med 2-3 nätter i tält.

Nu funderar jag på att köpa ett Vaude Taurus UL 2. Det är alltså en mindre variant av det jag redan har. Det skulle jag ha nytta av om jag vandrar själv senare och om jag har med ett barn vid senare tillfällen.

Problemet är att vi då inte har något tält där vi ledigt får plats alla fyra eftersom vårt nuvarande tält knappast inbjuder till två vuxna och två barn.

Är et någon som har erfarenhet av detta? Är det en dålig idé? Vikt- och prismässigt är det den i särklass bästa lösningen jag har lyckats hitta.
 
TACK för tipset! Ska absolut kollas upp. Bättre lösning kan jag inte komma på :)

Hade för övrigt ingen aning om att de hade så mycket utrustning att hyra ut!

Den där listan är vinterversionen. Kolla med stationen vad de har sommartid. Jag hyrde bärstol till 2:åringen när vi var där och gjorde dagsutflykter - mycket nöjd med både bärstolens skick och bemötande från personal.

Hör av dig om du vill ha tips på dagsutflykter kring stationen!
 
Om de inte kan lösa ditt problem, checka med Tältcentralen, i Stockholm, men de har hemsida. De hyr ut tält av lite olika sorter.
 
Jag, med familj, hade 2 st 2-p tält. Det var det lättaste alternativet till det priset. Som lektält hade vi med ett billigt från jysk för 99 kr: vikt 1,2 kg. Pimpade det med alubågar (från ett gammalt tält jag hade hemma) och fick ner vikten med 150 g samt att det blev stabilare. Alla tre tält vägde sammanlagt mindre än 4 kg.
Barnen lekte mycket i och utanför tältet, men det viktigaste var att det tjänstgjorde som matsal - oumbärligt.
Numera använder jag bara tarp.
Och oroa dig inte för barnen, det tar lite för dom att vänja sig men sen älskar de det.
 
Den där listan är vinterversionen. Kolla med stationen vad de har sommartid. Jag hyrde bärstol till 2:åringen när vi var där och gjorde dagsutflykter - mycket nöjd med både bärstolens skick och bemötande från personal.

Hör av dig om du vill ha tips på dagsutflykter kring stationen!

Jo, såg att det var vinterversionen, men tänkte att tält som fungerar på vintern även fungerar på sommaren :) Tar man drygt 200 kr/natt har man snabbt tjänat in ett relativt fint tält, så jag tänker att det bör vara helt ok tält. Men självklart ska det kollas i god tid!

Jag har en tanke kring själva upplägget, men det ska också kollas närmare lite senare. Planen är iaf att vandra jämtlandsleden upp på kalfjkäll för att sedan vika av från den en liten bit och slå läger vid något vatten första dagen. Andra och tredje dagen får tältet stå kvar och så gör vi dagsutflykter utifrån det. Fjärde dagen går vi hem igen.

På så vis kommer vi ifrån stationen och ut i "vildmarken" samtidigt som vi alltid har mindre än en dagsetapp till bilen. Målet är ju att göra det till "barnens fjällvandring", så jag ser ingen mening med att riva och resa tält varje dag.

Har jag tänkt rätt eller fel tycker ni? Barnen är relativt vana vid att sova i tält i skogen (och på camping) och gör det iaf ett par gånger varje år.
 
När våra barn var små blev det rätt mkt spring in och ut när vi hade två tält.

Blev mkt lugnare och bekvämare med tältkåta men också tyngre. Tältkåta och basläger är en bra familjekombo.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Matthias87 Tälta i Island - håller vårat North Face Rock 3-tält? Bo och sova 15
SiriS Cykla och tälta i Uppland Bo och sova 4
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
Boomstick Tälta i Norge Bo och sova 5
Kodiaken Tälta fritt på Öland Bo och sova 0
Dx2 Tälta på Öland Bo och sova 8
Jonathan82 Tälta på vintern. Bo och sova 12
Hurricane Johannes Tälta i Januari Bo och sova 12
Hampe88 allemansrätt/tälta i europa Bo och sova 21
concorde Tälta i park? Bo och sova 6
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
brigas tälta i busväder med Nallo-tält Bo och sova 7
Jocka Tälta i Norge? Bo och sova 5
Tranan Vad kostar det att tälta.... Bo och sova 8
emma77 Tälta för första gången Bo och sova 8
CrossM Tälta i åskväder? Bo och sova 27
oeriksson Tälta i blockterräng? Bo och sova 3
Mz Tälta på vintern Bo och sova 1
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Lavskrikan Långsiktig plan för familjen Bo och sova 59
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Guldhönan Prisvärt 4-mannatält till familjen? Bo och sova 1
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.