ta loss handtagen

Hej jag är väldig n på cyklar, jag har stött på ett smärre problem hor tar jag loss handtagen utan att skära sönder dem ska byta styre på min bike?
 
Om det inte är skumguimmmiliknande handtag (som går sönder), utan (olimmat) gummi:

Tag en smal skruvmejsel, peta in den mellan handtag och styre så långt det går (utan alltför mycket våld), spreja in fönsterputsmedel, flytta runt mejseln så att det är fönsterputs överallt mellan handtag och styre. Vrid och drag av handtaget. Montage sker omvänt.

/Håkan

[Edit: Hoppsan var visst lite långsam, vatten går säkert oxå]
 
11533; sa:
...hur tar jag loss handtagen utan att skära sönder dem?
Har man tillgång till tryckluft så är det absolut enklaste att lirka in spetsen på renblåsningsmunstycket under kanten på gummit och sedan blåsa lite medan man drar/vrider på handtaget. Funkar även bra vid montage. Inget kladd, inget som ska torka och inget som kan lösas upp när det regnar.
 
jag gjorde så att jag hade en gamal spruta som jag fyllde med vatten och såpa, som jag kunde spruta in under hela handtaget! men vid nästa regn väder kommer det bli svårt att få grep på handtagen! :)
 
Fixera handtagen...

Tänkte bara tipsa om att du kan använda hårspray för att sätta fast handtagen ordentligt när du ska sätta på nya. Hårsprayen gör så att handtagen lätt glider på styret. När hårsprayen sedan torkat sitter det som berget :D
 
5-56 vid demontage
en skvätt bensin vid montage (obs ej oljeblandat om du skulle överväga att knycka från utombordaren...)

Montaget med bensin löser ev fett, olja och får handtaget att sitta som berget (utan att vara klistrat och går därmed att få bort senare)
Detta är vad jag och såvitt jag vet de flesta som pysslar med mc brukar nyttja.

// Oskar
 
Hårspray

walkir; sa:
Tänkte bara tipsa om att du kan använda hårspray för att sätta fast handtagen ordentligt när du ska sätta på nya. Hårsprayen gör så att handtagen lätt glider på styret. När hårsprayen sedan torkat sitter det som berget :D


Hårspray funkar även på fälgarna vid regna.. ett tag i alla fall =D
 
tryckluft

Om du fortfarnde inte har lckats med att få bort handtagen kommer jag med ytterligare ett förslag.

Jag har gjort ett eget verktyg som vem som helst kan göra med hjälp av ett plaströr som har samma omkrets som styret, lite tejp och en gammal cykelslang med bilventil. Man tejpar fast bilventilen på ena sidan på röret och ser till att det blir tätt. sedan är det bara med hjälp av tryckluft (som finns macken) placera röret mot styret och blåsa på, ses till att hålla för på andra sidan styret. Lycka till!
 
Diskmedel är att föredra tycker jag, eftersom det glider när det är vått och klibbar när det är torrt. Använder man nån form av olja så måste den tvättas bort vid återmontering (annars sitter grejerna löst). Hårsprayen misstänker jag att den å sin sida är svårare att få bort nästa gång, men den kanske funkar lika bra som diskmedel? (Jag har ingen hårspray hemma)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Ta loss trampan Mountainbike 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.