T-sprit panik

Vi ska vandra i Sarek om en vecka men har just fått reda på att man inte kan ta med sig T-sprit på planet.

Vi har en halvtimma på Nyköping Central station runt halv 4 på söndag 26e, en halvtimma på Stockholm central 17:15 samma dag och en haltimma på Gällivare tågstation på måndag morgon. Eller kanske i Sourva när bussen kommer fram, kanske.

Någon som vet var man kan köpa på dessa platser och tider. Eller kanske ännu bättre, någon som ska på samma tåg som kan hjälpa till?

Jonah
 
Re: Stora Sjöfallet Hotell

Tack Janne

Blir det en mycket längre vandring från den busshållplatsen eftersom vi ska upp till Sliehkko sjön till kvällen var det tänkt.

Jonah
 
Säger som larsl, du kan handla, fika, skriva och posta kort där. Nästa hållplats är Suorva, sen är det promenad på väg till skogsbrynet där stigen börjar vid renhagen. Stigen är märkt med röda markeringar. Följ stigen till bäcken ca 1km. Hitta en väg längs bäckravinen till sjön. Jag gick där för många år sedan. Det var brant och besvärlig terräng. Efter sjön var det lättgånget dock!

/Janne
 
Synd bara att T-röd är en så sorglig och sämre ersättning för T-bränsle. Men det kanske är det som säljes på Stora Sjöfallet? Annars skulle jag nog försöka hinna handla i Stockholm.
 
Det intressanta är att man egentligen inte ens får ta med sig T-röd, bensin eller gas på tåget. Undrar egentligen hur många som följer SJ´s resevillkor.
Tur att man inte har någon säkerhetskontroll på tåget för så skulle det vara många som behövde handla bränslen...

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=3470&a=14719&l=sv#
10.2 Som handresgods får inte medföras;
a) farligt gods, såsom explosiva och brandfarliga föremål och vätskor samt giftiga, smittbärande
och frätande ämnen,
 
Synd bara att T-röd är en så sorglig och sämre ersättning för T-bränsle. Men det kanske är det som säljes på Stora Sjöfallet? Annars skulle jag nog försöka hinna handla i Stockholm.

Med en halvtimma till buds en söndagkväll är det nog rätt tvärkört att hinna köpa t-sprit i stockholm. Jag skulle inte räkna med att hinna det ens under normala butikstider.
 
Bara en liten förklaring, om du någon gång sett vad en eldfarlig vätska, utspilld på ett golv (i ett litet utrymme som en buss eller en tågvagn) och antänd, ställer till med skulle du aldrig ens tänka tanken på att ta med dig den på ett tåg.

Jag kan säga så här att om situationen inträffar, ta omgående sats och släng dig ut genom närmsta fönster – oberoende av bussens/tågets hastighet – då har du största möjligheten att överleva. Funderar du några sekunder på vilket fönster du skall använda – dör du.

Det är orsaken till att brännfarliga vätskor inte får medföras i kollektivtrafik = buss, tåg, flyg och annat. Spills vätskan ut och antänds har du ungefär 2-3 sekunder på dig – sedan dör du. Temperaturen blir fruktansvärt hög –otroligt snabbt.

Vi testade på en riktig buss, hällde ut 1 liter t-röd, längst bak i bussen på golvet -efter 28 sekunder brann hela bussen, även förarplatsen. Minns jag rätt tog det 12 sekunder innan förarplatsen brann – och det var inte elden som tände eld på den, det var temperaturen inne i bussen. Hela förarplatsen började brinna på en gång. Säte, väggar och golv.

Thomas
 
Fruktsoppa också?

Hotellet låter som en bra ide. Vill ju helst inte hoppa från ett tåg i rörelse.

Vad kan man köpa mer där? Tänkte då mest på fruktsoppepulver eftersom britterna inte har försått att nyponsoppa rockar fett. Kanske också en efterugnslimpa? men det är nog bara önsketänkande.

Jonah
 
Senast ändrad:
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.