Syltraversen åter...

Har följt med forumet kring ovan ämne. Dock saknar jag en utförligare förare över denna tur. Vore glad om ngn kunde hjälpa mig med detta. Har studerat karta och de turberättelser som finns på nätet.
Tänkte göra denna tur i början på maj, hur ser förhållanden ut då..blöt snö och smältning eller..
tack på förhand
 
Nej, säkert inget fel på Jämtlandsföraren, men den är slut överallt, talade med Naturkompaniet Östersund samt den lokala klätterklubben. Fanns inga planer på att ta fram en ny eller fler...!
 
Kom därifrån förra veckan...

Gjorde inte traversen ska medges, hade satsat på Jävulskammen, men fick vända uppe på kammen när det blev vitt överallt och vinden på va 15 m/s började bli störande...

1. Jag har jämtlandsföraren. Det står inte så där otroligt mycket i den om traversen. Det behövs inte heller. En del andra leder beskrivs dock.

2. All info du kan önska finns på Sylarnas fjällstation, inkl. ett ex av föraren. Fråga folket där annars.

3. Gör så här:

Gå från stationen till Templet (ca 4 km skulle jag tro). Följ kammen upp mot och på 1:a Tempelpinackeln. Här är den kända firningen på ca 15 meter. Nemas problemas. Enl. föraren finns även en annan väg, rännan som börjar mellan 1:a och 2:a pinackeln. Enligt föraren lätt men trist.

Klättra 2:a och 3:e pinackeln, fortsätt mot templets topp. Därefter kammen runt i "hästskoform"

Vid Slottet följer du kammen mot Storsylens topp och passerar de 3 slottspinacklarna. Kräver ingen klättring. Följ "Djävulskammen" mot klättringen upp på Storsylens sdra förtopp. Här ska man tydligen hålla höger, ut mot stupet ner mot glacciären. Har inte varit där själv...

Upp på toppen, sedan ner, direkt till stationen eller via Lillsylen.

Enligt Jämtlandsföraren tar äventyret ca 16 timmar, något i överkant tydligen. Men räkna med att det tar tid.

Lycka till
 
3. Gör så här:

Gå från stationen till Templet (ca 4 km skulle jag tro). Följ kammen upp mot och på 1:a Tempelpinackeln. Här är den kända firningen på ca 15 meter. Nemas problemas. Enl. föraren finns även en annan väg, rännan som börjar mellan 1:a och 2:a pinackeln. Enligt föraren lätt men trist.

Klättra 2:a och 3:e pinackeln, fortsätt mot templets topp. Därefter kammen runt i "hästskoform" LÅNG Promenad, kan åsamka träningsvärk i rumpan.

Vid Slottet följer du kammen mot Storsylens topp och passerar de 3 slottspinacklarna. Kräver ingen klättring. Följ "Djävulskammen" mot klättringen upp på Storsylens sdra förtopp. Här ska man tydligen hålla höger, ut mot stupet ner mot glacciären. Har inte varit där själv...

Där är det en 4 meter vertikal klätterbit. Vi hade bra snö att klättra i så det var inga problem, låna din kompis isyxa så att ni klättrar med 2 yxor. Enklare och säkrare.
I knähöjd ca 50-100 cm från kanten finns en mycket bra spricka att lägga säkring i. Gräv lite så hittar ni den.

Upp på toppen, sedan ner, direkt till stationen eller via Lillsylen.
FÖR ATT GÖRA STORA SYLTRAVERSEN SÅ SKA LILLSYLEN INGÅ, inga varianter...
Enligt Jämtlandsföraren tar äventyret ca 16 timmar, något i överkant tydligen. Men räkna med att det tar tid

Jag som gröngöling på alpina gjorde traversen med en ännu grönare kompis på 13 timmar stationen t.o.r
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.