Sylarnatraversen

Hej alla.

Jag är sugen på att prova på lite aplin klättring och har läst lite om sylarnatraversen. Det verkar vara en bra introduktion till alpinism. Jag har själv hållt på med klättring av och till på senare tid men får väl klassa mig som medelmåtta...

Min fråga är alltså, hur går man tillväga om man vill få mer alpin erfarenhet?
Finns det andra här ute som skulle vara intresserade av en tripp till sylarna?


/Andreas
 
Jag hänger med!

Hej!
Jag följer gärna med på syltraversen, jag har läst om den här på forumet, och det låter som en bra nybörjartur, men jag har ingen erfarenhet av alpinklättring har bara klättrat lite på klippa tidigare.
/Thomas
 
Det är klart ni ska gå Syltraversen!

En sökning på "syltraversen" i forumet ge 14 svar, börja där.

Turen är seriös avseende längd och uthållighet, men inte så svår klättermässigt. 1 firning och en liten klättring vid toppen av djävulskammen. Mycket info finns vid fjällstationen, förare finns i gamla Jämtlandsföraren från östersunds klätterklubb (som dock kan vara svår att få tag på)

Turen beräknas ta 16 timmar från stationen...

Lycka till och återkom gärna i forumet om ni har mer direkta frågor

/föhl
 
sylarna

Tack för informationen Oscar, den fråga som känns mest relevant nu är när är det bra säsong att göra denna lilla tur? Känner mig taggad nu, men misstänker att det inte är säsong...

/Andreas
 
Kul att du vill hänga med Thomas!

Jag håller på att sammla information och kanske fler deltagare.

Jag är själv helt rookie, så det vore ju kul om nån lite mer erfaren vill följa med.

/Andreas
 
hallå där,
kul att ni vill göra Stora Traversen i Sylarna.
Turen är lång med imponerande vyer i klart väder.
Det är 2 moment med klätterkaraktär: 1 firning på 15m där det finns ett antal bultar, några från i somras samt ett kort klättermoment upp till toppen på Storsylen. Movet är 3 meter på sommaren och 4m vintertid. Det är lättast ju närmare österut (mot glaciären) man håller sig. Fast läskigare!
Vinterförhållandena kan krångla till det med s k sockersnö med dålig soliditet för stegjärn och yxor.
I bästa fall klarar man det med 1 apinyxa.
Traversen kan vara lurigt vid dålig sikt då hängdrivor (alltid på höger sida) är en stor risk.
Ang. bra eller dålig säsong. Just nu är förhållandena urusla med ny, blö snö varvat med regn och dimma.
Vänta till i mars då finns större chans till en kanontur.
Lycka till!
 
patience

young padawan...

Tror inte att det blir förän vår/vintern, runt Mars.
Inte riktigt säsong nu. Vi får snällt hålla oss på inomhus väggarna ett tag.

/Andreas
 
en till??

hej!!
läste inläggen!! och blev otroligt sugen!! kan man hänga på tro??
är också rockie tyvärr, men fastnade för alpinism när jag gjored prakrik hos guiderna på Keb i somras!!
hör av er i så fall!!
MVH Mikael
Naturguide
 
fin tur

en tur som verkligen kan rekomenderas! lagom lång och lagom luftig. gjorde den i sommras på ca 7 timmar i omväxlande väder. dimma, solsken, spöregn, sidoregen ja allt man kan tänka sig. go tur!
 
syltraversen i oktober

hej

vi var uppe i helgen och gjorde ett försök på traversen. Startade från sylarnas fjällstation vid 5 rycket och knallade uppåt mot templet. När vi kom fram till pinnacle 1 så insåg vi att förhållandena var rätt kassa. Allt var täck av is. Varenda sten var snorhaloch inga sprickor att sätta säkringar ui var synliga så det gick extremt långsamt uppåt. Vid 2 stod vi på toppen av pinnacle 2 och då tog vi beslutet att försöka avbryta turen. Det gick fint. Vi firade av ner tillbaka i haket mellan pinnacle 1 och 2 och sen kunde man knalla ner i rännan med stegjärnen mot tempeldalen igen. Lite snöpligt men ändå en grymt fin tur. Vi åker garanterat tillbaka framåt våren och försöker igen.

Lycka till

Fredrik
 
Sylarna i vår

Roligt att höra att leden görs, det verkar som mitt beslut att skjuta på turen tills i vår var rätt då man läser er beskrivning, även om man e grymt taggad nu.
När i vår hade ni tänkt att gå upp igen?

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
permanne Sylarnatraversen Alpin / Bigwall 3
Matt Sylarnatraversen? Alpin / Bigwall 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.