Sydtoppen ej markerad som glaciär

Det kan ju också falla på att toppisklumepn inte uppfyller "
är ackumulering av snö överstig (sic!) avdunstning och sublimation."
Sydtoppen sjunker ju över tid på senare år och vet inte om det är avdunstning, sublimination eller smältning som är huvudorsaken

/Patrik
 
Det kan ju också falla på att toppisklumepn inte uppfyller "
är ackumulering av snö överstig (sic!) avdunstning och sublimation."
Sydtoppen sjunker ju över tid på senare år och vet inte om det är avdunstning, sublimination eller smältning som är huvudorsaken

/Patrik
Glaciologer verkar ju kategorisera den som glaciär i alla fall. Dessutom som Sveriges enda glaciär av typen toppglaciär.

https://www.su.se/nyheter/kebnekais...mälta-liksom-andra-svenska-glaciärer-1.673961
 
Min första tanke var att det skulle vara som Thure skrev att den inte är tjock nog. 40 m skall det väl vara enligt Ingvar Loco Nordins berättelse, men nej så enkelt är det väl inte...
Jag kollade på mina olika BD6-kartor, även på den äldsta jag har (1998) är den inte markerad som glaciär, plockade fram Svenska Fjällkartan2 Turistleden Abisko-Saltoluokta från 70talet - även på den gamla Generalstabskarten var den inte markerat som glaciär.
Så kannske har den aldrigt varit med och därför ändrar man inte... ;)

Edit:
Nu har jag även kollad Topografiska kartan från 70-talet: Den är inte med där heller...
 
Hur stor utbredning hade toppglaciären vid slutet av avsmältningssäsongen? Kanske finns svaret där då jag sett denna notering: "One international group has recommended that all persisting snow and ice masses larger than 0.1 square kilometre (about 0.04 square mile) be counted as glaciers."
 
Hur stor utbredning hade toppglaciären vid slutet av avsmältningssäsongen? Kanske finns svaret där då jag sett denna notering: "One international group has recommended that all persisting snow and ice masses larger than 0.1 square kilometre (about 0.04 square mile) be counted as glaciers."
Så du tänker att glaciologerna på Stockholms universitet (som jag refererade till ovan) inte har koll på läget?
 
Yes, verkar som om många genom åren felaktigt kallat Toppisklumpen för en glaciär. Låter ju bättre såklart.

Nu tycker jag att STF borde uppdatera sina topptursbeskrivningar. Via Björlings glaciär och sen upp på Toppisklumpen !
 
Så du tänker att glaciologerna på Stockholms universitet (som jag refererade till ovan) inte har koll på läget?
DET har jag verkligen inte påstått.
I artikeln hos SU refereras i mätningen av Sydtoppens höjd till "toppglaciären" men om det är glaciologernas vetenskapliga definition av ismassan eller endast en populärbeteckning vet inte jag.
Glaciologerna vid Tarfala utför massbalansmätningar på fyra och övervakning av frontposition på 20 glaciärer. Om "toppglaciären" ingår i dessa är mig okänt.
Den verkliga utbredningen av ismassan på sydtoppen är sannolikt något begränsad och skulle kunna vara i storleksordningen att den skulle kunna falla för rekommendationen på 0,1 km2.
 
Någn borde skicka frågan till lantmäteriet som framställer kartan så slipper vi gubb/tant-gissa
/Patrik

Yes, verkar som om många genom åren felaktigt kallat Toppisklumpen för en glaciär. Låter ju bättre såklart.

Nu tycker jag att STF borde uppdatera sina topptursbeskrivningar. Via Björlings glaciär och sen upp på Toppisklumpen !
Verkar onödigt. Vi har ju en egen expert här på Utsidan som har avgivit ett tvärsäkert svar. :)
 
Jag har nu ställt frågan (till hon som utförde höjdmätningen) kring glaciär eller inte och hur de definierar glaciär vetenskapligt och om toppglaciären är en glaciär eller inte.
Någon annan kan ju ställa frågan till Lantmäteriet för att "ställa dem till svars" för att det inte finns glaciär på kartorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Väg markerad gul på Eniro-karta, är den asfalterad? Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.