Sy ventilation under armarna?

Hej! Har en softshelljacka som jag brukar använda som vindjacka på vintern. Jackan används oftast med ryggsäck. Jag tänkte dock lägga till ventilation under armarna genom att sy in en dragkedja. Då till frågan. Har tittat på lite olika modeller i handeln och de sitter ganska precis mitt under armen men med lite olika längd.

Vad är bäst? Att göra den lång ut på armen eller lång ner på sidan? Jag tänkte om man gör den kanske 10 cm ut på armen och 20 nedåt?

Ni som har sådana jackor, vilket ger mest ventilation? Nedåt eller utåt?
 
Personligen föredrar jag att dragkedjan går lite längre ned på kroppen, än ut på armen. Där räcker det med ca 10 cm.
Om det generellt är bättre vet jag inte, men det är min personliga åsikt.
 
Ned längs sidan av jackan (som på gamla klättermusen Grim) tycker jag är bättre, men risken är att en ryggsäck med breda axelremmar ändå "blockerar" ventilationsöppningarna. Om du har dem på ärmarna (som man rör på mer) så lär du märka av att dragkedjorna är lite styva och att formen på ärmarna kan bli lite skum om du öppnar upp helt.
 
Har en billig ITAB softshell med dragkedjor som funkar fint...

Själv så sydde jag dit dragkedjor på en skaljacka av billigt märke.
Funkar fint att sy ca 10cm ut på ärmen och ca 30 ner efter kroppen,
ju mera öppet efter kroppen ju bättre ventilation, allt efter aktivitet och
väder.

Bättre att sy dit en lite förlång dragkedja, än att göra om,
om ventilationen inte räcker till,
(håller med om att remmarna från ryggsäcken "blockerar" lite).



go strong helper
 
Perfekt! Jag tänkte själv att det måste vara bäst med ventilation längs sidan. Kanske ska man sätta ett två-vägs blixtlås, så kan man välja själv hur mycket man vill öppna?
 
Dokumentera...

... gärna!

Jag funderar på något liknande för min LIM jacka, men har inte riktigt vågat sätta saxen i den.

Men om du ändå ska göra det så vore det ju grymt om du kunde bidra med lite info om hur det gick till ... + lite bilder på resultatet :).

Thomas
 
... gärna!

Jag funderar på något liknande för min LIM jacka, men har inte riktigt vågat sätta saxen i den.

Men om du ändå ska göra det så vore det ju grymt om du kunde bidra med lite info om hur det gick till ... + lite bilder på resultatet :).

Thomas

Det ska jag göra om jag har möjlighet. Jag har en granne som är skräddare som lovat att hjälpa mig nämligen.
 
Ja, bilder på alla göra själv-projekt är väldans välkomna!

Jag hade samma tanke för flera år sen, men det slutade med att jag köpte en annan jacka, med ventilation. Just nu har jag dock en som skulle lämpa sig att sätta saxen i.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.