Sy i tältduk?

Hej, går och funderar på att modifiera ett tält jag har liggande. Tänkte fixa ventilation i taket på yttertältet, och måste sålunda sy dit en skyddshuv som skyddar vid regn. Material har jag (silnylon som blev över vid tältgolvstillverkning), men vad bör man använda för sytråd för att få så vattentätt och hållbart som möjligt? Inte morsans gamla bomullstråd antar jag? Och hur tätar man sedan? Nån slags silikon (har en tub Casco Liquisole liggandes)?

Tack på förhand!
 
Inte bomullstråd, men vanlig polyestertråd går alldeles utmärkt. Huvudsaken är att du sedan tätar sömmen med exempelvis våtrumsssilikon utspätt med bensin eller lacknafta. Liquisole funkar säkert alldeles utmärkt - jag har bara inte testat det själv. Lycka till!
 
Vanlig polyestertråd om du har tunn tältduk, den lite tjockare "grizzly" on duken är tjockare. Täta med någon typ av silikon, vad som helst funkar. Det viktigaste när det kan bli lite krav på sömmarna är att symaskinen är rätt inställd, så stygnen blir jämna.
 
När jag köpte mitt första tält 1977 så skröt Fjällräven om att man hade bomullsomspunnen polyestertråd. Vistens skulle vara att bomullen svällde då den blev blöt och då skulle täta det hål som nålen har gjort. Om det sedan funkar i praktiken vet i sjutton.

Men inför att kommande tarpprojekt har jag köpt bomullsomspunnen polyestertråd. Efter mycket letande så hittade jag Cortoria 36
http://www.nevotex.se

(jag får inte direktlänken att funka)

men än har jag inte kommit igång med att sy tarpen så jag har inte kunnat kolla om den tråden är bra.

Per
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.