sy en dunsovsäck

Ett tips till alla hemfixare är att åka iväg till närmsta ikea. Dom har superrea på duntäcken. Har själv slagit till på ett täcke med 90/10 blandning och inte så tokig fillpower för otroliga 345 kr. det hade kostat 1500 kr. Detta var i sundsvall men var även nere i göteborg och det finns(/fanns) där också.
I täcket är det så mycket dun så att det räcker lätt till en riktig vintersäck om man är lite händig med symaskinen. Dunsäckert tyg har jag sett att det går att köpa ifrån England.

Finns det nån som har nått bra tips på konstruktion.
 
*skrattar*

Förlåt...såg mig själv uppsprättandes ett duntäcke med allt det kan innebära. Bostaden liknande en hönsgård, jag själv bemängd med dun liknande en medeltida straffånge i tjära och fjädrar osv. Låter lite som en kul utmaning.

Mvh
P
 
håll till i ett tält

För att slippa få dun i hela huset, så kan man slå
upp ett tält i vardagsrummet, och sitta inne i tältet och skyffla dun från täcket till sovsäcken.

Hur man sen får rent tältet från dun är ju annan fråga...
 
Satte faktiskt upp ett tält i vardagsrummet en gång. HB Keron 4 GT. Nyinköpt var det och sugen var jag att kolla grejerna. Ut med soffgruppen och upp med tältet. Gick väl bra tills jag skulle bånka ned några 4-tums galvad spik i parketten, då sa sambon ifrån. "Men jag sätter dom bara invid golvlisten ju"
räckte inte som argument. Det blev inget spikande.

Tänk att tjejer inte förstår nånting!

(men hon gillade tältet)

P
 
Det är rätt många ultralätta freaks som syr sina säckar själv. Dammsugaren använder man för att fylla kanalerna efter att ha sytt säcken. Men måste vara två, en i tältet och en utanför som flyttas slangen på dammsugaren.

Man använder en halva da dammsugarröret, sätter en tygbit som "filter" mellan den och slangen. På så vis kan man suga upp "ett rör dun". Sen flyttar man andra änden av slangen till utblåset på dammsugaren och blåser in dunet i kanalen.

Helst ska man ju ha ett tält där man kan sätta upp innertältet för sig, annars blir det lite väl varmt i tältet. Och har man väl börjat måste man slutföra det om man inte vill ha dun överallt, det är alltså ett heldagsjobb.

(Sammandrag av de recensioner av egen tillverkning som jag sett.)
 
Dunarbeten

På det glada 70-talet fanns det ett danskt företag som sålde dunplaggsbygsatser, som tur var fanns dunet till varje kanal i en liten påse.... annars vet ej sjutton hur man hade fått i dunet i den dubbla dunjackan som jag mycket stolt byggde.
Damsugartricket funkar vet jag efter reparation av läckande täcke.

Go tur

Johan K
 
Tips

Ett tips är att köpa dunkuddar i stället för täcke. Mycket lättare att hantera.
Töm sedan kuddens innehåll i en genomskinlig sopsäck. Ta ett antal små plastpåsar(typ fryspåsar) och fyll med dun "nere i" sopsäcken. varje påse används sedan för att fylla en kanal i sovsäcken. Inget dun ute i det fria under hela processen alltså.
Jag kompletterar med en beskrivning av en dunsäck som jag hittat på nätet: http://www.backpacking.net/makegear.html Kolla under sleeping systems\sleeping bag.
Lycka till!
/Thomas J
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.