Fortsättning rörigt eller tydligt
Jag har sökt på Lantmäteriets hemsida efter närmare information om angivningssättet för SWEREF 99 TM men hittade inte så mycket. Med lite erfarenhet av UTM- och RT-systemen från försvaret och vad jag hittar på mitt nyköpta kartblad tänker jag följande – rätta mig om jag har fel!
SWEREF 99 TM är alltså en kartprojektion eller koordinatsystem. Fullständiga koordinatvärdena anges med sju heltalssiffror för N och sex siffror för E (decimaler bryr vi oss inte om i dag). Enkelt uttryckt är N antalet meter från ekvatorn och E antalet meter från en tänkt linje i Atlanten De två första siffrorna för N går från 61 i söder till 77 i norr. Den första siffran för E-koordinaten är från 2 i väster till 9 i öster.
Exempel: Stockholms slott finns enligt min karta på N 6580400 E 674750.
Men det är inte nödvändigt att ange alla sju/sex siffrorna. I Lantmäteriets exempel med triangelpunkten används "vid angivning i 100-tal m" fem/fyra siffror (de två sista är alltså strukna – eller är det tillåtet av avrunda uppåt?) Slottet skull då kunna anges med N 65804 E 6747. Nöjer man sig med kilometernoggrannhet blir det ytterligare en siffra mindre. Samma slott finns då i ruta N 6580 E 674, men mera rätt koordinat blir väl E 675.
Men nu en komplikation: Det blå rutnätet är i kartans marginal (och även delvis i kartbilden) numrerat 00-99. Endast var femte kilometer har fler siffror angetts varav de/den första är i förminskad stil, i Stockholm 65 resp. 6. Tanken måste vara att det är tillåtet att vid angivning i kartan utelämna de "små siffrorna", så att talvärdena blir samma som i UTM (eller är det MGRS, där 100-kilometersrutorna var unika genom ett bigram) eller liknande "metod B" för angivning med RT-koordinater (metoden används inom försvaret, i vart fall på nivån brigad och lägre, och innebär att man tar bort de två första siffrorna av de i grunden sjusiffriga koordinaterna). Slottets läge skulle alltså kunna anges i SWEREF 99 TM med siffrorna 80 75, 804 747 eller 80400 74750.
Upplagt för misstag och missförstånd? Den teoretiska lösningen är förstås att angivelser med olika många siffror för N och E är inklusive de små siffrorna. (Detsamma gäller om ett sjusiffrigt tal börjar på noll, som i vart fall min GPS ger.) Angivelser med lika många siffror (högst fem) för N och E får man anta utgår från kilometerrutorna. Jag röstar för att vi som rör oss på terrängkartan (grönsaksbladet) och inte primärt tar siffror från GPS kommer överens om att använda den senare modellen, "metod B", och alltså inte bry oss om "småsiffrorna".
Om vi har samma karta ja! Så fort någon inblandad har en gammal karta måste man vara beredd att på den nya kartan leta fram de svarta korsen och med linjal eller någon form av mätskiva försöka få fram RT-siffror. Vad hette försvarets mätskiva, M1? Finns det någon civil rutmall i handeln? Eller skall man lägga in de punkter man behöver i närmaste GPS, ställa om positionsformatet från Eget nät (med SWEREF-inställning, alternativt UTM om man alltid befinner sig mellan 12 och 18 grader öst) till RT 90 och läsa av de nya siffrorna? Och eventuellt kasta de två första när GPS-en ger två sjusiffriga tal och man vill leta i kartan?
Avslutningsvis: Det gamla bladet över Stockholm var slut där jag köpte, det var därför det blev ett blad i den nya bladindelningen (jag har resten av östra Svealand i RT-indelningen). Jag skrev i förra inlägget att latituder och longituder var tryckta i brunt, men det gäller av någon anledning (förmodligen självklar för den invigde) inte för 18-gradersmeridianen som är blå. Och att jag lade in falsk nord med minus noll var bara en följd av att jag hade minus från mitt Eget nät för RT 90. Det går naturligtvis lika bra att lägga in plus noll!