Sweref 99 vs Sweref 99 TM vs WGS84 - skillnader?

Hej!
Ska upp till Grövelsjön, och tänkte därför se till att min Garmin Foretrex 401 är inställd med rätt inställningar.
Jag kör Fjällkartan (W1), utgiven April 2010, men jag förstår inte exakt texten i den. Så:

Sweref 99 och WGS84 överensstämmer i princip som jag förstått det, så om jag inte hittar Sweref 99 kan jag lika gärna köra med WGS84, eller hur?

Överensstämmer Sweref 99 och Sweref 99 TM, eller vad är egentligen skillnaden? Efter mycket läsning så har jag kommit fram till att det finns olika zoner i Sverige (tre stycken) och att TM är till för internationell användning, men överensstämmer Sweref 99 och Sweref 99 TM över huvud taget, eller skiljer det redan där?
Hjälp gärna en nybörjare! : )
 
SWEREF99 och WGS84 är geodetiska referenssystem, dvs de översätter latitud och longitud till punkter på marken. De är i praktiken identiska för fritidsanvändande (skillnaden är bara några decimeter). Enheterna är grader.

SWEREF99 TM är en kartprojektion som översätter latitud och longitud (i SWEREF99) till ett tvådimensionellt rutnät. Enheterna motsvarar ungefär meter.

SWEREF99 TM är det som används för fjällkartans raka rutnät, så det är det som är enklast att använda.
 
Great, det har jag i alla fall lyckats ställa in!

Men det innebär att WGS84 och SWEREF99 i det här fallet är värdelöst för mig om jag vill kunna se var jag är med precision på kartan?
 
Latitud och longitud i SWEREF99 är också markerat på kartan (i brunt, tror jag), men det är betydligt glesare så om man ska använda det så behöver man en linjal och en miniräknare för att hitta nogranna positioner.
 
Great, det har jag i alla fall lyckats ställa in!

Men det innebär att WGS84 och SWEREF99 i det här fallet är värdelöst för mig om jag vill kunna se var jag är med precision på kartan?

Nu har jag inte Foretrex 401, me det kan vara att du måste välja kartdatum samtidigt som du väljer SWEREF 99 TM som referenssystem. I så fal bör då kartdatumet vara just SWERF 99 eller WGS 84.

Vill du köra lat/long eller MGRS eller UTM/UPS, så behöver du definitivt välja kartdatum och då funkar WGS84 eller SWEREF 99 bra till moderna kartor. För äldre svenska kartor kan t.ex. RT 90 och/eller ED 50 vara mer relevant.a kartdatum, då du får andra koordinat-värden..
/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.