Svetsa om sadelstolpe?

Min gamla MTB är liten i storleken. Alla mått passar mig utom ett. När jag har sadeln på rätt höjd hamnar den 5-8 cm för långt bak. Jag får altså fel vinkel mot vevpartiet. Funderar på att låta någon såga ur en bit och vinkla stolpen (svetsa), så sadeln flyttas fram. Frågan till er som kan är; HÅLLER DET? Anna
 
Har du justerat sadeln så långt fram det går? Börja med det innan du svetsar tycker jag. Är det rätt gjort så kommer svetsen bli lika stark som övriga stolpen, men jag gissar att det är ett material som kräver lite mer avancerade grejer att svetsa med..
 
Vad är det för material i ramen? Antar att det är alumineum. Det går helt klart att svetsa, men är sanerligen inget för amatörer. Får du microsprickor, änd-kratrar eller smältdiken kommer sadeln att trilla av en gång när du minst anar det. Dock inget problem om det - som sagt - är rätt gjort. Du vill ha "stumpen" TIG-svetsad av en person som kan alu-TIG. Verken metoden eller materialet är något för amatörer. Jag är yrkessvetsare, och söker inga jobb inom området alu-TIG, för jag inte tycker jag är bra nog. Görs det rätt kommer det att hålla, men det kommer aldrig att bli riktigt lika starkt som en bit osvetsad metall. Både fogen och HAZ (Heat Affected Zone) är försvagade jämfört med ursprungsmaterialet. Det är något man får leva med.
 
Cyklar som passar i storleken får inte dessa problem. Har sett följderna av sadelstångsbrott och det var inte roligt.....så mitt råd blir byt hoj! Sannorlikt billigast i längden.
 
Inte direkt gratis, men leta på "Thomson Masterpiece setback", en vinklad sadelstolpe som och kan flytta framåt eller bakåt ca 20 mm gentemot en rak.
T ex här:
https://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/komponenter/sadelstolpar/stela-2/thomson-masterpiece-setback-sadelstolpe-silver-330_350-mm.html

Den har dessutom 41 mm greppyta att flytta sadelrailsen längs, kanske kan du få till den sittgeometri du önskar?
Kanske finns det någon som har erfarenhet av dessa, på nätet eller i någon riktig cykelbutik. Jag vet tyvärr inte mer om hur det funkar i praktiken.
 
Tack för era svar. Tror MoniKa har hittat lösningen! Sadeln är justerad och jag har inte umgåtts med tanken att svetsa själv. Tänkte lämna på samma ställe där klubben lämnar trasiga ramar. Cykeln är mycket riktigt någon tum mindre än vad tabellerna rekommenderar - den första MTB jag köpte (1989...) var det minsta som fanns - men på tok för stor för en liten tjej. Körde sedan juniorcykel under några år innen jag skaffade denna. Så fort jag hittar en 14-15 tums heldämpad Kona eller Trek av rätt kvalité på blocket eller Happy lovar jag att byta cykel! Har lagt av mig så mycket under småbarnsåren att jag i dagsläget inte kan motivera kostnaden för en prickny...
 
Sugen på fulldämpad/All Mountain? Jag köpte en 2008 års Trek Fuel EX 7 i våras, vilken kul hoj! Rekommenderar dig att prova en om du kan, och börja leta begade. Wheeee!
Den har rätt bra testresultat i många tidningar också, oftast är det väl EX 8 eller 9 som är testade, samma ram men något enklare komponenter.
Trek gör även damspecifika modeller även om inte så många verkar tas in till Sverige via ordinarie generalagenten, men om du är liten i storleken kanske det är värt att leta en sån att prova? Eller få dem att fatta att det finns en marknad i Sverige också?
 
Ja, jag är sugen på fulldämpat! Dock inte AM utan mer åt XC/race-hållet. Måste nog ta mig tid att åka på några tävlingar bara för att få titta och kanske (om ägarna tillåter) prova. Tyvärr finns det jag vill testa nästan aldrig hemma i S eller XS i affärerna... Var både aktiv och väl cykeltränad en gång i tiden (före barnen), så jag är rädd att köra kroppen sönder och samman på stel ram.
Har provat att vända sadelstolpen också, men tyvärr går det då inte att få sadeln plan. Anna
 
Ingen aning om det funkar men kanske går det att bocka (böja) den med hjälp av värme och bra verktyg. Ring en verkstad och kolla.
 
Skulle inte rekomendera det på grund av materialförsvagning. I vissa fall går det bra att värmeböja, ibland måste man kallböja, ibland går inte det alls. I detta fallet skule jag rekomendera emot. Om hon är rädd om sin lilla stjärt.
 
Kom på en annan lösning. En bra verkstad borde kunna fräsa en böjd profil som passar inuti din befintliga sadelstolpe. På så sätt kan man man svetsa med en förstärkning i skarven på röret.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.