Sverige södraste fjäll?

Fulufjället passar nog bra som förstatur för både dig och barnet. Finns bra med öppna stugor till litet pris. Lättgånget.
Runt Nipfjället är en variant. Slagebäckskojan har britsar utan madrasser. Tillåten övernattning. Ulandsstugan och Nipstugan är raststugor men har sovit där off season. Tydlig led.
Just hemkommen från topptur på Städjan med van nioåring. Tre timmar upp o ned. Lägg till några timmar och välj en fin dag, så blir det en riktig höjdare. Om barnet gillar att kämpa lite.
 
Nzuri, jag kan se att vi har nästan samma geografiska förutsättningar att ta oss till fjällen, varför jag kan tipsa om denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=71119

Göteborg-Grövelsjöfjällen är ca 62mil enkel resa. Ungefär samma sträcka till Rondane eller Jotunheimen i Norge via Oslo. På halva den distansen når du Hardangervidda om du färjar Strömstad-Sandefjord.
Färja Strömstad-Sandefjord är inte så stor mening med. Färjan tar 2½ timme och går bara fyra gånger om dagen. Jag brukar färja Moss-Horten när jag kör Göteborg-Hardangervidda. Färjorna går var 30:e - 45:e minut och tar en halvtimme. Det blir en lagom rast ganska mitt i turen och så slipper man Oslotrafiken.
 
Transtrandsfjällen kring Sälen är väl de sydligaste, mer fjällkarraktär kring Idre. Men misstänker att du egentligen inte är intresserad av att just komma till de sydligaste fjällen i Sverige utan de som är smidigast att åka till. Om din profil stämmer och att du bor i Borås så kanske nattåg från Göteborg till Enafors och Storulvån/Sylarna kanske är smidigare än att åka till Idre/Grövelsjön.

Åka 18.42 från Göteborg och vara framme 09.13.
 
Transtrandsfjällen kring Sälen är väl de sydligaste, mer fjällkarraktär kring Idre. Men misstänker att du egentligen inte är intresserad av att just komma till de sydligaste fjällen i Sverige utan de som är smidigast att åka till. Om din profil stämmer och att du bor i Borås så kanske nattåg från Göteborg till Enafors och Storulvån/Sylarna kanske är smidigare än att åka till Idre/Grövelsjön.

Åka 18.42 från Göteborg och vara framme 09.13.

Inte nödvändigtvis de som är smidigast att ta sig till, är väl mer inne på att första gången med barn kanske man inte behöver göra en så "stor" grej av det. Även om Abisko lockar rejält :)
 
Med barn är det ganska viktigt att första upplevelserna blir positiva. Grövelsjön är ett bra område med bra naturupplevelse, och har man med sig bilen finns ökad möjlighet för utflykter.
Kring STF Grövelsjön finns några naturstigar med frågor som kan vara trevliga att gå med barnen. Annars rekommenderar jag att ni försöker hyra någon stuga (ganska billigt på sommaren) i någon av stugbyarna direkt intill fjället (Björnliden, Sågbäcken etc) eller tar in på Lövåsgården alt STF (blir dock för en barnfamilj ofta betydligt dyrare än att hyra en stuga för en vecka). Från STF Grövelsjön eller parkeringen nedanför Lövåsgården når ni kalfjället på en km, och redan i dalgången direkt norr om dessa platser är ni på fjället utan synbar civilisation, med milsvid utsikt nedåt Idrefjäll etc om vädret är klart. En lämplig dagstur är att gå upp till raststugan/vindskyddet Oscarsstugan 6km från Lövåsgården (där det även finns en bäck intill för matlagning) och lättillgängliga toppar omkring. Vill man övernatta tar man med sig tältet, ganska nära tillbaka om vädret slår om;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonassthlm Tips på fjäll Barn och friluftsliv 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.