Svensk strikkegarn...?

Hm. Man kan jo spørre om alt mulig, så jeg prøver meg med noe som kanskje er litt fjernt...I tillegg på norsk, kan ikke de svenske ordene for dette. Men altså:
På tidlig 1980-tall fikk jeg fatt i noe svensk strikkegarn i ull som var utrolig vakkert og spesielt. Det spesielle var at hver garn-farge bestod av mange farger så det ga en slags melért effekt. For eksempel den fargen jeg hadde,- den het Lyng, og bestod da av lyngens farger: Grønt og rosa/lilla i forskjellige nyanser. Garnet var enkeltspunnet (ikke tvunnet av to eller tre tråder) og fargene fulgte etter hverandre. Garnet er ganske tjukt, og i en god og varm kvalitet. Er det noen som vet om dette fortsatt produseres i Sverige?
Hilsen nordmann som ennå ikke har glemt strikkingens kunst...
P.S. Blir utrolig imponert om jeg får svar på dette!
 
Ja, du har helt rett, garnet er spunnet av flere farger ull. Men fins det fortsatt? Så jeg kan strikke en ny fjellgenser til erstatning for min forrige.. ;-)
 
Wåhlstedts textilverkstad , Hagen 15 78044 Dala-Floda Garner och textiler av ull, angora och silke Telefon: 46241-221 00
Det företaget var det säkert Du fick garn ifrån. De har ingen egen hemsida.
Vi har själva köpt sådant garn därifrån.
 
det är verkligen imponerande all den kunskap man kan hitta på ett forum som detta, små saker som skulle ta den okunnige evigheter att leta upp, men alltid någon som vet något...
;-)
 
Nemlig,- en fantastisk kunnskapsbank! (Dessverre har fabrikken sluttet å produsere garnet jeg var på jakt etter, så det blir ingen ny genser, men likevel,- jeg er fortsatt imponert!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1969 Svensk sajt med DIY-grejer? Gör det själv 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.