Svensk Himalayaexpedition åtalad...

Martin&Olof

Deras inställning ang alpinister och klättrare är grymt skön.


Tycker dom förtjänar mer uppmärksamhet än många andra svenska
alpinister utan att nämna några namn.
 

clindh

Forumvärd
Nu har jag flyttat alla inläggen på slutet som kom att handla om höghöjdsmedicin, syrgashjälp etc till denna tråd:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=58816

Om något nytt händer i "Pompe/Öhrn/Corax-affären" så går det bra att återuppta diskussionen här, men för andra diskussioner så starta istället en ny tråd. Var sak på sin plats. Det är helt OK att puffa för den nya tråden här, om den på något sätt är relaterat till denna händelse.
 
Jag läste någonstans i någon att en av damerna som denna tråd handlar om väntade på sitt "central summit-diplom " eller något liknande. Jag orkar inte ögna igenom all text jag har läst kring detta för att ordagrant citera men något sådant sas det i alla fall.

Kan det vara så att det delas ut diplom/intyg för förtoppar och liknande? Det låter vansinnigt fånigt i mina öron. Oavsett vilken prestation det nu än må ha varit att nå denna förtopp.

Då tänker jag att kanske Balthazar Mathias Keilhau borde få äran för bestigning av Galdhöpiggen redan 1844 trots att han aldrig ens fick se huvudtoppen, Likväl som att George Mallory och Andrew Irvine bevisligen tog sig förbi second step redan 1924? Är inte toppen på ett berg den högsta punkten längre?

/Danne Eriksson
 
Kan det vara så att det delas ut diplom/intyg för förtoppar och liknande? Det låter vansinnigt fånigt i mina öron. Oavsett vilken prestation det nu än må ha varit att nå denna förtopp.

Ja, det är så jag har förstått det. Kan ju nämna i sammanhanget, jag skrev tidigare i tråden om min misslyckade Aconcagua-resa: på avskedsmiddagen när guiden delade ut toppcertifikaten, så tittade jag suktande efter dem och sade att ett sådan ville jag också ha. Guiden sade:"Det kan jag fixa med en gång, bara du betalar!"

Skämt eller inte, den här guiden hörde till en av de större lokala firmorna och hade då, för två år sedan, guidat upp ett dussintalet grupper till toppen. Personligen är jag rätt övertygad om att han inte skämtade och om man tänker lite mer på det, är det så konstigt? Som David Fält varit inne på ett otal gånger, Sherpas/HAP:s och motsvarande i Afrika, Sydamerika är ju grovt underbetalda och skulle jag vara i samma situation, så skulle jag inte tveka om att fixa ett extra certifikat för en trophee-hunter.
 
Ja, det är så jag har förstått det. Kan ju nämna i sammanhanget, jag skrev tidigare i tråden om min misslyckade Aconcagua-resa: på avskedsmiddagen när guiden delade ut toppcertifikaten, så tittade jag suktande efter dem och sade att ett sådan ville jag också ha. Guiden sade:"Det kan jag fixa med en gång, bara du betalar!"

Skämt eller inte, den här guiden hörde till en av de större lokala firmorna och hade då, för två år sedan, guidat upp ett dussintalet grupper till toppen. Personligen är jag rätt övertygad om att han inte skämtade och om man tänker lite mer på det, är det så konstigt? Som David Fält varit inne på ett otal gånger, Sherpas/HAP:s och motsvarande i Afrika, Sydamerika är ju grovt underbetalda och skulle jag vara i samma situation, så skulle jag inte tveka om att fixa ett extra certifikat för en trophee-hunter.

Jepp, och det är just därför bildbevis är det enda av intresse när det gäller att "claima" en topp. Jag visste inte ens att det existerade toppcertifikat till t.ex. Aconcagua. Jag tycker nog att företeelsen är lite löjlig, men jag förstår absolut dem som av stolthet över sin egen prestation vill ha det som bekräftelse. Det är ju så vi har ju alla ingångar till detta med alpinism, och det vore väl tråkigt om vi alla skulle vara stöpta i samma form.

Mvh /Joel
 
Jepp, och det är just därför bildbevis är det enda av intresse när det gäller att "claima" en topp. Jag visste inte ens att det existerade toppcertifikat till t.ex. Aconcagua. Jag tycker nog att företeelsen är lite löjlig, men jag förstår absolut dem som av stolthet över sin egen prestation vill ha det som bekräftelse. Det är ju så vi har ju alla ingångar till detta med alpinism, och det vore väl tråkigt om vi alla skulle vara stöpta i samma form.

Mvh /Joel

Sant. I förlängningen vill jag påstå att det hela bottnar i vilken självkänsla man har och även självhävdelsebehov: dvs att man kan vara tillräckligt ärlig mot sig själv med vad man gjort och inte gjort samt i vilken utsträckning man "måste" basunera ut sin prestation...Inte för att jag är troende, möjligen agnostiker (något OT, jag vet), men det skall visst finnas ett stycke i biblen som säger att den som kan besegra sig själv kan besegra vilken armé som helst. För mig är det normen som personen som denna tråd "avhandlat" bör agera utifrån: det skulle för mig skapa en respekt som idag inte finns...och, som också bör vara grund för det vi sysslar med, berget finns fortfarande kvar där, vare sig det är ett faktiskt berg eller ett mentalt sådant.
 
Sanningsrelativism

Även om det är OT så kan dom som av diskussionen i denna tråd blivit intresserad av sanningsrelativism i största allmänhet notera den signerade ledaren i DN idag den 2/12.

www.dn.se/opinion/signerat

den ligger nog kvar där endast idag och har rubriken "När sanningen drunknar i pladder"
 
Kommentarer har ju inte varit en i tråden tidigare, och med den länken du bifogade känns det inte som att det finns så mycket att tillägga.
Skulle möjlligen vara att Janne fick rätt även i sin oro för att misstänkliggöras som budbärare av obekväm information.
 
Kommentarer har ju inte varit en i tråden tidigare, och med den länken du bifogade känns det inte som att det finns så mycket att tillägga.
Skulle möjlligen vara att Janne fick rätt även i sin oro för att misstänkliggöras som budbärare av obekväm information.

Ja bilden i lanken dar tjejen sitter och snackar i tel sager mer an 1 miljon ord.

Fragan ar hur man kan tro att man ar pa en topp nar det ar en backe 10 meter bort?
 
Det är lite skrattvarning på det hela. Förstår inte och tror inte heller att ngn kan vara så bortkollrad att han/hon tror 'North summit' är central toppen när man befinner sig på denna plats. Är man verkligen så illa påläst innan man skall ge sig på ett 8000m-berg? Det räcker ju att ta en snabb titt på de bilder som finns på Nick Rice och Ed Viesteurs hemsida så förstår man ganska snart hur bergets topografi ser ut. At man kallar punkten för North "Summit" är för mig dessutom obegripligt eftersom det uppenbarligen inte är ngn topp, dessutom ligger den klart under 8000m och därmed ointressant att rapportera om från detta berg. Stor eloge till Corax!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.