Svarta linorna under Fjällräven Abisko Dome tält

Hej, köpte precis ett Fjällräven Abisko Dome 3 tält och prövade precis att packa upp det. Inga större problem förutom att dom svarta linorna som sitter under tältet tvärs över varje hörn. Vissa längre och vissa kortare. När vi packade upp tältet så hamnade dom ovanpå. Såg inga instruktioner om dom så trodde det var till tältpinnarna, så det resulterade att jag tog bort dom. Nu insåg jag att dom ska vara under och sitta mellan hörnen och hålla ihop hörnen på tältet. Nu söker jag instruktion om hur man knyter tillbaka linorna och med deras öglas som satt där, eller har någon haft likande problem med Fjällräven Dome tält ?

Tack på förhand
 

Bilagor

  • IMG_20210517_120107.jpg
    IMG_20210517_120107.jpg
    2.4 MB · Visningar: 167
Min gissning som inbiten och rabiat Hilleberg/Helsport användare är att dessa linor är till för att hålla formen på yttertältet när man plockar bort innertältet.
 
Förlåt ett kanske lite bryskt svar, men jag skulle definitivt ha ringt eller mailat Fjällräven för att få ett vederhäftigt svar på frågan.
 
Som det sagts tidigare - de används för att hålla formen på bågarna/yttertältet om man skulle plocka bort innertältet. (Jag såg för lite sedan ett videoklipp om det här tältet - där det förklaras - kolla typ 15 minuter in i det här klippet. )

Hur de sätts tillbaka ifall man tagit bort dem vet jag inte, tyvärr, men som det föreslagits tidigare - ta kontakt med fjällräven - de har säkerligen en god idé om hur man går tillväga.

Lycka till!
 
Hur satt de från början? Knutna, sydda? sätt tillbaka likadant men var noga med längden så det blir rätt spänst i tältet. Förstår om det kan vara svårt med rätt längd om inte remmarna finns kvar, har du tur kan fjällräven bistå, annars får du kankse prova dig fram. Kanske ide att sätta dit justering i änden så du kan spänna, lossa om det blir det, typ spännrem eller plastknäppe?

/Patrik
 
Om det är linor och inte remmar kan du ju knyta tillbaka dem. Nu har jag inte något sådant tält men inbillar mig att det är liknande konstruktion som på andra tält jag använt eller har.
Tittar jag på en bild av ditt tält ser det ut som om tältet har 3 bågar (stänger), en lite längre och två kortare. Gissar att linorna är motsvarande en längre och två kortare?
Knyt i så fall tillbaka linorna till motsvarande långa båge (stångkanal), och låt den bara gå i kryss under tältet. Knyt med en knop som inte riskerar gå upp och direkt i öglan vid resp stångkanals ände där de satt förut. Gissar att Fjällräven hade trimmat ändarna utanför knuten korta så använd hela linans längd och knyt så tight som möjligt, kapa inga linor eller ändar utan knyt så att bara några mm (max 1 cm) ända av linan sticker ut när du dragit åt knuten.
 
De flesta tält har linor/remmar som som förhindrar att man ska kunna spänna ut tältet alldeles för mycket eftersom detta kan orsaka för hög spänning på dragkedjor. Detta gäller särskilt för dragkedjan vid absiden där det ofta sitter en sådan lina/rem. Ofta finns det även en som går under tältet. Som flera har skrivit är detta särskilt viktigt när man sätter upp endast yttertältet eftersom det då inte finns något innertält som håller emot, vilket kan resultera i att du spänner upp yttertältet alldeles för mycket.

På mitt HB Enan sitter de knutna till ringar som finns t.ex. mellan stångkopp och ett hörn, dvs en långsida, och sedan en som går rakt under tältet mellan tältstången.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.