Svag föreläsning

Fredrik Sträng gästade Örebro häromdagen och det var med stort intresse som jag och kompisen sällade oss till den ganska lilla åhörarskaran. Även om jag VET att jag aldrig kommer att göra något som ens liknar det Fredrik har genomfört så fanns det mycket jag var nyfiken på:
Hur går det till när man tar kontakt med andra expeditioner för att få "haka på"? Vilken planering behövs och hur fungerar logistiken? Hur finansieras en liknande expedition? Vilka är de faktiska kostnaderna? Vilken utrustning fungerar perfekt och vilken håller inte måttet? mm mm

Inte någon av dessa frågor fick jag svar på! Fredriks ambition var inte att berätta hur det faktiskt var - utom när det gällde att skita i ishalt utförslut med ett antal åskådare i närheten - utan han ville få oss att sikta mot våra egna personliga toppar. Den kunskapen och förmågan hade han inte. För att nå dit ville han att vi skulle kramas och att vi skulle boxas... Det blev bara pinsamt. Han ägnade dessutom längre tid åt att beskriva lokalbefolkningens penisfodral någonstans i Oceanien än han ägnade åt att beskriva de fem "mellersta" topparna han besteg. Mount Everest och Massif Vinson var de enda som fick någon längre beskrivning.
Han valde dessutom att avsluta föreläsningen med en fräckis som jag skrattade rått och hjärtligt åt.... när jag som 14-åring hörde den första gången för 41 år sedan.
Det var synd att han satsade på att tala mycket om saker han inte behärskade. De få gånger han broderade ut texten om själva klättrandet lyssnade man med stort intresse.
 
Instämmer... har haft möjligheten närvara på två av hans föreläsningar... och det har varit något konstigt flåshurtigt över det hela, konstiga skämt och en känsla av att han trodde att vi var en grupp barn han hade föreläsning för... Bosse bildoktorn goes Everest....

Olof Sundström och Martin Letzler var däremot lite mer intressanta att lyssna på...
 
jag snackade med honom efter att han föreläst på mässan. Jag fick den uppfattningen att Fredrik inte tyckte det var så kul att hålla föredrag. det kanske bara var då...jag vet inte...

//Rasmus
 
Jag som sörjde att jag missade hans föreläsning pga en kurs. Känns lite bättre nu.

Mvh
Peter P.
 
Jag var och såg hans föreläsning igår i Linköping och jag kan inte hålla med om vad ni säger. Alla kan ha dåliga dagar och man kan upfatta/ha olika förväntningar på samma sak. Men för min del var det en mycket inspirerande kväll med skämten på lagom nivå och nära kontakt med ett riktigt proffs. Kanske inte som föreläsare men definivt som äventyrare. Trots det mycket sevärt och vad ska man egentligen förvänta sig? Enda plumpen var att Linköpingsäventyrarna tydligen är mycket kräsna vad som bjuds. Ynka 20 pers i publiken. Ni borde skämmas.
Gå och se!
MVH Johan
 
Kan det bero på att klätterklubben inte var inbjuden... Jag som är med i klätterklubben visste inget, bättre reklam är vad det beror på!

Men jag skulle nog inte gå ändå, vem vill lyssna på andras äventyr när man kan ha sina egna, var i Ågelsjön och klättrade istället...
 
mo9jan; sa:
Jag var och såg hans föreläsning igår i Linköping och jag kan inte hålla med om vad ni säger. Alla kan ha dåliga dagar och man kan upfatta/ha olika förväntningar på samma sak. Men för min del var det en mycket inspirerande kväll med skämten på lagom nivå och nära kontakt med ett riktigt proffs. Kanske inte som föreläsare men definivt som äventyrare. Trots det mycket sevärt och vad ska man egentligen förvänta sig? Enda plumpen var att Linköpingsäventyrarna tydligen är mycket kräsna vad som bjuds. Ynka 20 pers i publiken. Ni borde skämmas.
Gå och se!
MVH Johan

Ja... kanske var lite väl hård i mitt inlägg... Jag är iofs fortfarande lite besviken på föreläsningarna, kanske just för den enormt imponerande bedriften han gjort... den får man inte glömma, men det var nog det som satte ribban på förväntningarna...

Tyvärr så är han nog tvungen att göra det eftersom sponsorerna vill ha sin beskärda del...

//T
 
Det var just en sak med sponsorerna som jag reagerade på. Avsaknaden av sponsorer alltså. Han tryckte inte alls på vilka han hade mer än sådant som kom naturligt. Starkt gjort.

Inte visste jag att man var tvungen att ha en speciell inbjudan. Det gick bra ändå. Själv medlem i LKK och gick utan denna inbjudan. Visst ska man ha sina egna expeditioner och äventyr men det är inte helt fel att bli inspirerad. Sedan är det ju inte direkt varje vecka man har möjlighet att lyssna på en sveriges mer erfarna äventyrare/bergsbestigare.

Nog sagt om det! Gå och se som sagt.
/Johan
 
Jag var på Fredriks föreläsning i Malmö, det jag kan säga är att den var mycket inspirerande och underhållande. En bra berättare och inlevelsefull, man slapp en massa reklamsnack. Har man inte varit och lyssnat på Fredrik, så kan jag bara rekommendera detta.

/David Ekstrand
 
Håller inte med

Jag kan inte säga att jag håller med. Var på Strängs föreläsning i GBG och jag var väldigt imponerad.
Han tvingade inte på en en massa sponsor info och känndes som en vanlig kille för mig....okey han är väl lite överhurtig ibland men det är väl en instingt som man måste ha om man ska syssla med det han gör.
Tycker även att det vara bra att prata lite vardags psykologi istället för att gräva ner sig i andra detaljer som utrustning osv.

I övrigt är det väl som med allt annat:
Höga förväntningar brukar resultera i besvikelse.
Jag hade inga förväntingar alls på föreläsningen och blev glatt överaskad.
 
Tycket det var en trevlig och givade kväll i Malmö...hade inga förhoppningar alls på Fredriks föredrag och gick hem därifrån mycket, mycket nöjd.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bildspel och föreläsning med Stefan lindblom 27 mars Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.