Surra fast extrapåse på ryggsäck

Då och då under åren när jag haft extra stor packning så har jag surrat fast en extrapåse på ryggsäcken. Vanligen med två remmar som fästs i de hållare som finns på de flesta ryggsäckar, undertill, baktill eller på sidan. Jag har dock aldrig känt mig nöjd med resultatet utan det har dinglat och känts instabilt.

Så jag undrar om någon här har tips på hur man fäster en extrapåse på ryggsäcken?
 
Tja, om du behöver en extra påse ofta kanske du skulle ha en något större ryggsäck? Annars, om man vet att man behöver extra packning bara från början, första dagarna av en tur, skulle du kunna pröva en tunn extrapåse som du syr fast fästen (D-ringar, krokar eller band beroende på hur dina bärremmar ser ut) och fäster påsen på magsidan, mot bärremmarna. Sen när du ätit upp innehållet kan du knöla ned påsen i säcken istället. Den största fördelen är att du får bättre balans i säcken eftersom packningen troligen är tyngst från början - om du inte är mineralletare eller nåt annat skumt. En extra lös påse baktill utanpå ryggsäcken blir nog aldrig riktigt bra...
 
Titta om det finns extrautrustning till din rygga från tillverkaren, det brukar sitta bättre. Jag hittade sidofickor till min Ferrino så då fick jag helt plötsligt 2 * 4 liter till att packa i fickorna fästes smidigt genom befintliga remmar.
Ett extra plus var dessutom att de var snabbt nåbara genom blixtlås, där hamnade en hel del av det som legat överst i packningen typ regnkläder, toapapper mm. Fickorna täcktes också av ryggsäckens utdragbara regnskydd.
 
Om extrasäcken dinglat och kännts instabil måste du väl ha spänt remmarna "mellan" ryggsäcken och packsäcken? Om du drar remmarna runt extrasäcken borde det sitta fast bättre.

När jag själv behöver mer volym brukar jag packa grejerna i en rejäl packsäck (ibland en helt vanlig sportbag motsv) och lägga under topplocket, men det fungerar ju tyvärr inte på moderna ryggsäckar, eftersom de är så smala.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.